Difference between revisions of "The Births and Relative Ages of Yaakov's Children/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 11: Line 11:
  
 
<h2>חצרון וחמול נמנים במנין השבעים</h2>
 
<h2>חצרון וחמול נמנים במנין השבעים</h2>
<p>סיפור יהודה וצאצאיו ב<a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>&#160;מוסיף עוד נדבך לבלבול. במהלך הפרק יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני&#160;ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מ<a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a>&#160;כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים - חצרון וחמול.<fn>חצרון וחמול נחשבים ככל הנראה בספירה של שבעים הנפשות ממשפחת יעקב אשר ירדו מצרימה.</fn>&#160;עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,<fn>תובנה זו מושגת באמצעות סדרה של חישובים חשבוניים. מ<a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a>&#160;אנחנו למדים שיעקב היה בן מאה ושלושים כאשר הגיע למצרים, ומהצירוף של <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a>&#160;ניתן להסיק שיוסף היה בן שלושים ותשע בזמן זה. לכן, אם יהודה נולד בשנה העשירית למגורי יעקב בבית לבן, ויוסף נולד בסוף השנה הארבע עשרה, גילו של יהודה מוכרח להיות ארבעים ושלוש בזמן הירידה למצרים.</fn>&#160;וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?<fn>הבעיה עומדת בעינה אפילו אם נטען שנישואיו הראשונים של יהודה אירעו לפני מכירת יוסף בבראשית ל"ז. מאידך, אם נניח שחתונת יהודה התרחשה לאחר המכירה, כפי שמתואר בפסוקים, הבעיה מחריפה כפליים.</fn> גם כאן&#160;מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?&#160;</p>
+
<p>סיפור יהודה וצאצאיו ב<a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>&#160;מוסיף עוד נדבך לבלבול. במהלך הפרק יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני&#160;ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מ<a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a>&#160;כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים&#160;– חצרון וחמול.<fn>חצרון וחמול נחשבים ככל הנראה בספירה של שבעים הנפשות ממשפחת יעקב אשר ירדו מצרימה.</fn>&#160;עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,<fn>תובנה זו מושגת באמצעות סדרה של חישובים חשבוניים. מ<a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a>&#160;אנחנו למדים שיעקב היה בן מאה ושלושים כאשר הגיע למצרים, ומהצירוף של <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a>&#160;ניתן להסיק שיוסף היה בן שלושים ותשע בזמן זה. לכן, אם יהודה נולד בשנה העשירית למגורי יעקב בבית לבן, ויוסף נולד בסוף השנה הארבע עשרה, גילו של יהודה מוכרח להיות ארבעים ושלוש בזמן הירידה למצרים.</fn>&#160;וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?<fn>הבעיה עומדת בעינה אפילו אם נטען שנישואיו הראשונים של יהודה אירעו לפני מכירת יוסף בבראשית ל"ז. מאידך, אם נניח שחתונת יהודה התרחשה לאחר המכירה, כפי שמתואר בפסוקים, הבעיה מחריפה כפליים.</fn> גם כאן&#160;מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?&#160;</p>
 
<!--
 
<!--
 
<p>Bereshit 29–30 describes the rapid process in which Yaakov moved from being a bachelor to a father of twelve (eleven sons plus Dinah).  Determining just how quickly this process transpired depends on how we interpret a number of passages in these chapters and affects how we understand the stories of subsequent chapters as well.  The two issues which are critical for this discussion are:  demarcating the outer limits of the time frame in which all of these pregnancies and births occurred and defining whether there is any internal overlap between some of these events.</p>
 
<p>Bereshit 29–30 describes the rapid process in which Yaakov moved from being a bachelor to a father of twelve (eleven sons plus Dinah).  Determining just how quickly this process transpired depends on how we interpret a number of passages in these chapters and affects how we understand the stories of subsequent chapters as well.  The two issues which are critical for this discussion are:  demarcating the outer limits of the time frame in which all of these pregnancies and births occurred and defining whether there is any internal overlap between some of these events.</p>

Version as of 09:33, 22 July 2019

הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב

הקדמה

שנים עשר ילדים בשבע שנים?

בראשית כ"ט-ל' מתארים את התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, מובן שיעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,1 ושיוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.2 אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם יצאו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,3 מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?4 האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?5 ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?6

שמעון ולוי בשכם

הכרונולוגיה של לידת שנים עשר השבטים היא בעלת השפעה משמעותית על הבנת הסיפורים הבאים בתנ"ך. המקרה של אונס דינה, ונקמת שמעון ולוי שבאה בעקבותיו בבראשית ל״ד מוצבים ממש באמצע הפסוקים המתארים את מסעו של יעקב מבית לבן חזרה לבית אביו יצחק בחברון.7 התורה לא אומרת בפירוש כמה זמן המסע הזה לקח, אך למען החישוב, בואו נניח שהוא ארך שנתיים לכל היותר.8 אם יעקב התחתן עם לאה לאחר שבע שנות עבודה אצל לבן, ושמעון ולוי נולדו בשנה התשיעית והעשירית, יוצא שהם היו בני שתים עשרה ושלוש עשרה בלבד כאשר הם השמידו את כל אוכלוסיית הגברים של שכם!9 האם טענה זו מתקבלת על הדעת?10 האם ישנן אלטרנטיבות לכרונולוגיה המוצגת כאן? 

חצרון וחמול נמנים במנין השבעים

סיפור יהודה וצאצאיו בבראשית ל״ח מוסיף עוד נדבך לבלבול. במהלך הפרק יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מבראשית מ״ו:י״ב כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים – חצרון וחמול.11 עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,12 וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?13 גם כאן מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?