Shabbat Table Topics – Parashat Bemidbar/0/he
נושאים לשולחן שבת – פרשת במדבר
בחירת הלויים
מתי ומדוע נבחר שבט לוי להיות לשרת ככהנים וכלויים? האם הם נבחרו בזכות התאמה מיוחדת לתפקיד? אם כן, על בסיס אילו מעשים הוחלט שהם מתאימים? מדוע הוחלפו הבכורים ששירתו לפני זה?
- יובלים טוען ששבט לוי נבחר כבר בתקופת האבות, כשכר על כך שלוי הגן על כבוד דינה בשכם. רש"י, לעומת זאת, מצביע על נאמנות הלויים לה' בזמן חטא העגל. איזו גישה יותר משכנעת בעיניכם? כיצד רש"י יסביר את זכיית אהרן בכהונת למרות המעורבות שלו ביצירת העגל?
- בניגוד למפרשים אלו, ר' יוסף בכור שור מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת, לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה? להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.
תנ"ך והמזרח הקדום
ספר במדבר פותח במפקד העם שבא רק חודשים ספורים לאחר מפקד דומה המתואר בשמות ל"ח, שבו ספרו את העם באמצעות חצאי השקלים שתרמו למשכן. אך למה היה צורך לספור את העם פעמיים תוך זמן כל כך קצר? בנוסף, באופן מפתיע, מניין הראשים במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד בשמות ל"ח. כיצד ייתכן דבר כזה? האם בתקופת הביניים לא היו מקרי מוות או לידות?
- מ"ד קאסוטו נעזר במידע על מפקדי אוכלוסייה אחרים במזרח הקדום כדי להציע ששני האירועים היו חלק מתהליך ממושך שהחל בבניית המשכן ונמשך עד החודש השני של השנה השנייה. האם אתם מכירים מקרים אחרים שבהם היכרות עם נורמות המזרח הקדום עשויה לעזור בהבנת סיפור או חוק מקראיים? לדוגמאות אחדות, ראו המבול והמיתוסים של מסופוטמיה, התורה וחוקי מזרח הקדמון, גניבת רחל את התרפים, והבנת רד"צ הופמן של ביקורו של יתרו.
- באילו דרכים נוספות ניתן להסביר את התוצאות הזהות ואת הצורך בשני מפקדים? ראו מפקדים בני ישראל במדבר.
האם יש מוקדם ומאוחר בתורה?
בעת הקלטת סיפור כלשהו, מחבר צריך לאזן בין הדרישות המתחרות של סדר כרונולוגי ותמטי. התורה אינה יוצאת מהכלל, ואף על פי שנראה כי הסדר הכרונולוגי הוא הגדרת ברירת המחדל שלה, לעיתים זה מוכן להקריב להשגת יעדים אחרים.
בפרקים הראשונים של ספר במדבר, נראה שתאריכים מפורשים מבהירים כי הנרטיב אינו מסופר בסדר כרונולוגי. מדוע ייתכן שזו הייתה השיטה המועדפת להעברת החוקים והסיפורים של פרק זה? האם יש דרך אחרת לקרוא את הפרקים? לפרטים, ראו כרונולוגיה - במדבר א'– י '.
כאשר קטעים אינם מיום תאריך, אילו רמזים טקסטואליים עשויים בכל זאת להתקיים אשר יספקו עדות לסדר אקרונולוגי?
בנוגע לכל אחד מהסיפורים הבאים, יש פרשנים שהציעו שהטקסט אינו כרונולוגי. ראו עליית אברהם לארץ ישראל לדיון בכמה פעמים עלה אברם לארץ ישראל, כרונולוגיה - שמות י"ח לגבי ביקור יתרו ומתן תורה, הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב והשלכותיה להבנת חטא שכת ותגובת בני יעקב, וכרונולוגיה - שמואל א י"ז – י"ח. האם ההצעות האקרונולוגיות משכנעות? מהן ההשלכות הגדולות יותר של הצעות אלה?
When recording any story, an author must balance the competing demands of chronological and thematic order. The Torah is no exception, and though chronological order appears to be its default setting, at times this is sacrificed to achieve other objectives.
- בפרקים הראשונים של ספר במדבר, explicit dates appear to make explicit that the narrative is not recounted in chronological order. Why might this have been the preferred method of relaying the laws and stories of this section? Is there any other way of reading the chapters? לפרטים, ראו כרונולוגיה – במדבר א'–י'.
- When passages are undated, what textual clues might nonetheless exist which would provide evidence for an achronological order?
- Regarding each of the following stories, some commentators have suggested that the text is not chronological. ראו עליית אברהם לארץ ישראל לדיון בכמה פעמים עלה אברם לארץ ישראל, כרונולוגיה – שמות י"ח לגבי ביקור יתרו ומתן תורה, הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב והשלכותיה להבנת חטא שכם ותגובת בני יעקב, וכרונולוגיה – שמואל א י"ז–י"ח לגבי הריגת דוד את גלית ומינוי לשר צבא שאול. Are the achronology proposals persuasive? What are the larger ramifications of these suggestions?
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת במדבר.