Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Bemidbar/0/he"
Line 3: | Line 3: | ||
<page type="Basic"> | <page type="Basic"> | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת במדבר</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת במדבר</h1> | ||
− | <category> | + | <category>בחירת הלויים |
<p>When and why was the tribe of Levi chosen to be the priests and Levites?  Was the selection merit-based?  If so, for what actions?  Why were the firstborns replaced?</p> | <p>When and why was the tribe of Levi chosen to be the priests and Levites?  Was the selection merit-based?  If so, for what actions?  Why were the firstborns replaced?</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
<li><multilink><a href="Jubilees30-17-29" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees30-17-29" data-aht="source">ל':י"ז-כ"ט</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink> claims that the tribe was chosen already in the time of the Patriarchs, as a reward for Levi's avenging of Dinah's honor in Shekhem.  In contrast, <multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> points to the Levites' loyalty to Hashem during the Sin of the Golden Calf.  Which approach do you find more compelling?  How would Rashi explain why Aharon merited the priesthood despite being involved in making the Calf?</li> | <li><multilink><a href="Jubilees30-17-29" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees30-17-29" data-aht="source">ל':י"ז-כ"ט</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink> claims that the tribe was chosen already in the time of the Patriarchs, as a reward for Levi's avenging of Dinah's honor in Shekhem.  In contrast, <multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> points to the Levites' loyalty to Hashem during the Sin of the Golden Calf.  Which approach do you find more compelling?  How would Rashi explain why Aharon merited the priesthood despite being involved in making the Calf?</li> | ||
− | <li> | + | <li>בניגוד למפרשים אלו, <multilink><a href="RYosefBekhorShorDevarim10-8" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת, לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה?  להרחבה, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>תנ"ך והמזרח הקדום |
− | <p> | + | <p>ספר במדבר פותח במפקד העם שבא רק חודשים ספורים לאחר מפקד דומה המתואר ב<a href="Shemot38-25-26" data-aht="source">שמות ל"ח</a>, שבו ספרו את העם באמצעות חצאי השקלים שתרמו למשכן.  אך למה היה צורך לספור את העם פעמיים בזמן כל כך קצר?  בנוסף, באופן מפתיע, מניין הראשים במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד בשמות ל"ח. כיצד ייתכן דבר כזה? האם בתקופת הביניים לא היו מקרי מוות או לידות? </p> |
− | <li> | + | <ul> |
− | <li>How else can both the identical tallies and the need for two censuses be explained?  | + | <li><multilink><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink> נעזר במידע על מפקדי אוכלוסייה אחרים במזרח הקדום כדי להציע ששני האירועים היו חלק מתהליך ממושך שהחל בבניית המשכן ונמשך עד החודש השני של השנה השנייה.  Can you think of other instances where knowledge of Ancient Near Eastern norms might shed light on a Biblical narrative or law?  לדוגמאות אחדות, ראו <a href="The Mabbul and Mesopotamian Myths" data-aht="page">המבול והמיתוסים של מסופוטמיה</a>, <a href="The Torah and Ancient Near Eastern Law Codes" data-aht="page">התורה וחוקי מזרח הקדמון</a>, <a href="Rachel's Stealing of the Terafim" data-aht="page">גניבת רחל את התרפים</a>, והבנת רד"צ הופמן של <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">ביקורו של יתרו</a>.</li> |
+ | <li>How else can both the identical tallies and the need for two censuses be explained?  ראו <a href="Censuses in the Wilderness" data-aht="page">מפקדים בני ישראל במדבר</a>.</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>האם יש מוקדם ומאוחר בתורה? |
− | <p>When recording any story, an author must balance the competing demands of chronological and thematic order.  The Torah is no exception, and though chronological order appears to be its default setting, at times this is sacrificed to achieve other objectives.</p><ul> | + | <p>When recording any story, an author must balance the competing demands of chronological and thematic order.  The Torah is no exception, and though chronological order appears to be its default setting, at times this is sacrificed to achieve other objectives.</p> |
− | <li> | + | <ul> |
+ | <li>בפרקים הראשונים של ספר במדבר, explicit dates appear to make explicit that the narrative is not recounted in chronological order.  Why might this have been the preferred method of relaying the laws and stories of this section?  Is there any other way of reading the chapters? לפרטים, ראו <a href="Chronology of Bemidbar 1 – 10" data-aht="page">כרונולוגיה – במדבר א'–י'</a>.</li> | ||
<li>When passages are undated, what textual clues might nonetheless exist which would provide evidence for an achronological order?</li> | <li>When passages are undated, what textual clues might nonetheless exist which would provide evidence for an achronological order?</li> | ||
− | <li>Regarding each of the following stories, some commentators have suggested that the text is not chronological.  | + | <li>Regarding each of the following stories, some commentators have suggested that the text is not chronological.  ראו <a href="Avraham's Aliyah" data-aht="page">עליית אברהם לארץ ישראל</a> לדיון בכמה פעמים עלה אברם לארץ ישראל,  <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a> לגבי ביקור יתרו ומתן תורה, <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a> והשלכותיה להבנת <a href="Sin and Slaughter of Shekhem" data-aht="page">חטא שכם ותגובת בני יעקב</a>, ו<a href="Chronology of Shemuel I 16 – 17" data-aht="page">כרונולוגיה – שמואל א י"ז–י"ח</a> לגבי הריגת דוד את גלית ומינוי לשר צבא שאול.  Are the achronology proposals persuasive?  What are the larger ramifications of these suggestions?</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> |
Version as of 11:16, 27 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת במדבר
בחירת הלויים
When and why was the tribe of Levi chosen to be the priests and Levites? Was the selection merit-based? If so, for what actions? Why were the firstborns replaced?
- יובלים claims that the tribe was chosen already in the time of the Patriarchs, as a reward for Levi's avenging of Dinah's honor in Shekhem. In contrast, רש"י points to the Levites' loyalty to Hashem during the Sin of the Golden Calf. Which approach do you find more compelling? How would Rashi explain why Aharon merited the priesthood despite being involved in making the Calf?
- בניגוד למפרשים אלו, ר' יוסף בכור שור מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת, לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה? להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.
תנ"ך והמזרח הקדום
ספר במדבר פותח במפקד העם שבא רק חודשים ספורים לאחר מפקד דומה המתואר בשמות ל"ח, שבו ספרו את העם באמצעות חצאי השקלים שתרמו למשכן. אך למה היה צורך לספור את העם פעמיים בזמן כל כך קצר? בנוסף, באופן מפתיע, מניין הראשים במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד בשמות ל"ח. כיצד ייתכן דבר כזה? האם בתקופת הביניים לא היו מקרי מוות או לידות?
- מ"ד קאסוטו נעזר במידע על מפקדי אוכלוסייה אחרים במזרח הקדום כדי להציע ששני האירועים היו חלק מתהליך ממושך שהחל בבניית המשכן ונמשך עד החודש השני של השנה השנייה. Can you think of other instances where knowledge of Ancient Near Eastern norms might shed light on a Biblical narrative or law? לדוגמאות אחדות, ראו המבול והמיתוסים של מסופוטמיה, התורה וחוקי מזרח הקדמון, גניבת רחל את התרפים, והבנת רד"צ הופמן של ביקורו של יתרו.
- How else can both the identical tallies and the need for two censuses be explained? ראו מפקדים בני ישראל במדבר.
האם יש מוקדם ומאוחר בתורה?
When recording any story, an author must balance the competing demands of chronological and thematic order. The Torah is no exception, and though chronological order appears to be its default setting, at times this is sacrificed to achieve other objectives.
- בפרקים הראשונים של ספר במדבר, explicit dates appear to make explicit that the narrative is not recounted in chronological order. Why might this have been the preferred method of relaying the laws and stories of this section? Is there any other way of reading the chapters? לפרטים, ראו כרונולוגיה – במדבר א'–י'.
- When passages are undated, what textual clues might nonetheless exist which would provide evidence for an achronological order?
- Regarding each of the following stories, some commentators have suggested that the text is not chronological. ראו עליית אברהם לארץ ישראל לדיון בכמה פעמים עלה אברם לארץ ישראל, כרונולוגיה – שמות י"ח לגבי ביקור יתרו ומתן תורה, הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב והשלכותיה להבנת חטא שכם ותגובת בני יעקב, וכרונולוגיה – שמואל א י"ז–י"ח לגבי הריגת דוד את גלית ומינוי לשר צבא שאול. Are the achronology proposals persuasive? What are the larger ramifications of these suggestions?
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת במדבר.