Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Balak/0/he"
m |
m |
||
Line 4: | Line 4: | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בלק</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בלק</h1> | ||
<category>האם התורה מאמינה בקסם? | <category>האם התורה מאמינה בקסם? | ||
− | <p> | + | <p>האם הדיוטות יכולים לברך או לקלל בצורה שמשפיעה? האם כוחות כישוף באמת קיימים בעולם? אם כן, האם מעשים כאלה תלויים ברצון ה'?<br/><br/></p> |
− | |||
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>איזו תשובה לשאלות אלה עולה מהתורה בכלל ומפרשת בלק בפרט? אם ה' לא רצה לפגוע בבני ישראל, איזה כוח היה לדברי בלעם? האם קללותיו היו משפיעות? להרחבה, ראו <a href="Why Worry About Bilam" data-aht="page">היש סיבה לדאוג מקללת בלעם?</a></li> |
− | <li> | + | <li>האם התורה אוסרת על כישוף וניחוש אוסרים מכיוון שהם שטויות? או שמא הם אסורים למרות (או אולי בגלל) יעילותם? השוו עמדות <multilink><a href="IbnEzraVayikra19-31" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraVayikra19-31" data-aht="source">ויקרא י"ט:ל"א</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> ו<multilink><a href="RambanDevarim18-9-12" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanDevarim18-9-12" data-aht="source">דברים י"ח:ט'-י"ב</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> לגבי שאלות אלה. </li> |
− | <li> | + | <li>להמשך לימוד: ראו כיצד הגישות השונות לסיפור זה קשורות לפירושים לסיפורים אחרים העוסקים במעשי כישוף, כמו סיפור שאול ובעלת האוב ב<a href="Did Shemuel Come Back to Life" data-aht="page">האם בעלת האב החייתה את שמואל?</a></li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
Line 38: | Line 37: | ||
</category> | </category> | ||
<category>מה כל כך מיוחד במעשה פינחס? | <category>מה כל כך מיוחד במעשה פינחס? | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<p>מה הפך את רצח זמרי על ידי פנחס למעשה מיוחד וראוי לשבח עד כדי כך שהוא עצר מגיפה וזיכה את פנחס במעמד מיוחד? </p> | <p>מה הפך את רצח זמרי על ידי פנחס למעשה מיוחד וראוי לשבח עד כדי כך שהוא עצר מגיפה וזיכה את פנחס במעמד מיוחד? </p> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>האם פנחס לקח את החוק לידיו, או שמא הוא בסך הכל מילא פקודות? אם הראשון, מדוע זה הוא לא רק לא נענש אלא אפילו זכה לשבחים על המעשה? אם האחרון, מה למה המעשה היה כל כך מיוחד? השוו גישות <multilink><a href="BavliSanhedrin82a" data-aht="source">בבלי</a><a href="BavliSanhedrin82a" data-aht="source">סנהדרין פ"ב.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink> ו<multilink><a href="SifreBemidbar25" data-aht="source">ספרי</a><a href="SifreBemidbar25" data-aht="source">כ"ה</a><a href="Sifre Bemidbar" data-aht="parshan">אודות ספרי במדבר</a></multilink>, והביאו תמיכה מהפסוקים לכל אחת מהאפשרויות.</li> |
<li>האם חטא זמרי היה זנות או עבודת זרה? איך זה קשור לחטא בני ישראל? כיצד האפשרויות השונות משפיעות על הבנתכם את המעשים של פנחס? לדיון נרחב בנושאים אלו, ראו <a href="Pinechas – Action and Reward" data-aht="page">פינחס – מעשהו ושכרו</a>.</li> | <li>האם חטא זמרי היה זנות או עבודת זרה? איך זה קשור לחטא בני ישראל? כיצד האפשרויות השונות משפיעות על הבנתכם את המעשים של פנחס? לדיון נרחב בנושאים אלו, ראו <a href="Pinechas – Action and Reward" data-aht="page">פינחס – מעשהו ושכרו</a>.</li> | ||
</ul> | </ul> |
Version as of 03:50, 28 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת בלק
האם התורה מאמינה בקסם?
האם הדיוטות יכולים לברך או לקלל בצורה שמשפיעה? האם כוחות כישוף באמת קיימים בעולם? אם כן, האם מעשים כאלה תלויים ברצון ה'?
- איזו תשובה לשאלות אלה עולה מהתורה בכלל ומפרשת בלק בפרט? אם ה' לא רצה לפגוע בבני ישראל, איזה כוח היה לדברי בלעם? האם קללותיו היו משפיעות? להרחבה, ראו היש סיבה לדאוג מקללת בלעם?
- האם התורה אוסרת על כישוף וניחוש אוסרים מכיוון שהם שטויות? או שמא הם אסורים למרות (או אולי בגלל) יעילותם? השוו עמדות אבן עזרא ורמב"ן לגבי שאלות אלה.
- להמשך לימוד: ראו כיצד הגישות השונות לסיפור זה קשורות לפירושים לסיפורים אחרים העוסקים במעשי כישוף, כמו סיפור שאול ובעלת האוב בהאם בעלת האב החייתה את שמואל?
הרגעת ההמונים
ר' יוסף אבן כספי ר 'יוסף אבן כספי טוען כי בני ישראל רבים חרדו מהקללה של בילם, מכיוון שהם טענו בטעות שיש בכוחם לפגוע בהם. אף על פי שדאגתם לא הייתה מבוססת, האשם בכל זאת לא רצה שיפחדו ולכן הוא מנע מבילם לקלל. להרחבה, ראו היש סיבה לדאוג מקללת בלעם?
האם יתכן שהשם לפעמים פועל רק בכדי לשכנע פחדים וחששות הנובעים מהאמונות המוטעות של ההמונים? האם אין בכך פשוט להבטיח שאמונות כאלה מונצחות? האם לא עדיף במקום לתקן את תפיסותיה השגויות של האומה?
במקום אחר מרחיבים הפרשנים עוד יותר את ההצעה שיש אפילו מצוות מסוימות שהוקמו רק בתגובה לאמונות שגויות. לדוגמא, ראו אבן כספי על מטרת פסח מצרים, שד"ל על "עין הרע" במחצית השקל - למניין או למשכן? וטומאת צרעת, וגישת הרמב"ם המטרת הקרבנות. האם גישתך כזו משכנעת?
asserts that many Israelites were anxious about Bilam's curse, as they erroneously believed it had the power to harm them. Though their concern was unfounded, Hashem, nonetheless, did not want them to be frightened and so he prevented Bilam from cursing. להרחבה, ראו היש סיבה לדאוג מקללת בלעם?
- Is it possible that Hashem sometimes acts merely to allay fears and concerns stemming from the misguided beliefs of the masses? Does this not simply ensure that such beliefs are perpetuated? Would it not be preferable to, instead, correct the nation's misconceptions?
- Elsewhere, commentators go even further to suggest that there are even certain commandments which were instituted only in response to mistaken beliefs. לדוגמאות, ראו אבן כספי על מטרת פסח מצרים, שד"ל על "עין הרע" במחצית השקל – למניין או למשכן? וטומאת צרעת, וגישת רמב"ם במטרת הקרבנות. Do you find such approaches persuasive?
לְבָדָד יִשְׁכֹּן: ברכה או קללה?
בלעם מברך את האומה, "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב". אולם מה הברכה בדירה בלבד?
נצי"ב קורא את דברי בילם כאזהרה מפני התבוללות. כאשר האומה גרה לבדה, אז "יִשְׁכֹּן", הם מסוגלים להתעכב [בשלום ובכבוד], אולם כאשר הם מתקשרים "בַגּוֹיִם", אז "לֹא יִתְחַשָּׁב", הם לא נחשבים חשובים או ראויים לכבוד .1
אתה מסכים? האם הטמעה גורמת לרדיפה או מונעת זאת? באופן כללי, האם התורה מקדמת יחס מבודד לתרבויות שמסביב, או מדיניות של מעורבות עם העולם החיצון? מה האיזון המתאים בין השניים?
חפש את המילה "בָּדָד" בקונקורדנציה. אילו משמעויות או קונוטציות אחרות עשויות להיות למילה? כיצד ניתן ליישם את אלה על הפסוק שלנו? להרחבה, ראו "הם עם לבדד ישכן" ור 'יוסף בכור שור שם.
Bilam blesses the nation, "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב". What, though, is the blessing in dwelling alone?
- נצי"ב reads Bilam's words as a warning against assimilation. When the nation lives alone, then "יִשְׁכֹּן", they are able to dwell [in peace and dignity]. However, when they interact "בַגּוֹיִם", אז "לֹא יִתְחַשָּׁב", they are not considered important or worthy of respect.1
- Do you agree? Does assimilation cause persecution or prevent it? In general, does the Torah promote an isolationist attitude towards surrounding cultures, or a policy of involvement with the outside world? What is the appropriate balance between the two?
- Look up the word "בָּדָד" בקונקורדנציה. What other meanings or connotations might the word have? How might these be applied to our verse? להרחבה, ראו "הן עם לבדד ישכן" ור' יוסף בכור שור שם.
יחסי יהודים וגויים
מדרשים רבניים יוצרים קשר בין יתרו לבילם, מעמידים את שניהם בחצרו של פרוה וגורמים לשניהם להיות חשובים להחלטתו לשעבד את עם ישראל. בעוד בילם מוצג כאדריכל של השעבוד הישראלי, יתרו מתאר כמי שאינו רוצה שום חלק בתוכנית. מה בטקסט המקראי עשוי להעלות דיוקנאות כאלה?
השווה והשווה בין שני הגיבורים. כיצד כל אחת קשורה לעם ישראל? כיצד מטפלים בכל אחד בתורו?
Rabbinic Midrashim draw a connection between Yitro and Bilam, placing them both in Paroh's court and making them each privy to his decision to enslave the Jewish people. While Bilam is portrayed as an architect of the Israelite Bondage, Yitro is depicting as wanting no part in the plan. What in the Biblical text might be prompting such portraits?
- Compare and contrast the two protagonists. How does each relate to the nation of Israel? How is each treated in turn?
- מה ניתן ללומוד מהשוואה זו על יחסי גומלין עם אנשים בעלי אמונות אחרות? ראו יתרו ובלעם.
מה כל כך מיוחד במעשה פינחס?
מה הפך את רצח זמרי על ידי פנחס למעשה מיוחד וראוי לשבח עד כדי כך שהוא עצר מגיפה וזיכה את פנחס במעמד מיוחד?
- האם פנחס לקח את החוק לידיו, או שמא הוא בסך הכל מילא פקודות? אם הראשון, מדוע זה הוא לא רק לא נענש אלא אפילו זכה לשבחים על המעשה? אם האחרון, מה למה המעשה היה כל כך מיוחד? השוו גישות בבלי וספרי, והביאו תמיכה מהפסוקים לכל אחת מהאפשרויות.
- האם חטא זמרי היה זנות או עבודת זרה? איך זה קשור לחטא בני ישראל? כיצד האפשרויות השונות משפיעות על הבנתכם את המעשים של פנחס? לדיון נרחב בנושאים אלו, ראו פינחס – מעשהו ושכרו.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בלק.