Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayera/0/he"
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
|||
Line 4: | Line 4: | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וירא</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וירא</h1> | ||
<category>האם האבות שמרו את המצוות? | <category>האם האבות שמרו את המצוות? | ||
− | <p>שאלה זו עוררה דיון סוער בקרב הפרשנים לאורך כל הדורות. מצד אחד, האבות והאימהות חיו מאות שנים לפני שניתנה התורה לבני ישראל, ורבים מחוקי התורה לא יכלו להיות רלוונטיים לגביהם. מצד שני, לא סביר להניח כי אבות ואימהות היהדות לא שמרו את מצוות הבסיסיות ביותר בתורה.</p> | + | <p>שאלה זו עוררה דיון סוער בקרב הפרשנים לאורך כל הדורות. מצד אחד, האבות והאימהות חיו מאות שנים לפני שניתנה התורה לבני ישראל, ורבים מחוקי התורה לא יכלו להיות רלוונטיים לגביהם. מצד שני, לא סביר להניח כי אבות ואימהות היהדות לא שמרו את מצוות הבסיסיות ביותר בתורה.</p><ul> |
− | <ul> | ||
<li>מאילו פסוקים ניתן להסיק כי האבות שמרו את המצוות, לפחות באופן חלקי?</li> | <li>מאילו פסוקים ניתן להסיק כי האבות שמרו את המצוות, לפחות באופן חלקי?</li> | ||
<li>אילו הוכחות ניתן להביא מהפסוקים לכל אחת מן העמדות?</li> | <li>אילו הוכחות ניתן להביא מהפסוקים לכל אחת מן העמדות?</li> | ||
Line 14: | Line 13: | ||
<p>באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפורו של <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a> כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.</p> | <p>באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפורו של <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a> כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>איזה חטא יכול להצדיק אב המגרש את בנו?</li> |
− | <li> | + | <li>כיצד יש להבין את צחוקו של ישמעאל? האם אפשרי ששרה הצדיקה הייתה מוכנה לגרש את ישמעאל בעקבות צחוק תמים? מצד שני, האם ניתן לעלות על הדעת שילד שאברהם בעצמו גידל ביצע עברות חמורות עד כדי הצדקת גירושו?</li> |
− | <li> | + | <li>השוו את התנאים ב<multilink><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">נ״ג:י״א</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, המגנים על שרה בכך שמתארים את ישמעאל כרשע במיוחד, ל<multilink><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">ר׳ אברהם סבע</a> <a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">צרור המור בראשית כ״א:ט׳:י״א</a><a href="R. Avraham Saba (Tzeror HaMor)" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם סבע</a></multilink>המוקיע אותה על אף שה' תמך בהחלטתה(!)</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>ענישה קולקטיבית או תשועה קולקטיבית | <category>ענישה קולקטיבית או תשועה קולקטיבית | ||
− | <p> | + | <p>קוראים רבים רואים ב<a href="Avraham's Prayer for Sedom" data-aht="page">תפילת אברהם עבור סדום</a> ביקורת על ענישה קולקטיבית. אולם, במבט מקרוב, נראה שבקשתו קצת יותר מורכבת. אברהם פונה במקביל גם לרחמיו של ה' ומבקש גאולה קולקטיבית, כלומר, שגם הרשעים יינצלו בזכות צידקותם של הצדיקים. דונו עם משפחתיכם:</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>האם ישועה קולטיבית צודקת יותר מענישה קולקטיבית? האם אברהם מתנהג באופן לא עקבי בכך שמוקיע את האחד ומבקש את האחר? האם ניתן להבין את בקשתו באופן אחר?</li> |
− | <li> | + | <li>האם ה' יכול להישתכנע מטיעון אנושי? האם אפשרי שדעותיו של ה' בדבר ישועה/ענישה קולקטיבית השתנו בעקבות תחינתו של אברהם? האם הסיפור רומז לכך?</li> |
− | <li> | + | <li>לבסוף, ביחנו הופעות נוספות של ענישה בתנ"ך. האם עונש קולקטיבי הוא נורמאלי, או יוצא דופן?<fn>להרחבה, ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a>.</fn></li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>מלאכים או בני אדם | <category>מלאכים או בני אדם | ||
− | <p>What does the Torah believe about angels?  Though many characters are referred to as "מלאכים", when does this term refer to a celestial being and when to a human messenger?  Are angels corporeal, or immaterial beings? If the latter, how can they be seen by humans or do physical actions such as eating? </p> | + | <p>What does the Torah believe about angels?  Though many characters are referred to as "מלאכים", when does this term refer to a celestial being and when to a human messenger?  Are angels corporeal, or immaterial beings? If the latter, how can they be seen by humans or do physical actions such as eating? </p><p>What can the story of <a href="Avraham's Guests – Angels or Men" data-aht="page">האורחים של אברהם – מלאכים או בני אדם?</a> teach about the subject? Compare the approaches of rationalists like <multilink><a href="RambamMorehNevukhim242" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamMorehNevukhim242" data-aht="source">ב מ״ב</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה י״ח:ב׳-ה׳</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, with the more mystically inclined, such as <multilink><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">בראשית י״ח:א׳</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>.  With whose position do you agree?</p> |
− | <p>What can the story of <a href="Avraham's Guests – Angels or Men" data-aht="page">האורחים של אברהם – מלאכים או בני אדם?</a> teach about the subject? Compare the approaches of rationalists like <multilink><a href="RambamMorehNevukhim242" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamMorehNevukhim242" data-aht="source">ב מ״ב</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה י״ח:ב׳-ה׳</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, with the more mystically inclined, such as <multilink><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">בראשית י״ח:א׳</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>.  With whose position do you agree?</p> | ||
</category> | </category> | ||
<category>ציוויים בלתי-מוסריים? | <category>ציוויים בלתי-מוסריים? | ||
− | <p>How is one to understand both Hashem' directive to sacrifice Yitzchak and Avraham's willing compliance?</p> | + | <p>How is one to understand both Hashem' directive to sacrifice Yitzchak and Avraham's willing compliance?</p><ul> |
− | <ul> | ||
<li>How can a moral God, who later in the Torah denounces murder and declares the practice of child sacrifice to be abhorrent, demand of Avraham to kill his child?  Why did Avraham agree without even questioning the directive, as he had when Hashem revealed his intentions to destroy Sedom?</li> | <li>How can a moral God, who later in the Torah denounces murder and declares the practice of child sacrifice to be abhorrent, demand of Avraham to kill his child?  Why did Avraham agree without even questioning the directive, as he had when Hashem revealed his intentions to destroy Sedom?</li> | ||
<li>To debate: What is the proper course of action when human conceptions of morality, or even the Torah's own ethical system, conflict with a Divine command?  If Hashem were to tell you, today, to sacrifice a loved one, what would you do?</li> | <li>To debate: What is the proper course of action when human conceptions of morality, or even the Torah's own ethical system, conflict with a Divine command?  If Hashem were to tell you, today, to sacrifice a loved one, what would you do?</li> |
Version as of 06:15, 24 July 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת וירא
האם האבות שמרו את המצוות?
שאלה זו עוררה דיון סוער בקרב הפרשנים לאורך כל הדורות. מצד אחד, האבות והאימהות חיו מאות שנים לפני שניתנה התורה לבני ישראל, ורבים מחוקי התורה לא יכלו להיות רלוונטיים לגביהם. מצד שני, לא סביר להניח כי אבות ואימהות היהדות לא שמרו את מצוות הבסיסיות ביותר בתורה.
- מאילו פסוקים ניתן להסיק כי האבות שמרו את המצוות, לפחות באופן חלקי?
- אילו הוכחות ניתן להביא מהפסוקים לכל אחת מן העמדות?
- מה עמדתכם בנושא? מדוע? ראו אבות ומצוות.
מתיחת ביקורת על האבות
באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפורו של גירוש הגר וישמעאל כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.
- איזה חטא יכול להצדיק אב המגרש את בנו?
- כיצד יש להבין את צחוקו של ישמעאל? האם אפשרי ששרה הצדיקה הייתה מוכנה לגרש את ישמעאל בעקבות צחוק תמים? מצד שני, האם ניתן לעלות על הדעת שילד שאברהם בעצמו גידל ביצע עברות חמורות עד כדי הצדקת גירושו?
- השוו את התנאים בבראשית רבה, המגנים על שרה בכך שמתארים את ישמעאל כרשע במיוחד, לר׳ אברהם סבע המוקיע אותה על אף שה' תמך בהחלטתה(!)
ענישה קולקטיבית או תשועה קולקטיבית
קוראים רבים רואים בתפילת אברהם עבור סדום ביקורת על ענישה קולקטיבית. אולם, במבט מקרוב, נראה שבקשתו קצת יותר מורכבת. אברהם פונה במקביל גם לרחמיו של ה' ומבקש גאולה קולקטיבית, כלומר, שגם הרשעים יינצלו בזכות צידקותם של הצדיקים. דונו עם משפחתיכם:
- האם ישועה קולטיבית צודקת יותר מענישה קולקטיבית? האם אברהם מתנהג באופן לא עקבי בכך שמוקיע את האחד ומבקש את האחר? האם ניתן להבין את בקשתו באופן אחר?
- האם ה' יכול להישתכנע מטיעון אנושי? האם אפשרי שדעותיו של ה' בדבר ישועה/ענישה קולקטיבית השתנו בעקבות תחינתו של אברהם? האם הסיפור רומז לכך?
- לבסוף, ביחנו הופעות נוספות של ענישה בתנ"ך. האם עונש קולקטיבי הוא נורמאלי, או יוצא דופן?1
מלאכים או בני אדם
What does the Torah believe about angels? Though many characters are referred to as "מלאכים", when does this term refer to a celestial being and when to a human messenger? Are angels corporeal, or immaterial beings? If the latter, how can they be seen by humans or do physical actions such as eating?
What can the story of האורחים של אברהם – מלאכים או בני אדם? teach about the subject? Compare the approaches of rationalists like רמב״ם ורלב״ג, with the more mystically inclined, such as רמב״ן. With whose position do you agree?
ציוויים בלתי-מוסריים?
How is one to understand both Hashem' directive to sacrifice Yitzchak and Avraham's willing compliance?
- How can a moral God, who later in the Torah denounces murder and declares the practice of child sacrifice to be abhorrent, demand of Avraham to kill his child? Why did Avraham agree without even questioning the directive, as he had when Hashem revealed his intentions to destroy Sedom?
- To debate: What is the proper course of action when human conceptions of morality, or even the Torah's own ethical system, conflict with a Divine command? If Hashem were to tell you, today, to sacrifice a loved one, what would you do?
- See מטרת עקידת יצחק for discussion of these and other theological issues raised by the story.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת וירא.