Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayera/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(11 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וירא</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וירא</h1>
 
<category>האם האבות שמרו את המצוות?
 
<category>האם האבות שמרו את המצוות?
_
+
<p>שאלה זו עוררה דיון סוער בקרב הפרשנים לאורך כל הדורות. מצד אחד,&#160;האבות והאימהות חיו מאות שנים לפני שניתנה התורה לבני ישראל, ורבים מחוקי התורה לא יכלו להיות רלוונטיים לגביהם. מצד שני, לא סביר להניח כי אבות ואימהות היהדות לא שמרו את מצוות התורה הבסיסיות ביותר.</p>
 +
<ul>
 +
<li>מאילו פסוקים ניתן להסיק כי האבות שמרו את המצוות, לפחות באופן חלקי?</li>
 +
<li>אילו הוכחות ניתן להביא מהפסוקים לכל אחת מן העמדות?</li>
 +
<li>מהי עמדתכם בנושא? מדוע? ראו&#160;<a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>.</li>
 +
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>מתיחת ביקורת על האבות
 
<category>מתיחת ביקורת על האבות
_
+
<p>באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפור של <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a> כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.</p>
 +
<ul>
 +
<li>איזה חטא יכול להצדיק&#160;אב המגרש את בנו?</li>
 +
<li>כיצד יש להבין את צחוקו של ישמעאל? האם אפשרי ששרה הצדיקה הייתה מוכנה לגרש את ישמעאל בעקבות צחוק תמים? מצד שני, האם ניתן לעלות על הדעת שילד שאברהם בעצמו גידל ביצע עברות חמורות עד כדי הצדקת גירושו?</li>
 +
<li>השוו את התנאים ב<multilink><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah53-11" data-aht="source">נ״ג:י״א</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, המגנים על שרה בכך שמתארים את ישמעאל כרשע במיוחד, ל<multilink><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">ר׳ אברהם סבע</a><a href="TzerorHaMorBereshit21-9-11" data-aht="source">צרור המור בראשית כ״א:ט׳:י״א</a><a href="R. Avraham Saba (Tzeror HaMor)" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם סבע</a></multilink> המוקיע אותה (על אף שה' תמך בהחלטתה).</li>
 +
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Collective Punishment &amp; Collective Salvation
+
<category>ענישה קולקטיבית או תשועה קולקטיבית
<p>Many readers view <a href="Avraham's Prayer for Sedom" data-aht="page">Avraham's Prayer for Sedom</a> as a condemnation of collective punishment.&#160; A closer look, however, reveals that his request is more complex.&#160; Avraham seems to simultaneously appeal to Divine mercy for collective salvation, asking to spare even the wicked of the city due to the virtues of the righteous. Discuss with your family:</p>
+
<p>קוראים רבים רואים ב<a href="Avraham's Prayer for Sedom" data-aht="page">תפילת אברהם עבור סדום</a>&#160;ביקורת על ענישה קולקטיבית. אולם, במבט מקרוב, נראה שבקשתו קצת יותר מורכבת. אברהם פונה לרחמיו של ה' ומבקש ישועה קולקטיבית. כלומר, הוא מבקש שגם הרשעים יינצלו בזכות צידקותם של הצדיקים. דונו עם משפחתיכם:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Is collective salvation any more just than collective punishment?&#160; Is Avraham being inconsistent in condemning one while requesting the other?&#160; Or, should his plea be understood in a different way?</li>
+
<li>האם ישועה קולטיבית צודקת יותר מענישה קולקטיבית? האם אברהם מתנהג באופן לא עקבי בכך שמוקיע את האחד (ענישה) ומבקש את האחר (ישועה)? האם ניתן להבין את בקשתו באופן אחר?</li>
<li>Can Hashem be swayed by human argument?&#160; Is it conceivable that Hashem's feelings about collective punishment/salvation changed as a result of Avraham's pleas? Does the story suggest that they did?</li>
+
<li>האם ה' יכול להשתכנע מטיעון אנושי? האם אפשרי שדעותיו של ה' בדבר ישועה / ענישה קולקטיבית השתנו בעקבות תחינתו של אברהם? האם הסיפור רומז לכך?</li>
<li>Finally, look to other examples of punishment in Tanakh.&#160; Is collective punishment the norm or the exception?<fn>See <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">Collective Punishment</a> for elaboration.</fn></li>
+
<li>לבסוף, בחנו הופעות נוספות של ענישה בתנ"ך. האם עונש קולקטיבי הוא הנורמה או החריג?<fn>להרחבה, ראו <a href="Philosophy:Collective Punishment" data-aht="page">ענישה קולקטיבית</a>.</fn></li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Angels or Men
+
<category>מלאכים או בני אדם
<p>What does the Torah believe about angels?&#160; Though many characters are referred to as "מלאכים", when does this term refer to a celestial being and when to a human messenger?&#160; Are angels corporeal, or immaterial beings? If the latter, how can they be seen by humans or do physical actions such as eating?&#160;</p>
+
<p>מהי הגישה התנ"כית כלפי מלאכים? אף שדמויות רבות נקראות בשם "מלאכים", מתי המונח מתייחס ליישות שמיימית, ומתי לשליח אנושי? האם מלאכים הם דמות גשמית או רוחנית? אם דמותם רוחנית, כיצד בני אדם יכולים לראות אותם, וכיצד הם יכולים לבצע פעולות כגון אכילה?</p>
<p>What can the story of <a href="Avraham's Guests – Angels or Men" data-aht="page">Avraham and the Three Guests</a> teach about the subject? Compare the approaches of rationalists like&#160;<multilink><a href="RambamMorehNevukhim242" data-aht="source">Rambam</a><a href="RambamMorehNevukhim242" data-aht="source">2 42</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink> and<multilink><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source"> Ralbag</a><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">Bereshit Beur HaParashah 18:2-5</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink>, with the more mystically inclined, such as <multilink><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">Ramban</a><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">Bereshit 18:1</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About R. Moshe b. Nachman</a></multilink>.&#160; With whose position do you agree?</p>
+
<p>מה הסיפור&#160;על&#160;<a href="Avraham's Guests – Angels or Men" data-aht="page">האורחים של אברהם – מלאכים או בני אדם?</a>&#160;יכול ללמדנו בנושא זה? השוו את גישותיהם של פרשנים רציונאליסטים כגון&#160;<multilink><a href="MorehNevukhim2-42" data-aht="source">רמב״ם</a><a href="MorehNevukhim2-42" data-aht="source">מורה נבוכים ב׳:מ״ב</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah18-2-5" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה י״ח:ב׳-ה׳</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לאלו בעלי נטייה מיסטית יותר כגון&#160;<multilink><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit18-1" data-aht="source">בראשית י״ח:א׳</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אם איזו גישה אתם מסכימים?</p>
 
</category>
 
</category>
<category>Immoral Commands?
+
<category>ציוויים בלתי-מוסריים?
<p>How is one to understand both Hashem' directive to sacrifice Yitzchak and Avraham's willing compliance?</p>
+
<p>כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>How can a moral God, who later in the Torah denounces murder and declares the practice of child sacrifice to be abhorrent, demand of Avraham to kill his child?&#160;&#160;&#160; Why did Avraham agree without even questioning the directive, as he had when Hashem revealed his intentions to destroy Sedom?</li>
+
<li>כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה זו בלי להביע שום התנגדות, בעוד שהתנגד נמרצות כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?</li>
<li>To debate: What is the proper course of action when human conceptions of morality, or even the Torah's own ethical system, conflict with a Divine command?&#160; If Hashem were to tell you, today, to sacrifice a loved one, what would you do?</li>
+
<li>לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב את בנכם, מה הייתם עושים?</li>
<li>See <a href="Purpose of Akeidat Yitzchak" data-aht="page">Purpose of Akeidat Yitzchak</a> for discussion of these and other theological issues raised by the story.</li>
+
<li>ראו&#160;<a href="Purpose of Akeidat Yitzchak" data-aht="page">מטרת עקידת יצחק</a>&#160;לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 13:59, 7 March 2021

נושאים לשולחן שבת – פרשת וירא

האם האבות שמרו את המצוות?

שאלה זו עוררה דיון סוער בקרב הפרשנים לאורך כל הדורות. מצד אחד, האבות והאימהות חיו מאות שנים לפני שניתנה התורה לבני ישראל, ורבים מחוקי התורה לא יכלו להיות רלוונטיים לגביהם. מצד שני, לא סביר להניח כי אבות ואימהות היהדות לא שמרו את מצוות התורה הבסיסיות ביותר.

  • מאילו פסוקים ניתן להסיק כי האבות שמרו את המצוות, לפחות באופן חלקי?
  • אילו הוכחות ניתן להביא מהפסוקים לכל אחת מן העמדות?
  • מהי עמדתכם בנושא? מדוע? ראו אבות ומצוות.

מתיחת ביקורת על האבות

באיזו מידה עלינו לראות באבות מודל לחיקוי, ולפרש מחדש את מעשיהם כך שלא יוכל להיות צל של ספק לגבי צדיקותם? מתי ראוי למתוח ביקורת על מעשיהם ולראות בהם בני אדם כמונו, המסוגלים לחטוא? השתמשו בסיפור של גירוש הגר וישמעאל כמקרה בוחן על מנת לחקור שאלה זו.

ענישה קולקטיבית או תשועה קולקטיבית

קוראים רבים רואים בתפילת אברהם עבור סדום ביקורת על ענישה קולקטיבית. אולם, במבט מקרוב, נראה שבקשתו קצת יותר מורכבת. אברהם פונה לרחמיו של ה' ומבקש ישועה קולקטיבית. כלומר, הוא מבקש שגם הרשעים יינצלו בזכות צידקותם של הצדיקים. דונו עם משפחתיכם:

  • האם ישועה קולטיבית צודקת יותר מענישה קולקטיבית? האם אברהם מתנהג באופן לא עקבי בכך שמוקיע את האחד (ענישה) ומבקש את האחר (ישועה)? האם ניתן להבין את בקשתו באופן אחר?
  • האם ה' יכול להשתכנע מטיעון אנושי? האם אפשרי שדעותיו של ה' בדבר ישועה / ענישה קולקטיבית השתנו בעקבות תחינתו של אברהם? האם הסיפור רומז לכך?
  • לבסוף, בחנו הופעות נוספות של ענישה בתנ"ך. האם עונש קולקטיבי הוא הנורמה או החריג?1

מלאכים או בני אדם

מהי הגישה התנ"כית כלפי מלאכים? אף שדמויות רבות נקראות בשם "מלאכים", מתי המונח מתייחס ליישות שמיימית, ומתי לשליח אנושי? האם מלאכים הם דמות גשמית או רוחנית? אם דמותם רוחנית, כיצד בני אדם יכולים לראות אותם, וכיצד הם יכולים לבצע פעולות כגון אכילה?

מה הסיפור על האורחים של אברהם – מלאכים או בני אדם? יכול ללמדנו בנושא זה? השוו את גישותיהם של פרשנים רציונאליסטים כגון רמב״םמורה נבוכים ב׳:מ״באודות ר' משה בן מיימון ורלב״גבראשית ביאור הפרשה י״ח:ב׳-ה׳אודות ר' לוי בן גרשום, לאלו בעלי נטייה מיסטית יותר כגון רמב״ןבראשית י״ח:א׳אודות ר' משה בן נחמן. אם איזו גישה אתם מסכימים?

ציוויים בלתי-מוסריים?

כיצד יש להבין הן את הוראתו של ה' להקריב את יצחק, והן את היענותו של אברהם לציווי?

  • כיצד א-ל מוסרי, אשר מאוחר יותר בתורה אוסר על רצח ומכריז על הקרבת ילדים כמעשה תועבה, יכול לצוות את אברהם להרוג את בנו? מדוע אברהם מסכים לבקשה זו בלי להביע שום התנגדות, בעוד שהתנגד נמרצות כשה' גילה לו על כוונתו להשמיד את סדום?
  • לדיון: מהי הדרך הנכונה לפעול כאשר ההשקפה המוסרית האנושית, או אפילו המערכת המוסרית של התורה, מתנגשת עם ציווי א-לוהי? אם ה' היה מצווה עליכם, היום, להקריב את בנכם, מה הייתם עושים?
  • ראו מטרת עקידת יצחק לדיון בשאלה זו ובשאלות תיאולוגיות נוספות העולות מסיפור זה.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת וירא.