Difference between revisions of "Sin of the Golden Calf/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 18: Line 18:
 
<p>(יט) יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה. (כ) <b>וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם</b> בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב.&#160;</p>
 
<p>(יט) יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה. (כ) <b>וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם</b> בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב.&#160;</p>
 
</q>
 
</q>
<p>האפשרות שבני ישראל חיפשו להחליף את ה' בפסל, זמן כה קצר לאחר ניסיו של ה' והתגלותו בהר סיני, מטרידה במיוחד. אולם, בהקשר המובא בפרק זה בספר תהילים, זהו רק חלק אחד מתוך רשימה ארוכה של אירועים בהם העם הביע נטייה מרדנית שכזו.&#160;אולם, ייחודיותו של חטא העגל טמונה בתפקידו המרכזי של אהרן בהתרחשות.<fn>This even led some commentators (cited by <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot32-1-6" data-aht="source">ר׳ סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot32-1-6" data-aht="source">פירוש שמות ל״ב:א׳-ו׳</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink>) to the radical suggestion that this Aharon wasn't Moshe's brother.</fn> האם אפשרי שאהרן היה שותף בטקס עבודה זרה, או שאפילו שקילת האפשרות הזו הינה חילול ה'? יתר על כן, כיצד אהרן זכה לתפקיד של כהן גדול,<fn>There are a number of options as to when Aharon was selected to become the priest.&#160; See&#160;<a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a> for a fuller discussion.&#160; According to all of the possibilities, though, the full implementation of the appointment took place only after the sin of the Golden Calf.</fn> כמעט מיד לאחר מכן? האם התנהגותו באירוע זה לא פגעה במינויו?</p>
+
<p>האפשרות שבני ישראל חיפשו להחליף את ה' בפסל, זמן כה קצר לאחר ניסיו של ה' והתגלותו בהר סיני, מטרידה במיוחד. אולם, בהקשר המובא בפרק זה בספר תהילים, זהו רק חלק אחד מתוך רשימה ארוכה של אירועים בהם העם הביע נטייה מרדנית שכזו.&#160;אולם, ייחודיותו של חטא העגל טמונה בתפקידו המרכזי של אהרן בהתרחשות.<fn>זה אפילו הוביל מספר פרשנים (אותם מצטט <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot32-1-6" data-aht="source">ר׳ סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot32-1-6" data-aht="source">פירוש שמות ל״ב:א׳-ו׳</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink>) להצעה הרדיקאלית כי אהרן לא היה אחיו של משה.</fn> האם אפשרי שאהרן היה שותף בטקס עבודה זרה, או שאפילו שקילת האפשרות הזו הינה חילול ה'? יתר על כן, כיצד אהרן זכה לתפקיד של כהן גדול,<fn>ישנם מספר אפשרויות למתי אהרן נבחר להיות כהן גדול. ראו&#160;<a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>&#160;לדיון מורחב בנושא. אולם, לפי כל האפשרויות, ההגשמה הסופית של המינוי התרחשה לאחר חטא העגל.</fn> כמעט מיד לאחר מכן? האם התנהגותו באירוע זה לא פגעה במינויו?</p>
  
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>"חַג לַי"י מָחָר</b>" – לאורך הסיפור כולו, אנשים התייחסו לעגל כ"אֱלֹהִים",<fn>See the people's words in&#160;<a href="Shemot32" data-aht="source">פסוקים א' וד'</a> and both Hashem and Aharon's references to the nation's speech in <a href="Shemot32" data-aht="source">פסוקים ז' וכ"ג</a>.</fn> אך כשאהרן בונה את המזבח הוא אומר שתהיה סעודה ל"ה'" למחרת. האם ישנה חשיבות לשינוי זה? האם אהרן משתמש בשם ה' כדי להתייחס לעגל או לה' עצמו?&#160;</li>
+
<li><b>"חַג לַי"י מָחָר</b>" – לאורך הסיפור כולו, אנשים התייחסו לעגל כ"אֱלֹהִים",<fn>ראו את דברי העם ב<a href="Shemot32" data-aht="source">פסוקים א' וד'</a>&#160;וכן את איזכור נאומו של העם על ידי ה' ועל ידי אהרן ב<a href="Shemot32" data-aht="source">פסוקים ז' וכ"ג</a>.</fn> אך כשאהרן בונה את המזבח הוא אומר שתהיה סעודה ל"ה'" למחרת. האם ישנה חשיבות לשינוי זה? האם אהרן משתמש בשם ה' כדי להתייחס לעגל או לה' עצמו?&#160;</li>
<li><b>למה עגל? </b>האם הבחירה דווקא בעגל הייתה שרירותית או מכוונת? אם מכוונת, מי קיבל החלטה זו ומדוע?<fn>ב<a href="Shemot32" data-aht="source">פסוק ד'</a>, Aharon seems to actively fashion it, but in his retelling of the story to Moshe ב<a href="Shemot32" data-aht="source">פסוק כ"ד</a>, he suggests that he threw the gold into the fire and the calf happened to emerge.</fn></li>
+
<li><b>למה עגל? </b>האם הבחירה דווקא בעגל הייתה שרירותית או מכוונת? אם מכוונת, מי קיבל החלטה זו ומדוע?<fn>ב<a href="Shemot32" data-aht="source">פסוק ד'</a>, נדמה כי אהרן מעצב את העגל, אך כאשר מספר את הסיפור למשה ב<a href="Shemot32" data-aht="source">פסוק כ"ד</a>, הוא מציע כי הוא רק זרק את הזהב אל תוך המדורה והעגל הופיע מעצמו.</fn></li>
 
<li><b>שבירת הלוחות</b> – כיצד משה יכל לשבור את הלוחות, עבודת ידו של ה'? האם מעשה זה הוא פשוט ביטוי לכעסו של משה, או שזהו ייצוג סימבולי של שבירת הברית?</li>
 
<li><b>שבירת הלוחות</b> – כיצד משה יכל לשבור את הלוחות, עבודת ידו של ה'? האם מעשה זה הוא פשוט ביטוי לכעסו של משה, או שזהו ייצוג סימבולי של שבירת הברית?</li>
 
<li><b>שתיית אפרו של העגל</b> – מדוע משה מפזר את אפר העגל במים ונותן אותו לעם לשתות? האם זהו עונש, ניסיון, או כלי חינוכי?</li>
 
<li><b>שתיית אפרו של העגל</b> – מדוע משה מפזר את אפר העגל במים ונותן אותו לעם לשתות? האם זהו עונש, ניסיון, או כלי חינוכי?</li>

Version as of 05:39, 24 July 2019

חטא העגל

הקדמה

(הקליקו לנושא זה באמנות)

היעדרותו של משה

סיפור עגל הזהב נפתח ברקע לחטאו של העם:

(א) וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ.

לכאורה, איחורו של משה בירידה מהר סיני מניע את העם לבקש מאהרן שיבנה להם "אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ". אולם, מה הקשר בין היעדרותו של משה לבין בקשתם? האם העגל נבנה כתוצאה מחרדה אקסיסטנציאליסטית בה העם חיפשו דרך למלא את החלל התיאולוגי שנפער בהיעדרותו של משה? לחילופין, האם העגל היה מענה לצורך שהנהגה מוחשית יותר שתעזור להם לשרוד את המסע במדבר? האם למונח "אֱלֹהִים" כאן, משמעות דתית (א-ל) או חילונית (שופט)? האם המילים "יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ" נאמרות בהקשר רוחני או מוחשי? בכל אופן, כיצד בני ישראל רואים בעגל פיתרון לבעיותיהם?

חטאי העם ואהרן

בתהלים ק״ו ישנה סקירה של רבים מן האירעים שהתרחשו במדבר (ומעבר לו) בהם אמונתם של בני ישראל בה' מתערערת. נדמה כי בפסוקים הללו, חטא העגל מובן כניסיון להחליף את ה':

(יט) יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה. (כ) וַיָּמִירוּ אֶת כְּבוֹדָם בְּתַבְנִית שׁוֹר אֹכֵל עֵשֶׂב. 

האפשרות שבני ישראל חיפשו להחליף את ה' בפסל, זמן כה קצר לאחר ניסיו של ה' והתגלותו בהר סיני, מטרידה במיוחד. אולם, בהקשר המובא בפרק זה בספר תהילים, זהו רק חלק אחד מתוך רשימה ארוכה של אירועים בהם העם הביע נטייה מרדנית שכזו. אולם, ייחודיותו של חטא העגל טמונה בתפקידו המרכזי של אהרן בהתרחשות.1 האם אפשרי שאהרן היה שותף בטקס עבודה זרה, או שאפילו שקילת האפשרות הזו הינה חילול ה'? יתר על כן, כיצד אהרן זכה לתפקיד של כהן גדול,2 כמעט מיד לאחר מכן? האם התנהגותו באירוע זה לא פגעה במינויו?

שאלות נוספות

  • "חַג לַי"י מָחָר" – לאורך הסיפור כולו, אנשים התייחסו לעגל כ"אֱלֹהִים",3 אך כשאהרן בונה את המזבח הוא אומר שתהיה סעודה ל"ה'" למחרת. האם ישנה חשיבות לשינוי זה? האם אהרן משתמש בשם ה' כדי להתייחס לעגל או לה' עצמו? 
  • למה עגל? האם הבחירה דווקא בעגל הייתה שרירותית או מכוונת? אם מכוונת, מי קיבל החלטה זו ומדוע?4
  • שבירת הלוחות – כיצד משה יכל לשבור את הלוחות, עבודת ידו של ה'? האם מעשה זה הוא פשוט ביטוי לכעסו של משה, או שזהו ייצוג סימבולי של שבירת הברית?
  • שתיית אפרו של העגל – מדוע משה מפזר את אפר העגל במים ונותן אותו לעם לשתות? האם זהו עונש, ניסיון, או כלי חינוכי?
  • הגנת אהרן על עצמו – כאשר אהרן מתרץ את מעשיו למשה, נדמה כי הוא פשוט חוזר על ההתרחשות ומאשים את אופיו ה"מרושע" של העם, בעודו ממזער את היקף תפקידו שלו בבניין העגל. כיצד יש להבין את המיגננה הזו?
  • כמה מן העם חטאו? כאשר ה' מדבר אל משה בעודו עדיין על הר סיני (פסוקים ט'-י'), הוא שוקל להשמיד את העם כולו. ניתן להבין מכך שכל העם, או לפחות רובו הגדול, היה שותף לחטא. אף על פי כן, כאשר הלוויים נענים לקריאתו של משה להרוג את החוטאים, רק 3,000 איש נהרגים. מצד שני שמות ל״ב מסתיים בהצהרה שה' היכה בעם. כמה מן העם חטאו? האם כולם ביצעו את אותה העבירה, או שהיו גישות שונות בקרב העם כלפי העגל, ואולי גם עונשים שונים כתוצאה מכך?

פרשנות ופולמוס

חטא עגל הזהב היא אחת מנקודות השפל בהיסטוריה המוקדמת של בני ישראל, והנצרות עושה שימוש בסיפור זה על מנת להדגים את אופיו העקשן של העם היהודי, ולתרץ כי ציווי חוקי התורה מוטל רק על אלו שחטאו בחטא העגל. בהינתן מרכזיותו של סיפור זה בהשקפה הדתית הנוצרית, לא מפתיע שפרשנים יהודיים רבים מנסים להתייחס לסיפור, ולהגיב עליו.

בעוד היהודים שחיו בארצות מוסלמיות השופעו פחות מן הפן הלאומי הזה, הם נתקלו בהשקפה המוסלמית בדבר חוסר יכולתם של הנביאים, וייתכן כי זו השפיעה על פרשנותם למעשיו של אהרן. בגישות פרשניות, נסקור כיצד הפרשנים מקראיים שחיו בארצות ובתקופות השונות פירשו את סיפור חטא העגל, ונתייחס לכמה מן ההשפעות שהוזכרו כאן.