Sale of the Birthright – A Fair Deal/1/he
מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?
הקדמה
מוסריות ולגיטמציה
Morality and Legitimacy
לאחר תיאור קצר של לידת עשיו ויעקב ותפקידם בסיפור, התורה מתעדת את אירוע מכירת הבכורה.
עשיו המורעב מתחנן ליעקב שיתן לו מעט נזיד עדשים. יעקב מסכים, אך רק בתנאי שעשיו ימכו לו את בכורתו. פרשנים לאורך הדורות העלו את השאלות הבאות כשנאבקו בבעיות האתיות והחוקיות שבמעשיו של יעקב:
After briefly describing the birth of Yaakov and Esav and their occupations, the Torah records the episode of the sale of the birthright ("בְּכֹרָה"). In this story, a famished Esav begs Yaakov for some lentil stew, and Yaakov acquiesces, but only on condition that Esav sell him his birthright. Commentators throughout the ages have raised the following questions as they struggled with the ethics and legality of Yaakov's actions:
- האם יעקב ניצל את פגיעותו של עשיו בשעה שעשיו כמעט רעב למוות?1
- האם יעקב לא היה אשם בסחיטה בכך שרכש את זכות הבכורה תמורת סיר עדשים דל?2
- האם אדם יכול למכור את זכות הבכורה?3האם יש מקבילות תנ"כיות לסיפור העסקה שלנו? האם יעקב קיבל אי פעם את זכות הבכורה אותה רכש?
- Did Yaakov exploit Esav's vulnerability at a moment when Esav was starving to death?4
- Was Yaakov not guilty of extortion by purchasing the birthright for a meager pot of lentils?5
- Can one sell a birthright?6 Are there any Biblical parallels to our transfer and transaction? Did Yaakov ever receive the birthright which he purchased?
- בימי הביניים, הבעיות האתיות סיפקו הצדקה לטענות הנוצרים בנוגע לחוסר יושרם של היהודים, כמו שניתן לראות במקורות הבאים:
In medieval times, the ethical issues provided ammunition for Christian claims of Jewish dishonesty, as can be seen from the following passages:
יקופין אחד מצא ר' יוסף בדרך פריש, ואמר לו: יעקב אביכם גנב היה ואין אוכל רבית כמהו, שבשביל קערה אחת שהיתה שוה מחצה קנה הבכורה, שהיתה שוה אלף זקוקים. (ספר יוסף המקנא סימן י"ו)
ומכאן תפיסה עצומה על יעקב אבינו ראש יחסנו ועיקר שרשנו אשר בו נתפאר, שונאיו ילבשו בושת אשר על פנינו יוכלו לחרף ולגדף ולומר: מי הוא זה ואי זהו אשר מלאו לבו להפר ברית אחים, ובראותו אחיו הבכור עיף ויגע ישיגהו בין המצרים ותרע עינו עליו מלתת לו לחם ונזיד עדשים עד ימכור לו זכות בכורתו? ולא ישיב ידו עד שבא עליו במרמה שניה לקחת גם את ברכתו... ואיה איפה תמימותו אשר נאמר עליו ויעקב איש תם? (עקדת יצחק פרק מ"ג)
איך פרשנים יהודים הגיבו להאשמות הללו? וחשוב מכך- איך הצליחו להסביר לעצמם את השאלות המאתגרות בהתנהגותו של יעקב?7
A Dominican friar encountered R. Yosef on the road to Paris and said to him: Your father Jacob was a thief, and there has been no usurer like him; for a single bowl (of lentils) that was worth half a coin, he purchased the birthright which was worth a thousand coins. (Sefer Yosef HaMekannei 16)
... (Akeidat Yitzchak Bereshit #43)
How did Jewish commentators respond to these accusations? And, more importantly, how did they confront for themselves the challenges posed by Yaakov's behavior?8
בכורה- חומרית או רוחנית- רווח או נטל?
Birthright – Material or Spiritual – Benefit or Burden?
קשה להעריך את פעולותיהם של יעקב ועשיו מבלי להגדיר את משמעות הבכורה ולאמוד את שוויה. המילה "בכורה" מופיעה בעוד שני הקשרים נוספים בלבד בתנ"ך, בחוקי הירושה בספר דברים ובמעבר הבכורה מראובן לבניו של יוסף בספר דברי הימים.
משני מקורות אלה,9 נראה שמונח הבכורה מתייחס למצרך כלכלי, חלק כפול בירושת האב.10 אולם, התורה לא נותנת שום אינדיקציה לכך שיעקב רדף או השיג חלק כפול מנכסיו של יצחק. הדבר מטיל ספק בחשד לפיו מניעיו של יעקב היו תאבת בצע חומרית וקנאה.
לחלופין, הבכורה בסיפורנו עשויה להיות קשורה באופן אינטגרלי למעמד הדתי הייחודי שהתורה מעניקה לילד הראשון. בשמות י"ג ב', התורה מקדשת את כל הבכורים, ומקצה אותם לשירותו של הקב"ה. בנוסף, הקב"ה מתייחס לעמ"י כ"בני בכורי ישראל" (שמות ה' כ"ב). זה מצביע על מעמדה המיוחד של האומה הנבחרת, בלי קשר לנכסים פיננסיים. האם שימושים אלו שופכים אור על המשמעות והחשיבות של מושג הבכורה בפרקנו?
From both of these sources,11 it would seem that the birthright refers to a financial commodity, a double portion of a father's inheritance.12 However, the Torah gives no indication that Yaakov ever pursued or received such a double portion of Yitzchak's ב.13 This makes one wonder whether Yaakov was really motivated by pure materialistic greed and envy.
(It is difficult to assess Yaakov and Esav's actions without first determining what exactly the "בְּכֹרָה" (birthright) was and appraising its value. The word "בְּכֹרָה" appears in only two other contexts in the Tanakh, in the laws of inheritance of)
Alternatively, the "בְּכֹרָה" in our story may be integrally connected to the unique religious status the Torah assigns to a firstborn child (בְּכוֹר). In Shemot 13:2, the Torah consecrated all firstborns, dedicating them to the service of Hashem.14 Additionally, Hashem refers to the Children of Israel as "בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" (Shemot 4:22). This implies a special status of a chosen nation, unconnected to financial assets. Might these usages shed light on the meaning and significance of the "בְּכֹרָה" in our chapter?
Esav's Perspective
It is instructive to also consider the events from Esav's viewpoint. At first glance, it might seem that Esav was literally dying of hunger and only sold his birthright under duress:
וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה. (בראשית כ"ה:ל"ב)
And Esav said, "Behold I am going to die, and of what use to me is the birthright". (Bereshit 25:32)
Yet, was there really no other food available in their home? Did Esav really have no option other than to agree to Yaakov's terms, or was he simply expressing that the birthright, for some reason, was worthless to him? And if the birthright was indeed a valuable commodity even to Esav, why does he despise and scorn it ("וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה") rather than complaining about the unscrupulous circumstances of the sale to his doting father?15