Sale of the Birthright – A Fair Deal/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?

הקדמה

PDF לימוד מודרך

מוסריות ולגיטמציה

לאחר תיאור קצר של לידת עשיו ויעקב ותפקידם בסיפור, התורה מתעדת את אירוע מכירת הבכורה.

עשיו המורעב מתחנן ליעקב שיתן לו מעט נזיד עדשים. יעקב מסכים, אך רק בתנאי שעשיו ימכור לו את בכורתו. פרשנים לאורך הדורות העלו את השאלות הבאות כשנאבקו בבעיות האתיות והחוקיות שבמעשיו של יעקב:

  • האם יעקב ניצל את פגיעותו של עשיו בשעה שעשיו כמעט רעב למוות?1
  • האם יעקב לא היה אשם בסחיטה בכך שרכש את זכות הבכורה תמורת סיר עדשים דל?2
  • האם אדם יכול למכור את בכורתו?3 האם יש מקבילות תנ"כיות לסיפור העסקה שלנו? האם יעקב קיבל אי פעם את זכות הבכורה אותה רכש?
  • בימי הביניים, הבעיות האתיות סיפקו הצדקה לטענות הנוצרים בנוגע לחוסר יושרם של היהודים, כמו שניתן לראות במקורות הבאים:

יקופין אחד מצא ר' יוסף בדרך פריש, ואמר לו: יעקב אביכם גנב היה ואין אוכל רבית כמהו, שבשביל קערה אחת שהיתה שוה מחצה קנה הבכורה, שהיתה שוה אלף זקוקים. (ספר יוסף המקנא סימן י"ו) 

EN/HEע/E

 

ומכאן תפיסה עצומה על יעקב אבינו ראש יחסנו ועיקר שרשנו אשר בו נתפאר, שונאיו ילבשו בושת אשר על פנינו יוכלו לחרף ולגדף ולומר: מי הוא זה ואי זהו אשר מלאו לבו להפר ברית אחים, ובראותו אחיו הבכור עיף ויגע ישיגהו בין המצרים ותרע עינו עליו מלתת לו לחם ונזיד עדשים עד ימכור לו זכות בכורתו? ולא ישיב ידו עד שבא עליו במרמה שניה לקחת גם את ברכתו... ואיה איפה תמימותו אשר נאמר עליו ויעקב איש תם? (עקדת יצחק פרק מ"ג)

 

איך פרשנים יהודים הגיבו להאשמות הללו? וחשוב מכך- איך הצליחו להסביר לעצמם את השאלות המאתגרות בהתנהגותו של יעקב?4

A Dominican friar encountered R. Yosef on the road to Paris and said to him: Your father Jacob was a thief, and there has been no usurer like him; for a single bowl (of lentils) that was worth half a coin, he purchased the birthright which was worth a thousand coins. (Sefer Yosef HaMekannei 16)

... (Akeidat Yitzchak Bereshit #43)

 

בכורה- חומרית או רוחנית- רווח או נטל?

קשה להעריך את פעולותיהם של יעקב ועשיו מבלי להגדיר את משמעות הבכורה ולאמוד את שוויה. המילה "בכורה" מופיעה בעוד שני הקשרים נוספים בלבד בתנ"ך, בחוקי הירושה בספר דברים ובמעבר הבכורה מראובן לבניו של יוסף בספר דברי הימים.

משני מקורות אלה,5 נראה שמונח הבכורה מתייחס למצרך כלכלי, חלק כפול בירושת האב.6 אולם, התורה לא נותנת שום אינדיקציה לכך שיעקב השיג או רדף אחר חלק כפול מנכסיו של יצחק. הדבר מטיל ספק בחשד לפיו מניעיו של יעקב היו תאבת בצע חומרית וקנאה.

לחלופין, הבכורה בסיפורנו עשויה להיות קשורה באופן אינטגרלי למעמד הדתי הייחודי שהתורה מעניקה לילד הראשון. בשמות י"ג ב', התורה מקדשת את כל הבכורים, ומקצה אותם לשירותו של הקב"ה. בנוסף, הקב"ה מתייחס לעמ"י כ"בני בכורי ישראל" (שמות ה' כ"ב). זה מצביע על מעמדה המיוחד של האומה הנבחרת, בלי קשר לנכסים פיננסיים. האם שימושים אלו שופכים אור על המשמעות והחשיבות של מושג הבכורה בפרקנו?

 

נקודת המבט של עשיו
Esav's Perspective

מעניין לשקול את האירוע גם מנקודת מבטו של עשיו. במבט ראשון, עשוי להיראות שעשיו מת מרעב פשוטו כמשמעו, ומכר את בכורתו תחת כפיה.

It is instructive to also consider the events from Esav's viewpoint. At first glance, it might seem that Esav was literally dying of hunger and only sold his birthright under duress:

EN/HEע/E

וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה. (בראשית כ"ה:ל"ב)

ובכל זאת, האם יתכן שלא היה אף מזון אחר בביתם? האם לעשיו באמת לא היתה אפשרות אחרת חוץ מקבלת תנאיו של יעקב, או שהוא ביטא את חוסר חשיבותה של הבכורה בעיניו? ואם הבכורה אכן היתה מצרך יקר אפילו בעיניי עשיו, למה הוא בז ומזלזל בה במקום להתלונן לאביו על הנסיבות הלא הוגנות של מכירת בכורתו?

And Esav said, "Behold I am going to die, and of what use to me is the birthright". (Bereshit 25:32)

Yet, was there really no other food available in their home? Did Esav really have no option other than to agree to Yaakov's terms, or was he simply expressing that the birthright, for some reason, was worthless to him? And if the birthright was indeed a valuable commodity even to Esav, why does he despise and scorn it ("וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה") rather than complaining about the unscrupulous circumstances of the sale to his doting father?7