Shabbat Table Topics – Parashat Bemidbar/0/he
נושאים לשולחן שבת – פרשת במדבר
בחירת הלויים
מתי ומדוע נבחר שבט לוי להיות לשרת ככהנים וכלויים? האם הם נבחרו בזכות התאמה מיוחדת לתפקיד? אם כן, על בסיס אילו מעשים הוחלט שהם מתאימים? מדוע הוחלפו הבכורים ששירתו לפני זה?
מיובליםל':י"ז-כ"טאודות יובלים טוען כי השבט נבחר כבר בתקופת המכפלה, כפרס על נקמתו של לוי בכבודו של דינה בשכם. לעומת זאת, רש"י
מצביע על נאמנות הלוים להשם בזמן חטא עגל הזהב. איזו גישה אתה מוצא יותר מושך? כיצד רש"י יסביר מדוע אהרון זכה לכהונה למרות שהיה מעורב ביצירת העגל?claims that the tribe was chosen already in the time of the Patriarchs, as a reward for Levi's avenging of Dinah's honor in Shekhem. In contrast, רש"י points to the Levites' loyalty to Hashem during the Sin of the Golden Calf. Which approach do you find more compelling? How would Rashi explain why Aharon merited the priesthood despite being involved in making the Calf?- בניגוד למפרשים אלו, ר' יוסף בכור שור מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת, לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה? להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.
תנ"ך והמזרח הקדום
ספר במדבר פותח במפקד העם שבא רק חודשים ספורים לאחר מפקד דומה המתואר בשמות ל"ח, שבו ספרו את העם באמצעות חצאי השקלים שתרמו למשכן. אך למה היה צורך לספור את העם פעמיים בזמן כל כך קצר? בנוסף, באופן מפתיע, מניין הראשים במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד בשמות ל"ח. כיצד ייתכן דבר כזה? האם בתקופת הביניים לא היו מקרי מוות או לידות?
האם אתה יכול לחשוב על מקרים אחרים שבהם הידע על נורמות המזרח הקדום עשוי לשפוך אור על סיפור או חוק מקראיים? לדוגמא, אנשים אחד, ראו המבול והמיתוסים של מסופוטמיה, התורה וחוקי מזרח הקדמון, גניבת רחל את התרפים, והבנת רד"צ הופמן של ביקורו של יתרו.
איך אחרת ניתן להסביר גם את השיאים השונים הזהים וגם את הצורך בשני מפקדים? ראו מפקדים בני ישראל במדבר.
- מ"ד קאסוטו נעזר במידע על מפקדי אוכלוסייה אחרים במזרח הקדום כדי להציע ששני האירועים היו חלק מתהליך ממושך שהחל בבניית המשכן ונמשך עד החודש השני של השנה השנייה. Can you think of other instances where knowledge of Ancient Near Eastern norms might shed light on a Biblical narrative or law? לדוגמאות אחדות, ראו המבול והמיתוסים של מסופוטמיה, התורה וחוקי מזרח הקדמון, גניבת רחל את התרפים, והבנת רד"צ הופמן של ביקורו של יתרו.
- How else can both the identical tallies and the need for two censuses be explained? ראו מפקדים בני ישראל במדבר.
האם יש מוקדם ומאוחר בתורה?
בעת הקלטת סיפור כלשהו, מחבר צריך לאזן בין הדרישות המתחרות של סדר כרונולוגי ותמטי. התורה אינה יוצאת מהכלל, ואף על פי שנראה כי הסדר הכרונולוגי הוא הגדרת ברירת המחדל שלה, לעיתים זה מוכן להקריב להשגת יעדים אחרים.
בפרקים הראשונים של ספר במדבר, נראה שתאריכים מפורשים מבהירים כי הנרטיב אינו מסופר בסדר כרונולוגי. מדוע ייתכן שזו הייתה השיטה המועדפת להעברת החוקים והסיפורים של פרק זה? האם יש דרך אחרת לקרוא את הפרקים? לפרטים, ראו כרונולוגיה - במדבר א'– י '.
כאשר קטעים אינם מיום תאריך, אילו רמזים טקסטואליים עשויים בכל זאת להתקיים אשר יספקו עדות לסדר אקרונולוגי?
בנוגע לכל אחד מהסיפורים הבאים, יש פרשנים שהציעו שהטקסט אינו כרונולוגי. ראו עליית אברהם לארץ ישראל לדיון בכמה פעמים עלה אברם לארץ ישראל, כרונולוגיה - שמות י"ח לגבי ביקור יתרו ומתן תורה, הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב והשלכותיה להבנת חטא שכת ותגובת בני יעקב, וכרונולוגיה - שמואל א י"ז – י"ח. האם ההצעות האקרונולוגיות משכנעות? מהן ההשלכות הגדולות יותר של הצעות אלה?
When recording any story, an author must balance the competing demands of chronological and thematic order. The Torah is no exception, and though chronological order appears to be its default setting, at times this is sacrificed to achieve other objectives.
- בפרקים הראשונים של ספר במדבר, explicit dates appear to make explicit that the narrative is not recounted in chronological order. Why might this have been the preferred method of relaying the laws and stories of this section? Is there any other way of reading the chapters? לפרטים, ראו כרונולוגיה – במדבר א'–י'.
- When passages are undated, what textual clues might nonetheless exist which would provide evidence for an achronological order?
- Regarding each of the following stories, some commentators have suggested that the text is not chronological. ראו עליית אברהם לארץ ישראל לדיון בכמה פעמים עלה אברם לארץ ישראל, כרונולוגיה – שמות י"ח לגבי ביקור יתרו ומתן תורה, הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב והשלכותיה להבנת חטא שכם ותגובת בני יעקב, וכרונולוגיה – שמואל א י"ז–י"ח לגבי הריגת דוד את גלית ומינוי לשר צבא שאול. Are the achronology proposals persuasive? What are the larger ramifications of these suggestions?
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת במדבר.