Shabbat Table Topics – Parashat Noach/0/he
נושאים לשולחן שבת – פרשת נח
האם התורה רואה בצימחונות אידיאל?
פתחו בדיון בשולחן השבת שלכם לגבי היחס של התורה לאכילת בשר. איזה ראיות יכולות להצביע על כך שאכילת בשר הינה בעייתית וכי הצימחונות עדיפה עליה בתורה? אילו פסוקים יכולים להוות הוכחה נגדית?1 לניתוח מורחב בנושא ראו היתר אכילת בשר. נקודות נוספות לדיון כוללות:
- לפי התומכים בעמדה על פיה ה' לא התכוון במקור שבני אדם יאכלו בשר, מה גרם לו לשנות את דעתו? האם אפשרי לדעתכם שה' ישנה את דעתו? ראו רלב״ג.
- הרב קוק ואחרים טוענים כי אכילת בשר הותרה רק כתוצאה מכניעה למוסריותו הירודה של האדם. האם לדעתכם התורה מייצגת אידיאל נצחי, או שאולי חוקיה יכולים להיכתב כתגובה לכישלונות אנושיים?
השוואות בין תרבותיות
התורה והיהדות לא נוצרו בריק. הבנת התרבויות שסבבו את היהדות בהקמתה עוזרות להבין את ייחודיותם של הערכים היהודיים והמערכת האמונית היהודית. השוו את סיפור המבול כפי שמסופר בפרשת נוח לסיפורי מבול אחרים ממסופוטמיה. ראו המבול ומיתוסים מסופוטמיים לדוגמאות ולדיון נוסף.
- באילו הבדלים אתם מבחינים? מה מוביל להבאת המבול בכל אחד מן הסיפורים? מהם ההבדלים בין הגיבורים בכל אחד מן הסיפורים? אילו תפקיד משחקים האלים השונים לפני ואחרי המבול?
- מה ההבדלים הללו חושפים בדבר הבנתה של כל חברה את א-לוהים ואת הדרך בו הוא מנהל את העולם?
בנייה מחדש לאחר כישלון
אם מישהו שאכפת לכם ממנו מאכזב אתכם באופן כלשהו, כיצד הדבר משפיע על מערכת היחסים ביניכם לאחר מכן? האם אתם דוחפים אותו שלא לעשות זאת שוב, או שאתם מורידים ציפיות ודורשים ממנו פחות? מתי אתם נותנים להם הזדמנות שנייה, ומתי אתם מוותרים? קחו בחשבון את השאלות הללו ביחס לכישלון המין האנושי שהוביל למבול שכמעט והכחיד את כל האנושות:
- מה היה "הקש ששבר את גב הגמל" שהוביל את ה' להביא את המבול?
- האם מערכת היחסים שבין ה' לאנושות השתנתה כתוצאה מן המבול? האם הוא ציפה מהאנושות לפחות או ליותר? האם השגחתו הורגשה פחות או יותר?
- מה עוד השתנה ביקום שלאחר המבול? האם העולם היה מקום אחר לחלוטין משהיה קודם? ראו היפוך תהליך הבריאה ושחזורו מחדש להרחבה בנושא.
Judging Others
- There are several characters in Tanakh whom we know very little about, and yet, we nonetheless find ourselves labeling them righteous or wicked. Nimrod is a case in point. Tanakh shares only five verses about him, but most readers view him negatively. What leads to this evaluation? Is there any other way to read his character? See the analysis of Nimrod and particularly אבן עזרא there who uniquely claims that Nimrod was in fact a righteous worshiper of Hashem. Which reading of Nimrod do you favor?
- How often do you judge a person in a certain way only to find out, after coming to know them better, that your original impression was wrong? What are the factors that go into our initial evaluations of the other? To what degree are we influenced by externals rather than the individual's essence?
Uniformity or Pluralism?
ר״ן ונצי״ב view the story of מגדל בבל as revolving around the potential for abuse of power that uniformity and central control bring.
- What in the text supports this reading of the story?
- What do you think should be the balance between conformity and plurality of ideas in society? What dangers are inherent in centralized government?
- Although the Ran views world unity as a utopian ideal, he posits that until Messianic times, diversity is crucial to Jewish survival. Throughout history, the Jewish nation has depended on being able to find safe harbor in one country after being expelled from another. Do you agree?
More...
For more, see: Parashat Noach Topics.