Shabbat Table Topics – Parashat Noach/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

נושאים לשולחן שבת – פרשת נח

האם התורה רואה בצימחונות אידיאל?

פתחו דיון בשולחן השבת שלכם לגבי היחס של התורה לאכילת בשר. איזה ראיות יכולות להצביע על כך שאכילת בשר הינה בעייתית וכי הצימחונות עדיפה עליה? אילו פסוקים יכולים להוות הוכחה נגדית?1 לניתוח מורחב בנושא ראו היתר אכילת בשר. נקודות נוספות לדיון כוללות:

  • לפי התומכים בעמדה על פיה ה' לא התכוון במקור שבני אדם יאכלו בשר, מה גרם לו לשנות את דעתו? האם אפשרי לדעתכם שה' ישנה את דעתו? ראו רלב״ג.
  • הרב קוק ואחרים טוענים כי אכילת בשר הותרה רק כתוצאה מכניעה למוסריותו הירודה של האדם. האם לדעתכם התורה מייצגת אידיאל נצחי, או שאולי חוקיה מתחשבים בכישלונות אנושיים?

השוואות בין תרבותיות

התורה והיהדות לא נוצרו בחלל ריק. הבנת התרבויות שסבבו את היהדות בהקמתה עוזרות להבין את ייחודיותם של הערכים היהודיים והמערכת האמונית היהודית. השוו את סיפור המבול כפי שמסופר בפרשת נח לסיפורי מבול אחרים ממסופוטמיה. ראו המבול ומיתוסים מסופוטמיים לדוגמאות ולדיון נוסף.

  • באילו הבדלים אתם מבחינים? מה מוביל להבאת המבול בכל אחד מן הסיפורים? מהם ההבדלים בין הגיבורים בכל אחד מן הסיפורים? אילו תפקיד משחקים האלים השונים לפני ואחרי המבול?
  • מה ההבדלים הללו חושפים בדבר הבנתה של כל חברה את א-לוהים ואת הדרך בו הוא מנהל את העולם?

בנייה מחדש לאחר כישלון

אם מישהו שאיכפת לכם ממנו מאכזב אתכם באופן כלשהו, כיצד הדבר משפיע על מערכת היחסים ביניכם לאחר מכן? האם אתם דוחפים אותו שלא לאכזב אתכם שוב, או שאולי אתם מורידים ציפיות ודורשים ממנו פחות? מתי אתם נותנים למישהו הזדמנות שנייה, ומתי אתם מוותרים? קחו בחשבון את השאלות הללו בהתייחסותכם לכישלון המין האנושי שהוביל למבול שכמעט והכחיד את כל האנושות:

  • מה היה "הקש ששבר את גב הגמל" שהוביל את ה' להבאת המבול?
  • האם מערכת היחסים שבין ה' לאנושות השתנתה כתוצאה מן המבול? האם ה' ציפה מהאנושות לפחות או ליותר לאחר מכן? האם השגחתו הורגשה פחות או יותר?
  • מה עוד השתנה ביקום שלאחר המבול? האם העולם היה מקום אחר לחלוטין משהיה קודם? ראו היפוך תהליך הבריאה ושחזורו מחדש להרחבה בנושא.

שפיטת אחרים

  • ישנן דמויות רבות בתנ"ך עליהן אנו יודעים מעט מאוד, ובכל זאת אנו מוצאים את עצמנו מתייגים אותם כצדיקים או כרשעים. נמרוד הוא דוגמא מצויינת לכך. התנ"ך חולק עמנו רק חמישה פסוקים לגביו, אך בכל זאת רוב הקוראים רואים בו דמות שלילית. מה הוביל להערכה זו? האם ישנן דרכים אחרות לראות את דמותו? ראו את ניתוח דמותו של נמרוד וספציפית את אבן עזרא הרואה בנמרוד עבד ה' צדיק. איזו הבנה של נמרוד אתם מעדיפים?
  • האם אתם לעיתים קרובות שופטים אדם באופן מסויים, ומגלים לאחר היכרות מעמיקה יותר כי הרושם הראשוני שלכם היה מוטעה? מה היו הגורמים שהובילו אתכם להערכה הראשונית אותה ביצעתם? עד כמה הושפעתם מגורמים חיצוניים בהערכתכם? 

קונפורמיות או פלורליזם?

ר״ןבראשית י״א:א׳אודות ר' נסים גירונדי ונצי״בבראשית י״א:ד׳אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין רואים את סיפור מגדל בבל כנסוב סביב הפוטנציאל לניצול כוח לרעה עקב חד גווניות ושלטון מרכזי.

מה בטקסט תומך בקריאה זו של הסיפור?

  • מה אתם חושבים צריך להיות האיזון בין קונפורמיות לפלורליזם בחברה? אילו סכנות טמונות בשלטון מרכזי?
  • על אף שר"ן רואה באחידות עולמית רעיון אוטופי, הוא טוען כי עד שיגיע המשיח, הפלורליזם הינו קריטי להישרדותה של היהדות. הוא מסביר שלאורך כל ההיסטוריה, קיום העם היהודי היה תלוי ביכולתו למצוא מקום מפלט בארץ אחת לאחר שגורש מאחרת. האם אתם מסכימים?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת נח.