Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Bemidbar/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(4 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת במדבר</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת במדבר</h1>
<category>Choosing the Levites
+
<category>בחירת הלויים
<p>When and why was the tribe of Levi chosen to be the priests and Levites?&#160; Was the selection merit-based?&#160; If so, for what actions?&#160; Why were the firstborns replaced?</p>
+
<p>מתי ומדוע נבחר שבט לוי לשרת ככהנים וכלויים? האם הם נבחרו בזכות התאמה מיוחדת לתפקיד? אם כן, על בסיס אילו מעשים הוחלט שהם מתאימים? מדוע הוחלפו הבכורים ששירתו עד אז?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><multilink><a href="Jubilees30-17-29" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees30-17-29" data-aht="source">ל':י"ז-כ"ט</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink> claims that the tribe was chosen already in the time of the Patriarchs, as a reward for Levi's avenging of Dinah's honor in Shekhem.&#160; In contrast, <multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> points to the Levites' loyalty to Hashem during the Sin of the Golden Calf.&#160; Which approach do you find more compelling?&#160; How would Rashi explain why Aharon merited the priesthood despite being involved in making the Calf?</li>
+
<li><multilink><a href="Jubilees30-17-29" data-aht="source">ספר היובלים</a><a href="Jubilees30-17-29" data-aht="source">ל':י"ז-כ"ט</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink>&#160;טוען ששבט לוי נבחר כבר בתקופת האבות, כשכר על כך שלוי הגן על כבוד דינה בשכם. <multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, לעומת זאת,&#160;מצביע על נאמנות הלויים לה' בזמן חטא העגל. איזו גישה יותר משכנעת בעיניכם? כיצד רש"י יסביר&#160;את זכיית אהרן בכהונת למרות המעורבות שלו ביצירת העגל?</li>
<li>In contrast to the above commentators, <multilink><a href="RYosefBekhorShorDevarim10-8" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> suggests that the choice was practical in nature. Though originally all firstborns had been designated to serve, Hashem decided that it was better that the sacrificial service be hereditary and confined to a single family line. What are the advantages and disadvantages of each model (having a single tribe serve vs. one individual from each family serve)?&#160; For elaboration, see <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</li>
+
<li>בניגוד למפרשים אלו, <multilink><a href="RYosefBekhorShorDevarim10-8" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת, לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה? להרחבה, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Tanakh and Ancient Near Eastern Studies
+
<category>תנ"ך והמזרח הקדום
<p>Sefer Bemidbar opens with a census of the nation, taken a mere few months after an earlier census described in <a href="Shemot38-25-26" data-aht="source">שמות ל"ח</a>, when the nation had been counted via their half shekel donations to the Mishkan.&#160; But why was it necessary to count the people twice in such a short period?&#160; In addition, surprisingly, the tallies of the two censuses are identical.&#160; How is this possible?&#160; Were there no deaths or births in the intervening months?&#160;</p><ul>
+
<p>ספר במדבר פותח במפקד העם שבא רק חודשים ספורים לאחר מפקד דומה המתואר ב<a href="Shemot38-25-26" data-aht="source">שמות ל"ח</a>,&#160;שבו ספרו את העם באמצעות חצאי השקלים שתרמו למשכן. אך למה היה צורך לספור את העם פעמיים תוך זמן כל כך קצר? בנוסף, באופן מפתיע, מניין הראשים במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד בשמות ל"ח.&#160;כיצד ייתכן דבר כזה? האם בתקופת הביניים לא היו מקרי מוות או לידות?</p>
<li>U. Cassuto uses knowledge of Ancient Near Eastern censuses to suggest that the two events were were both part of a single extended process which started with the building of the Tabernacle.&#160; Can you think of other instances where knowledge of Ancient Near Eastern norms might shed light on a Biblical narrative or law?&#160; For a few examples, see <a href="The Mabbul and Mesopotamian Myths" data-aht="page">המבול והמיתוסים של מסופוטמיה</a>, <a href="The Torah and Ancient Near Eastern Law Codes" data-aht="page">התורה וחוקי מזרח הקדמון</a>, <a href="Rachel's Stealing of the Terafim" data-aht="page">גניבת רחל את התרפים</a>, and R. D"Z Hoffmann's understanding of <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו</a></li>
+
<ul>
<li>How else can both the identical tallies and the need for two censuses be explained?&#160; See <a href="Censuses in the Wilderness" data-aht="page">מפקדים בני ישראל במדבר</a>.</li>
+
<li><multilink><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink> נעזר במידע על מפקדי אוכלוסייה אחרים במזרח הקדום כדי להציע ששני האירועים היו חלק מתהליך ממושך שהחל בבניית המשכן ונמשך עד החודש השני של השנה השנייה.&#160;האם אתם&#160;מכירים מקרים אחרים שבהם היכרות עם נורמות המזרח הקדום עשויה לעזור בהבנת&#160;סיפור או חוק מקראיים? לדוגמאות אחדות, ראו <a href="The Mabbul and Mesopotamian Myths" data-aht="page">המבול והמיתוסים של מסופוטמיה</a>, <a href="The Torah and Ancient Near Eastern Law Codes" data-aht="page">התורה וחוקי מזרח הקדמון</a>, <a href="Rachel's Stealing of the Terafim" data-aht="page">גניבת רחל את התרפים</a>, והבנת רד"צ הופמן של <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">ביקורו של יתרו</a>.</li>
 +
<li>באילו דרכים נוספות ניתן להסביר&#160;את התוצאות הזהות ואת הצורך בשני מפקדים? ראו <a href="Censuses in the Wilderness" data-aht="page">מפקדים בני ישראל במדבר</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Is the Torah Chronological?
+
<category>האם יש מוקדם ומאוחר בתורה?
<p>When recording any story, an author must balance the competing demands of chronological and thematic order.&#160; The Torah is no exception, and though chronological order appears to be its default setting, at times this is sacrificed to achieve other objectives.</p><ul>
+
<p>כשכותבים סיפור, צריך לבחור אם לסדר את האירועים לפי סדר כרונולוגי או לפי סדר ענייני. שתי האפשרויות הללו קיימות גם בסיפורים בתורה. אמנם סדר כרונולוגי נראה כברירת המחדל של התורה, אך לפעמים התורה מוותרת עליו כדי להשיג מטרות אחרות.</p>
<li>In the early chapters of Sefer Bemidbar, explicit dates appear to make explicit that the narrative is not recounted in chronological order.&#160; Why might this have been the preferred method of relaying the laws and stories of this section?&#160; Is there any other way of reading the chapters? See <a href="Chronology of Bemidbar 1 – 10" data-aht="page">כרונולוגיה – במדבר א'–י'</a> for details.</li>
+
<ul>
<li>When passages are undated, what textual clues might nonetheless exist which would provide evidence for an achronological order?</li>
+
<li>בפרקים הראשונים של ספר במדבר, נראה שתאריכים מפורשים מבהירים כי הנרטיב אינו מסופר בסדר כרונולוגי. מדוע הייתה זו&#160;השיטה המועדפת להעברת החוקים והסיפורים של פרקים אלו? האם יש דרך אחרת לקרוא את הפרקים? לפרטים, ראו <a href="Chronology of Bemidbar 1 – 10" data-aht="page">כרונולוגיה – במדבר א'–י'</a>.</li>
<li>Regarding each of the following stories, some commentators have suggested that the text is not chronological.&#160; See <a href="Avraham's Aliyah" data-aht="page">עליית אברהם לארץ ישראל</a> for a discussion of when and how many times Avraham moved to Israel,&#160; <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a> regarding Yitro's arrival and Matan Torah, <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a> and its implications for understanding the <a href="Sin and Slaughter of Shekhem" data-aht="page">חטא שכם ותגובת בני יעקב</a>, and <a href="Chronology of Shemuel I 16 – 17" data-aht="page">כרונולוגיה – שמואל א י"ז–י"ח</a> regarding David's killing of Golyat and rise to power in Shaul's court.&#160; Are the achronology proposals persuasive?&#160; What are the larger ramifications of these suggestions?</li>
+
<li>כשיש סדר שאינו כרונולוגי בסיפורים שבהם התאריכים אינם מוזכרים, אילו רמזים טקסטואליים יכולים להראות לנו שכך הדבר?</li>
 +
<li>בנוגע לכל אחד מהסיפורים הבאים, יש פרשנים שסוברים שהטקסט אינו כרונולוגי. ראו <a href="Avraham's Aliyah" data-aht="page">עליית אברהם לארץ ישראל</a> לדיון בכמה פעמים עלה אברם לארץ ישראל, <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a> לגבי ביקור יתרו ומתן תורה, <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a> והשלכותיה להבנת <a href="Sin and Slaughter of Shekhem" data-aht="page">חטא שכם ותגובת בני יעקב</a>, ו<a href="Chronology of Shemuel I 16 – 17" data-aht="page">כרונולוגיה – שמואל א י"ז–י"ח</a> לגבי הריגת דוד את גלית ומינויו לשר צבא שאול. האם תיאוריות אלה משכנעות? מהן ההשלכות של רעיונות אלו?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 11:26, 12 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת במדבר

בחירת הלויים

מתי ומדוע נבחר שבט לוי לשרת ככהנים וכלויים? האם הם נבחרו בזכות התאמה מיוחדת לתפקיד? אם כן, על בסיס אילו מעשים הוחלט שהם מתאימים? מדוע הוחלפו הבכורים ששירתו עד אז?

תנ"ך והמזרח הקדום

ספר במדבר פותח במפקד העם שבא רק חודשים ספורים לאחר מפקד דומה המתואר בשמות ל"ח, שבו ספרו את העם באמצעות חצאי השקלים שתרמו למשכן. אך למה היה צורך לספור את העם פעמיים תוך זמן כל כך קצר? בנוסף, באופן מפתיע, מניין הראשים במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד בשמות ל"ח. כיצד ייתכן דבר כזה? האם בתקופת הביניים לא היו מקרי מוות או לידות?

האם יש מוקדם ומאוחר בתורה?

כשכותבים סיפור, צריך לבחור אם לסדר את האירועים לפי סדר כרונולוגי או לפי סדר ענייני. שתי האפשרויות הללו קיימות גם בסיפורים בתורה. אמנם סדר כרונולוגי נראה כברירת המחדל של התורה, אך לפעמים התורה מוותרת עליו כדי להשיג מטרות אחרות.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת במדבר.