Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Balak/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 15: Line 15:
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>האם&#160;ה' לפעמים פועל רק כדי להרגיע פחדים וחששות הנובעים מהאמונות המוטעות של ההמונים? האם אין זה לא מנציח את האמונות הללו? האם לא עדיף במקום זה לתקן את התפיסות השגויות?</li>
 
<li>האם&#160;ה' לפעמים פועל רק כדי להרגיע פחדים וחששות הנובעים מהאמונות המוטעות של ההמונים? האם אין זה לא מנציח את האמונות הללו? האם לא עדיף במקום זה לתקן את התפיסות השגויות?</li>
<li>במקום אחר מרחיבים הפרשנים עוד יותר את ההצעה שיש אפילו מצוות מסוימות שהוקמו רק בתגובה לאמונות שגויות. לדוגמא, ראו אבן כספי על מטרת פסח מצרים, שד"ל על "עין הרע" במחצית השקל - למניין או למשכן? וטומאת צרעת, וגישת הרמב"ם המטרת הקרבנות. האם גישתך כזו משכנעת?Elsewhere, commentators go even further to suggest that there are even certain commandments which were instituted only in response to mistaken beliefs.&#160; לדוגמאות, ראו אבן כספי על <a href="Purpose of the Pesach" data-aht="page">מטרת פסח מצרים</a>, שד"ל על "עין הרע" ב<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a> וטומאת <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>, וגישת רמב"ם ב<a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>.&#160; Do you find such approaches persuasive?</li>
+
<li>במקומות אחרים הפרשנים מציעים גם שיש אפילו מצוות מסוימות שניתנו רק בתגובה לאמונות שגויות. לדוגמאות, ראו אבן כספי על <a href="Purpose of the Pesach" data-aht="page">מטרת פסח מצרים</a>, שד"ל על "עין הרע" ב<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a> וטומאת <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>, וגישת רמב"ם ב<a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>.&#160;האם&#160;גישה כזאת משכנעת בעיניכם?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 03:57, 28 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת בלק

האם התורה מאמינה בקסם?

האם הדיוטות יכולים לברך או לקלל בצורה שמשפיעה? האם כוחות כישוף באמת קיימים בעולם? אם כן, האם מעשים כאלה תלויים ברצון ה'?

הרגעת ההמונים

ר' יוסף אבן כספיהקדמה, פרק כ"חאודות ר' יוסף אבן כספי טוען כי בני ישראל חששו מהקללה של בלעם, מכיוון שהם חשבו בטעות שיש שהיא יכולה לפגוע בהם. דאגתם לא הייתה מבוססת, אך ה' בכל זאת לא רצה שיפחדו, ולכן הוא מנע מבלעם לקלל. להרחבה, ראו היש סיבה לדאוג מקללת בלעם?

  • האם ה' לפעמים פועל רק כדי להרגיע פחדים וחששות הנובעים מהאמונות המוטעות של ההמונים? האם אין זה לא מנציח את האמונות הללו? האם לא עדיף במקום זה לתקן את התפיסות השגויות?
  • במקומות אחרים הפרשנים מציעים גם שיש אפילו מצוות מסוימות שניתנו רק בתגובה לאמונות שגויות. לדוגמאות, ראו אבן כספי על מטרת פסח מצרים, שד"ל על "עין הרע" במחצית השקל – למניין או למשכן? וטומאת צרעת, וגישת רמב"ם במטרת הקרבנות. האם גישה כזאת משכנעת בעיניכם?

לְבָדָד יִשְׁכֹּן: ברכה או קללה?

בלעם מברך את האומה, "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב". אולם מה הברכה בדירה בלבד?

נצי"ב קורא את דברי בילם כאזהרה מפני התבוללות. כאשר האומה גרה לבדה, אז "יִשְׁכֹּן", הם מסוגלים להתעכב [בשלום ובכבוד], אולם כאשר הם מתקשרים "בַגּוֹיִם", אז "לֹא יִתְחַשָּׁב", הם לא נחשבים חשובים או ראויים לכבוד .1
אתה מסכים? האם הטמעה גורמת לרדיפה או מונעת זאת? באופן כללי, האם התורה מקדמת יחס מבודד לתרבויות שמסביב, או מדיניות של מעורבות עם העולם החיצון? מה האיזון המתאים בין השניים?
חפש את המילה "בָּדָד" בקונקורדנציה. אילו משמעויות או קונוטציות אחרות עשויות להיות למילה? כיצד ניתן ליישם את אלה על הפסוק שלנו? להרחבה, ראו "הם עם לבדד ישכן" ור 'יוסף בכור שור שם.

Bilam blesses the nation, "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב".  What, though, is the blessing in dwelling alone?

יחסי יהודים וגויים

מדרשים רבניים יוצרים קשר בין יתרו לבילם, מעמידים את שניהם בחצרו של פרוה וגורמים לשניהם להיות חשובים להחלטתו לשעבד את עם ישראל. בעוד בילם מוצג כאדריכל של השעבוד הישראלי, יתרו מתאר כמי שאינו רוצה שום חלק בתוכנית. מה בטקסט המקראי עשוי להעלות דיוקנאות כאלה?

השווה והשווה בין שני הגיבורים. כיצד כל אחת קשורה לעם ישראל? כיצד מטפלים בכל אחד בתורו?

Rabbinic Midrashim draw a connection between Yitro and Bilam, placing them both in Paroh's court and making them each privy to his decision to enslave the Jewish people.  While Bilam is portrayed as an architect of the Israelite Bondage, Yitro is depicting as wanting no part in the plan.  What in the Biblical text might be prompting such portraits?

  • Compare and contrast the two protagonists.  How does each relate to the nation of Israel?  How is each treated in turn?
  • מה ניתן ללומוד מהשוואה זו על יחסי גומלין עם אנשים בעלי אמונות אחרות?  ראו יתרו ובלעם.

מה כל כך מיוחד במעשה פינחס?

מה הפך את רצח זמרי על ידי פנחס למעשה מיוחד וראוי לשבח עד כדי כך שהוא עצר מגיפה וזיכה את פנחס במעמד מיוחד? 

  • האם פנחס לקח את החוק לידיו, או שמא הוא בסך הכל מילא פקודות? אם הראשון, מדוע זה הוא לא רק לא נענש אלא אפילו זכה לשבחים על המעשה? אם האחרון, מה למה המעשה היה כל כך מיוחד? השוו גישות בבליסנהדרין פ"ב.אודות הבבלי וספריכ"האודות ספרי במדבר, והביאו תמיכה מהפסוקים לכל אחת מהאפשרויות.
  • האם חטא זמרי היה זנות או עבודת זרה? איך זה קשור לחטא בני ישראל? כיצד האפשרויות השונות משפיעות על הבנתכם את המעשים של פנחס? לדיון נרחב בנושאים אלו, ראו פינחס – מעשהו ושכרו.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בלק.