Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayera/0/he"
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
Miriam.Havin (talk | contribs) |
||
Line 4: | Line 4: | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וירא</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וירא</h1> | ||
<category>האם האבות שמרו את המצוות? | <category>האם האבות שמרו את המצוות? | ||
− | <p>שאלה זו עוררה דיון סוער בקרב הפרשנים לאורך כל הדורות. מצד אחד, האבות והאימהות חיו מאות שנים לפני שניתנה התורה לבני ישראל, ורבים מחוקי התורה לא יכלו להיות רלוונטיים לגביהם. מצד שני, לא סביר להניח כי אבות ואימהות היהדות לא שמרו את מצוות הבסיסיות ביותר | + | <p>שאלה זו עוררה דיון סוער בקרב הפרשנים לאורך כל הדורות. מצד אחד, האבות והאימהות חיו מאות שנים לפני שניתנה התורה לבני ישראל, ורבים מחוקי התורה לא יכלו להיות רלוונטיים לגביהם. מצד שני, לא סביר להניח כי אבות ואימהות היהדות לא שמרו את מצוות התורה הבסיסיות ביותר.</p> |
+ | <ul> | ||
<li>מאילו פסוקים ניתן להסיק כי האבות שמרו את המצוות, לפחות באופן חלקי?</li> | <li>מאילו פסוקים ניתן להסיק כי האבות שמרו את המצוות, לפחות באופן חלקי?</li> | ||
<li>אילו הוכחות ניתן להביא מהפסוקים לכל אחת מן העמדות?</li> | <li>אילו הוכחות ניתן להביא מהפסוקים לכל אחת מן העמדות?</li> | ||
− | <li> | + | <li>מהי עמדתכם בנושא? מדוע? ראו <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>מתיחת ביקורת על האבות | <category>מתיחת ביקורת על האבות | ||
− | <p>באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו | + | <p>באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפור של <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a> כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.</p> |
<ul> | <ul> | ||
<li>איזה חטא יכול להצדיק אב המגרש את בנו?</li> | <li>איזה חטא יכול להצדיק אב המגרש את בנו?</li> | ||
<li>כיצד יש להבין את צחוקו של ישמעאל? האם אפשרי ששרה הצדיקה הייתה מוכנה לגרש את ישמעאל בעקבות צחוק תמים? מצד שני, האם ניתן לעלות על הדעת שילד שאברהם בעצמו גידל ביצע עברות חמורות עד כדי הצדקת גירושו?</li> | <li>כיצד יש להבין את צחוקו של ישמעאל? האם אפשרי ששרה הצדיקה הייתה מוכנה לגרש את ישמעאל בעקבות צחוק תמים? מצד שני, האם ניתן לעלות על הדעת שילד שאברהם בעצמו גידל ביצע עברות חמורות עד כדי הצדקת גירושו?</li> | ||
− | <li>השוו את התנאים ב<multilink><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">נ״ג:י״א</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, המגנים על שרה בכך שמתארים את ישמעאל כרשע במיוחד, ל<multilink><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">ר׳ אברהם סבע</a> | + | <li>השוו את התנאים ב<multilink><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">נ״ג:י״א</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, המגנים על שרה בכך שמתארים את ישמעאל כרשע במיוחד, ל<multilink><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">ר׳ אברהם סבע</a><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">צרור המור בראשית כ״א:ט׳:י״א</a><a href="R. Avraham Saba (Tzeror HaMor)" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם סבע</a></multilink> המוקיע אותה על אף שה' תמך בהחלטתה(!)</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>ענישה קולקטיבית או תשועה קולקטיבית | <category>ענישה קולקטיבית או תשועה קולקטיבית | ||
− | <p>קוראים רבים רואים ב<a href="Avraham's Prayer for Sedom" data-aht="page">תפילת אברהם עבור סדום</a> ביקורת על ענישה קולקטיבית. אולם, במבט מקרוב, נראה שבקשתו קצת יותר מורכבת. אברהם פונה | + | <p>קוראים רבים רואים ב<a href="Avraham's Prayer for Sedom" data-aht="page">תפילת אברהם עבור סדום</a> ביקורת על ענישה קולקטיבית. אולם, במבט מקרוב, נראה שבקשתו קצת יותר מורכבת. אברהם פונה לרחמיו של ה' ומבקש גאולה קולקטיבית. כלומר, הוא מבקש שגם הרשעים יינצלו בזכות צידקותם של הצדיקים. דונו עם משפחתיכם:</p> |
<ul> | <ul> | ||
<li>האם ישועה קולטיבית צודקת יותר מענישה קולקטיבית? האם אברהם מתנהג באופן לא עקבי בכך שמוקיע את האחד ומבקש את האחר? האם ניתן להבין את בקשתו באופן אחר?</li> | <li>האם ישועה קולטיבית צודקת יותר מענישה קולקטיבית? האם אברהם מתנהג באופן לא עקבי בכך שמוקיע את האחד ומבקש את האחר? האם ניתן להבין את בקשתו באופן אחר?</li> | ||
− | <li>האם ה' יכול | + | <li>האם ה' יכול להשתכנע מטיעון אנושי? האם אפשרי שדעותיו של ה' בדבר ישועה/ענישה קולקטיבית השתנו בעקבות תחינתו של אברהם? האם הסיפור רומז לכך?</li> |
<li>לבסוף, ביחנו הופעות נוספות של ענישה בתנ"ך. האם עונש קולקטיבי הוא נורמאלי, או יוצא דופן?<fn>להרחבה, ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a>.</fn></li> | <li>לבסוף, ביחנו הופעות נוספות של ענישה בתנ"ך. האם עונש קולקטיבי הוא נורמאלי, או יוצא דופן?<fn>להרחבה, ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a>.</fn></li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>מלאכים או בני אדם | <category>מלאכים או בני אדם | ||
− | <p>מהי הגישה התנ"כית כלפי מלאכים? אף שדמויות רבות נקראות "מלאכים", מתי המונח מתייחס ליישות שמיימית, ומתי לשליח אנושי? האם למלאכים דמות גשמית, או רוחנית? אם דמותם רוחנית, כיצד בני אדם יכולים לראות אותם, וכיצד הם יכולים לבצע פעולות כגון אכילה?</p> | + | <p>מהי הגישה התנ"כית כלפי מלאכים? אף שדמויות רבות נקראות בשם "מלאכים", מתי המונח מתייחס ליישות שמיימית, ומתי לשליח אנושי? האם למלאכים דמות גשמית, או רוחנית? אם דמותם רוחנית, כיצד בני אדם יכולים לראות אותם, וכיצד הם יכולים לבצע פעולות כגון אכילה?</p> |
<p>מה הסיפור על <a href="Avraham's Guests – Angels or Men" data-aht="page">האורחים של אברהם – מלאכים או בני אדם?</a> יכול ללמדינו בנושא זה? השוו את גישותיהם של פרשנים רציונאליסטים כגון <multilink><a href="RambamMorehNevukhim242" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamMorehNevukhim242" data-aht="source">ב מ״ב</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה י״ח:ב׳-ה׳</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לאלו בעלי נטייה מיסטית יותר כגון <multilink><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">בראשית י״ח:א׳</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אם איזו גישה אתם מסכימים?</p> | <p>מה הסיפור על <a href="Avraham's Guests – Angels or Men" data-aht="page">האורחים של אברהם – מלאכים או בני אדם?</a> יכול ללמדינו בנושא זה? השוו את גישותיהם של פרשנים רציונאליסטים כגון <multilink><a href="RambamMorehNevukhim242" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="RambamMorehNevukhim242" data-aht="source">ב מ״ב</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה י״ח:ב׳-ה׳</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לאלו בעלי נטייה מיסטית יותר כגון <multilink><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">בראשית י״ח:א׳</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אם איזו גישה אתם מסכימים?</p> | ||
</category> | </category> | ||
Line 33: | Line 34: | ||
<p>כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?</p> | <p>כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li>כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה בלי להביע אף התנגדות, כפי שהביע כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?</li> | + | <li>כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה זו בלי להביע אף התנגדות, כפי שהביע כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?</li> |
<li>לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב אדם קרוב, מה הייתם עושים?</li> | <li>לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב אדם קרוב, מה הייתם עושים?</li> | ||
<li>ראו <a href="Purpose of Akeidat Yitzchak" data-aht="page">מטרת עקידת יצחק</a> לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.</li> | <li>ראו <a href="Purpose of Akeidat Yitzchak" data-aht="page">מטרת עקידת יצחק</a> לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.</li> |
Version as of 07:28, 2 September 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת וירא
האם האבות שמרו את המצוות?
שאלה זו עוררה דיון סוער בקרב הפרשנים לאורך כל הדורות. מצד אחד, האבות והאימהות חיו מאות שנים לפני שניתנה התורה לבני ישראל, ורבים מחוקי התורה לא יכלו להיות רלוונטיים לגביהם. מצד שני, לא סביר להניח כי אבות ואימהות היהדות לא שמרו את מצוות התורה הבסיסיות ביותר.
- מאילו פסוקים ניתן להסיק כי האבות שמרו את המצוות, לפחות באופן חלקי?
- אילו הוכחות ניתן להביא מהפסוקים לכל אחת מן העמדות?
- מהי עמדתכם בנושא? מדוע? ראו אבות ומצוות.
מתיחת ביקורת על האבות
באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפור של גירוש הגר וישמעאל כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.
- איזה חטא יכול להצדיק אב המגרש את בנו?
- כיצד יש להבין את צחוקו של ישמעאל? האם אפשרי ששרה הצדיקה הייתה מוכנה לגרש את ישמעאל בעקבות צחוק תמים? מצד שני, האם ניתן לעלות על הדעת שילד שאברהם בעצמו גידל ביצע עברות חמורות עד כדי הצדקת גירושו?
- השוו את התנאים בבראשית רבה, המגנים על שרה בכך שמתארים את ישמעאל כרשע במיוחד, לר׳ אברהם סבע המוקיע אותה על אף שה' תמך בהחלטתה(!)
ענישה קולקטיבית או תשועה קולקטיבית
קוראים רבים רואים בתפילת אברהם עבור סדום ביקורת על ענישה קולקטיבית. אולם, במבט מקרוב, נראה שבקשתו קצת יותר מורכבת. אברהם פונה לרחמיו של ה' ומבקש גאולה קולקטיבית. כלומר, הוא מבקש שגם הרשעים יינצלו בזכות צידקותם של הצדיקים. דונו עם משפחתיכם:
- האם ישועה קולטיבית צודקת יותר מענישה קולקטיבית? האם אברהם מתנהג באופן לא עקבי בכך שמוקיע את האחד ומבקש את האחר? האם ניתן להבין את בקשתו באופן אחר?
- האם ה' יכול להשתכנע מטיעון אנושי? האם אפשרי שדעותיו של ה' בדבר ישועה/ענישה קולקטיבית השתנו בעקבות תחינתו של אברהם? האם הסיפור רומז לכך?
- לבסוף, ביחנו הופעות נוספות של ענישה בתנ"ך. האם עונש קולקטיבי הוא נורמאלי, או יוצא דופן?1
מלאכים או בני אדם
מהי הגישה התנ"כית כלפי מלאכים? אף שדמויות רבות נקראות בשם "מלאכים", מתי המונח מתייחס ליישות שמיימית, ומתי לשליח אנושי? האם למלאכים דמות גשמית, או רוחנית? אם דמותם רוחנית, כיצד בני אדם יכולים לראות אותם, וכיצד הם יכולים לבצע פעולות כגון אכילה?
מה הסיפור על האורחים של אברהם – מלאכים או בני אדם? יכול ללמדינו בנושא זה? השוו את גישותיהם של פרשנים רציונאליסטים כגון רמב״ם ורלב״ג, לאלו בעלי נטייה מיסטית יותר כגון רמב״ן. אם איזו גישה אתם מסכימים?
ציוויים בלתי-מוסריים?
כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?
- כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה זו בלי להביע אף התנגדות, כפי שהביע כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?
- לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב אדם קרוב, מה הייתם עושים?
- ראו מטרת עקידת יצחק לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת וירא.