Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Noach/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(16 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת נח</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת נח</h1>
<category name="Is Vegetarianism the Ideal?">
+
<category name="האם התורה רואה בצימחונות אידיאל?">
 
האם התורה רואה בצימחונות אידיאל?
 
האם התורה רואה בצימחונות אידיאל?
<p>פתחו בדיון בשולחן השבת שלכם לגבי היחס של התורה לאכילת בשר. איזה ראיות יכולות להצביע על כך שאכילת בשר הינה בעייתית וכי הצימחונות עדיפה עליה בתורה? אילו פסוקים יכולים להוות הוכחה נגדית?<fn>יש לציין כי לאחר בריאת האדם, ה' מדבר על התזונה הן של האדם והן של החיות, ומציין פירות וירקות, אך לא בשר. רק לאחר המבול ה' מתיר מפורשות על אכילת בשר. האם הותר לאדם לאכול בשר גם לפני המבול, או רק לאחריו? במידה והתרחש שינוי, האם הוא נובע משיפור או מהחמרה במצב האנושי?</fn> לניתוח מורחב בנושא ראו&#160;<a href="Permission to Eat Meat" data-aht="page">היתר אכילת בשר</a>. נקודות נוספות לדיון כוללות:</p>
+
<p>פתחו דיון בשולחן השבת שלכם לגבי היחס של התורה לאכילת בשר. איזה ראיות יכולות להצביע על כך שאכילת בשר הינה בעייתית וכי הצימחונות עדיפה עליה? אילו פסוקים יכולים להוות הוכחה נגדית?<fn>יש לציין כי לאחר בריאת האדם, ה' מדבר על התזונה הן של האדם והן של החיות, ומציין פירות וירקות, אך לא בשר. רק לאחר המבול ה' מתיר מפורשות על אכילת בשר. האם הותר לאדם לאכול בשר גם לפני המבול, או רק לאחריו? במידה והתרחש שינוי, האם הוא נובע משיפור או מהחמרה במצב האנושי?</fn> לניתוח מורחב בנושא ראו&#160;<a href="Permission to Eat Meat" data-aht="page">היתר אכילת בשר</a>. נקודות נוספות לדיון כוללות:</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>לפי התומכים בעמדה על פיה ה' לא התכוון במקור שבני אדם יאכלו בשר, מה גרם לו לשנות את דעתו? האם אפשרי לדעתכם שה' ישנה את דעתו? ראו&#160;<a href="RalbagBereshitBeurHaMilot1-29" data-aht="source">רלב״ג</a>.</li>
 
<li>לפי התומכים בעמדה על פיה ה' לא התכוון במקור שבני אדם יאכלו בשר, מה גרם לו לשנות את דעתו? האם אפשרי לדעתכם שה' ישנה את דעתו? ראו&#160;<a href="RalbagBereshitBeurHaMilot1-29" data-aht="source">רלב״ג</a>.</li>
<li>הרב&#160;קוק ואחרים טוענים כי אכילת בשר הותרה רק בכניעה&#160;למוסריותו הירודה של האדם. האם לדעתכם התורה מייצגת אידיאל נצחי, או שאולי חוקיה יכולים להיות כתוצאה מכניעה לכישלונות אנושיים?</li>
+
<li>הרב&#160;קוק ואחרים טוענים כי אכילת בשר הותרה רק כתוצאה מכניעה&#160;למוסריותו הירודה של האדם. האם לדעתכם התורה מייצגת אידיאל נצחי, או שאולי חוקיה מתחשבים בכישלונות אנושיים?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Cross Cultural Comparisons
+
<category name="השוואות בין תרבותיות">
<p>The Torah and Judaism did not come into existence in a vacuum. Knowledge of the surrounding cultures of the time helps us appreciate the uniqueness of Israel's values and belief system. Compare the story of the Mabbul as recounted in Parashat Noach with other Flood stories from Mesopotamia. See <a href="The Mabbul and Mesopotamian Myths" data-aht="page">The Mabbul and Mesopotamian Myths</a> for examples and discussion.</p>
+
השוואות בין תרבותיות
 +
<p>התורה והיהדות לא נוצרו בחלל ריק. הבנת התרבויות שסבבו את היהדות בהקמתה עוזרות להבין את ייחודיותם של הערכים היהודיים והמערכת האמונית היהודית. השוו את סיפור המבול כפי שמסופר בפרשת נח לסיפורי מבול אחרים ממסופוטמיה. ראו <a href="The Mabbul and Mesopotamian Myths" data-aht="page">המבול ומיתוסים מסופוטמיים</a> לדוגמאות ולדיון נוסף.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>What differences do you note? What prompts the bringing of the flood in each story?&#160; How do the heroes of each narrative compare?&#160; What role is played by the deity both during and after the flood?</li>
+
<li>באילו הבדלים אתם מבחינים? מה מוביל להבאת המבול בכל אחד מן הסיפורים? מהם ההבדלים בין הגיבורים בכל אחד מן הסיפורים? אילו תפקיד משחקים האלים השונים לפני ואחרי המבול?</li>
<li>What do these differences reveal about each society's understanding of God and the way the world is run?&#160;</li>
+
<li>מה ההבדלים הללו חושפים בדבר הבנתה של כל חברה את א-לוהים ואת הדרך בו הוא מנהל את העולם?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Rebuilding after Failure
+
<category name="בנייה מחדש לאחר כישלון">
<p>If someone you care about has failed you in some way, how does that affect your relationship thereafter?&#160; Do you push them harder, or do you lower your expectations and demand less?&#160; When do you give them a second chance, and when do you give up?&#160; Consider these questions in relation to the failure of the human race and its near annihilation in the Flood:</p>
+
בנייה מחדש לאחר כישלון
 +
<p>אם מישהו שאיכפת לכם ממנו מאכזב אתכם באופן כלשהו, כיצד הדבר משפיע על מערכת היחסים ביניכם לאחר מכן? האם אתם דוחפים אותו שלא&#160;לאכזב&#160;אתכם שוב, או שאולי אתם מורידים ציפיות ודורשים ממנו פחות? מתי אתם נותנים למישהו הזדמנות שנייה, ומתי אתם מוותרים?&#160;קחו בחשבון&#160;את השאלות הללו בהתייחסותכם לכישלון המין האנושי שהוביל למבול שכמעט והכחיד את כל האנושות:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>What was the "straw which broke the camel's back" and prompted Hashem to bring the Deluge?</li>
+
<li>מה היה "הקש ששבר את גב הגמל" שהוביל את ה' להבאת המבול?</li>
<li>How does Hashem's relationship to humankind change after the Flood?&#160; Is He more demanding of them or less?&#160; Is His providence felt to the same degree? &#160;</li>
+
<li>האם מערכת היחסים שבין ה' לאנושות השתנתה כתוצאה מן המבול? האם&#160;ה' ציפה מהאנושות לפחות או ליותר לאחר מכן? האם השגחתו הורגשה פחות או יותר?</li>
<li>What else changed in the post-Flood universe?&#160; Was the world a totally different place than it had been beforehand?&#160; See <a href="The Flood Story: Undoing and Redoing Creation" data-aht="page"> Undoing and Redoing Creation</a> for elaboration.</li>
+
<li>מה עוד השתנה&#160;ביקום&#160;שלאחר המבול? האם העולם היה מקום אחר לחלוטין משהיה קודם? ראו&#160;<a href="The Flood Story: Undoing and Redoing Creation" data-aht="page">היפוך תהליך הבריאה ושחזורו מחדש</a>&#160;להרחבה בנושא.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Judging Others
+
<category>שפיטת אחרים
 
<ul>
 
<ul>
<li>There are several characters in Tanakh whom we know very little about, and yet, we nonetheless find ourselves labeling them righteous or wicked.&#160; Nimrod is a case in point. &#160;Tanakh shares only five verses about him, but most readers view him negatively.&#160; What leads to this evaluation?&#160; Is there any other way to read his character?&#160; See the analysis of <a href="Nimrod" data-aht="page">Nimrod</a> and particularly <a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary10-8" data-aht="source">אבן עזרא</a> there who uniquely claims that Nimrod was in fact a righteous worshiper of Hashem.&#160; Which reading of Nimrod do you favor?</li>
+
<li>ישנן דמויות רבות בתנ"ך עליהן אנו יודעים מעט מאוד, ובכל זאת אנו מוצאים את עצמנו מתייגים אותם כצדיקים או כרשעים. נמרוד הוא דוגמא מצויינת לכך. התנ"ך חולק עמנו רק חמישה פסוקים לגביו, אך בכל זאת רוב הקוראים רואים בו דמות שלילית. מה הוביל להערכה זו? האם ישנן דרכים אחרות לראות את דמותו? ראו את ניתוח דמותו של&#160;<a href="Nimrod" data-aht="page">נמרוד</a> וספציפית את <a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary10-8" data-aht="source">אבן עזרא</a>&#160;הרואה בנמרוד עבד ה' צדיק. איזו הבנה של נמרוד אתם מעדיפים?</li>
<li>How often do you judge a person in a certain way only to find out, after coming to know them better, that your original impression was wrong? What are the factors that go into our initial evaluations of the other? To what degree are we influenced by externals rather than the individual's essence?</li>
+
<li>האם אתם&#160;לעיתים קרובות שופטים אדם באופן מסויים, ומגלים לאחר היכרות מעמיקה יותר כי הרושם הראשוני שלכם היה מוטעה? מה היו הגורמים שהובילו אתכם להערכה הראשונית אותה ביצעתם? עד כמה הושפעתם מגורמים חיצוניים בהערכתכם?&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Uniformity or Pluralism?
+
<category>קונפורמיות&#160;או פלורליזם?
<p><multilink><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source">ר״ן</a><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source">בראשית י״א:א׳</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">אודות ר' נסים גירונדי</a></multilink> ו<multilink><a href="NetzivBereshit11-4" data-aht="source">נצי״ב</a><a href="NetzivBereshit11-4" data-aht="source">בראשית י״א:ד׳</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink> view the story of&#160;<a href="Deconstructing Migdal Bavel" data-aht="page">מגדל בבל</a> as revolving around the potential for abuse of power that uniformity and central control bring.</p>
+
<p><multilink><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source">ר״ן</a><a href="RanBereshit11-1" data-aht="source">בראשית י״א:א׳</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">אודות ר' נסים גירונדי</a></multilink> ו<multilink><a href="NetzivBereshit11-4" data-aht="source">נצי״ב</a><a href="NetzivBereshit11-4" data-aht="source">בראשית י״א:ד׳</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>&#160;רואים את סיפור&#160;<a href="Deconstructing Migdal Bavel" data-aht="page">מגדל בבל</a>&#160;כנסוב סביב הפוטנציאל לניצול כוח לרעה עקב חד גווניות ושלטון מרכזי.</p>
 +
<p>מה בטקסט תומך בקריאה זו של הסיפור?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>What in the text supports this reading of the story?</li>
+
<li>מה אתם חושבים צריך להיות האיזון בין קונפורמיות לפלורליזם בחברה? אילו סכנות טמונות בשלטון מרכזי?</li>
<li>What do you think should be the balance between conformity and plurality of ideas in society?&#160; What dangers are inherent in centralized government?</li>
+
<li>על אף שר"ן רואה באחידות עולמית רעיון אוטופי, הוא טוען כי עד שיגיע המשיח, הפלורליזם הינו קריטי להישרדותה של היהדות. הוא מסביר שלאורך כל ההיסטוריה, קיום העם היהודי היה תלוי ביכולתו למצוא מקום מפלט בארץ אחת לאחר שגורש מאחרת. האם אתם מסכימים?</li>
<li>Although the Ran views world unity as a utopian ideal, he posits that until Messianic times, diversity is crucial to Jewish survival. Throughout history, the Jewish nation has depended on being able to find safe harbor in one country after being expelled from another. Do you agree?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Noach/TopicList" data-aht="page">Parashat Noach Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Noach" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת נח</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 04:53, 30 July 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת נח

האם התורה רואה בצימחונות אידיאל?

פתחו דיון בשולחן השבת שלכם לגבי היחס של התורה לאכילת בשר. איזה ראיות יכולות להצביע על כך שאכילת בשר הינה בעייתית וכי הצימחונות עדיפה עליה? אילו פסוקים יכולים להוות הוכחה נגדית?1 לניתוח מורחב בנושא ראו היתר אכילת בשר. נקודות נוספות לדיון כוללות:

  • לפי התומכים בעמדה על פיה ה' לא התכוון במקור שבני אדם יאכלו בשר, מה גרם לו לשנות את דעתו? האם אפשרי לדעתכם שה' ישנה את דעתו? ראו רלב״ג.
  • הרב קוק ואחרים טוענים כי אכילת בשר הותרה רק כתוצאה מכניעה למוסריותו הירודה של האדם. האם לדעתכם התורה מייצגת אידיאל נצחי, או שאולי חוקיה מתחשבים בכישלונות אנושיים?

השוואות בין תרבותיות

התורה והיהדות לא נוצרו בחלל ריק. הבנת התרבויות שסבבו את היהדות בהקמתה עוזרות להבין את ייחודיותם של הערכים היהודיים והמערכת האמונית היהודית. השוו את סיפור המבול כפי שמסופר בפרשת נח לסיפורי מבול אחרים ממסופוטמיה. ראו המבול ומיתוסים מסופוטמיים לדוגמאות ולדיון נוסף.

  • באילו הבדלים אתם מבחינים? מה מוביל להבאת המבול בכל אחד מן הסיפורים? מהם ההבדלים בין הגיבורים בכל אחד מן הסיפורים? אילו תפקיד משחקים האלים השונים לפני ואחרי המבול?
  • מה ההבדלים הללו חושפים בדבר הבנתה של כל חברה את א-לוהים ואת הדרך בו הוא מנהל את העולם?

בנייה מחדש לאחר כישלון

אם מישהו שאיכפת לכם ממנו מאכזב אתכם באופן כלשהו, כיצד הדבר משפיע על מערכת היחסים ביניכם לאחר מכן? האם אתם דוחפים אותו שלא לאכזב אתכם שוב, או שאולי אתם מורידים ציפיות ודורשים ממנו פחות? מתי אתם נותנים למישהו הזדמנות שנייה, ומתי אתם מוותרים? קחו בחשבון את השאלות הללו בהתייחסותכם לכישלון המין האנושי שהוביל למבול שכמעט והכחיד את כל האנושות:

  • מה היה "הקש ששבר את גב הגמל" שהוביל את ה' להבאת המבול?
  • האם מערכת היחסים שבין ה' לאנושות השתנתה כתוצאה מן המבול? האם ה' ציפה מהאנושות לפחות או ליותר לאחר מכן? האם השגחתו הורגשה פחות או יותר?
  • מה עוד השתנה ביקום שלאחר המבול? האם העולם היה מקום אחר לחלוטין משהיה קודם? ראו היפוך תהליך הבריאה ושחזורו מחדש להרחבה בנושא.

שפיטת אחרים

  • ישנן דמויות רבות בתנ"ך עליהן אנו יודעים מעט מאוד, ובכל זאת אנו מוצאים את עצמנו מתייגים אותם כצדיקים או כרשעים. נמרוד הוא דוגמא מצויינת לכך. התנ"ך חולק עמנו רק חמישה פסוקים לגביו, אך בכל זאת רוב הקוראים רואים בו דמות שלילית. מה הוביל להערכה זו? האם ישנן דרכים אחרות לראות את דמותו? ראו את ניתוח דמותו של נמרוד וספציפית את אבן עזרא הרואה בנמרוד עבד ה' צדיק. איזו הבנה של נמרוד אתם מעדיפים?
  • האם אתם לעיתים קרובות שופטים אדם באופן מסויים, ומגלים לאחר היכרות מעמיקה יותר כי הרושם הראשוני שלכם היה מוטעה? מה היו הגורמים שהובילו אתכם להערכה הראשונית אותה ביצעתם? עד כמה הושפעתם מגורמים חיצוניים בהערכתכם? 

קונפורמיות או פלורליזם?

ר״ןבראשית י״א:א׳אודות ר' נסים גירונדי ונצי״בבראשית י״א:ד׳אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין רואים את סיפור מגדל בבל כנסוב סביב הפוטנציאל לניצול כוח לרעה עקב חד גווניות ושלטון מרכזי.

מה בטקסט תומך בקריאה זו של הסיפור?

  • מה אתם חושבים צריך להיות האיזון בין קונפורמיות לפלורליזם בחברה? אילו סכנות טמונות בשלטון מרכזי?
  • על אף שר"ן רואה באחידות עולמית רעיון אוטופי, הוא טוען כי עד שיגיע המשיח, הפלורליזם הינו קריטי להישרדותה של היהדות. הוא מסביר שלאורך כל ההיסטוריה, קיום העם היהודי היה תלוי ביכולתו למצוא מקום מפלט בארץ אחת לאחר שגורש מאחרת. האם אתם מסכימים?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת נח.