Difference between revisions of "The Births and Relative Ages of Yaakov's Children/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(6 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</h1>
 
<h1>הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</h1>
 
<h2>שנים עשר ילדים בשבע שנים?</h2>
 
<h2>שנים עשר ילדים בשבע שנים?</h2>
<p><a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ"ט-ל'</a>&#160;מתארים את התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, מובן שיעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,<fn><a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ'-כ"ג</a>&#160;נראה כמעיד על כך שיעקב לקח את לאה לאישה אחרי שעבד בשביל לבן שבע שנים. כל זה נכון רק בהנחה שדברי יעקב -&#160;"מָלְאוּ יָמָי", פירושם שיעקב סיים את עבודתו עבור לבן, וראו תרגום אונקלוס, רשב"ם, ו<multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אולם, עיינו גם בראשית רבה, <multilink><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״ז</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, אשר מפרשים כאן שיעקב מתכוון כאן לכך שהוא כבר בא בימים, שהרי הוא בן יותר מ80 שנה.<br/>מצד שני, דרישת לבן&#160;"מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת" ב<a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ"ז</a>&#160;עשויה לרמוז שיעקב בכלל לא השלים את שבע השנים הראשונות. זה תלוי אפוא, בשאלה האם המילה&#160;"שְׁבֻעַ" מתייסחת לשבע שנות העבודה או לאירועי שבע הברכות שנמשכות שבוע לאחר החתונה. מכיוון שההקשר מדבר על שבע השנים, ומכיוון שהתורה לא הזכירה עד לשלב זה את הטקס הנקרא שבע ברכות (וגם לא מזכירה אותו לאחר מכן, ראו <multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>), ניתן להגיד שהאפשרות הסבירה היא שמדובר אכן בשבע שנים.<br/>
+
<p>ב<a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ"ט-ל'</a>&#160;מתואר התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, יעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,<fn><a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ'-כ"ג</a>&#160;מעיד לכאורה על כך שיעקב לקח את לאה לאישה אחרי שעבד בשביל לבן שבע שנים. כל זה נכון רק בהנחה שדברי יעקב -&#160;"מָלְאוּ יָמָי", פירושם שיעקב סיים את עבודתו עבור לבן, וראו תרגום אונקלוס, רשב"ם, ו<multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אולם, עיינו גם בבראשית רבה, <multilink><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״ז</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, אשר מפרשים כאן שיעקב מתכוון לכך שהוא כבר בא בימים, שהרי הוא היה מעל גיל שמונים שנה.<br/>מצד שני, דרישת לבן&#160;"מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת" ב<a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ"ז</a>&#160;עשויה לרמוז שיעקב בכלל לא השלים את שבע השנים הראשונות. זה תלוי אפוא, בשאלה האם המילה&#160;"שְׁבֻעַ" מתייחסת לשבע שנות העבודה או לאירועי השבוע של "שבע הברכות" לאחר החתונה. מכיוון שההקשר מדבר על שבע השנים, ומכיוון שהתורה לא הזכירה עד לשלב זה את המוסד של שבוע של "שבע ברכות" (וגם לא מזכירה אותו לאחר מכן, ראו <multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>), ניתן להגיד שהאפשרות הסבירה היא שמדובר אכן בשבע שנים של עבודה.<br/>
<p>[עם זאת, חשוב לציין, שבכל שאר המופעים של המילה&#160;"שְׁבֻעַ" בתורה, הכוונה היא תמיד לשבוע ימים, ורק בספר דניאל המאוחר המילה מופיעה בהקשר של שבע שנים]</p></fn> ושיוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.<fn>על פי&#160;<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">בראשית ל׳:כ"ה-ל"ד</a>, יעקב מתמקח על תנאי העסקתו עם לבן רק לאחר שיוסף נולד. כשלוקחים בחשבון את&#160;<a href="Bereshit31-41" data-aht="source">בראשית ל״א:מ״א</a>&#160;אשר מספר לנו שיעקב עבד ארבע עשרה שנים עבור שתי נשותיו ועוד שש שנים בתמורה לצאן, יוצא שיוסף נולד לאחר ארבע עשרה שנים. עם זאת, פסוקים אלה לא מוציאים מכלל אפשרות שיעקב התחיל לעבוד בתמורה לצאן לפני שיוסף נולד, ושיוסף בא לעולם בזמן שש השנים האחרונות.&#160;לפי האפשרות האחרונה, יעקב חיכה שלרחל יוולד ילד לפני שיבקש לעזוב או לנהל משא ומתן על חוזהו,&#160;מפני שחשש שאם רחל תהיה עדיין עקרה, לבן ידרוש אותה בחזרה.</fn>&#160;אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם יצאו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,<fn>ראו <a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:ל״ה</a> ו<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">ל':ט'</a>.</fn>&#160;מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?<fn>התורה מציגה כל הריון ולידה של בן לפני שהיא ממשיכה לאחד הבא. עם זאת, זה לא אומר בהכרח שלא היו בכלל חפיפות בין ההריונות. ייתכן מאוד שהתורה פשוט משמרת סדר מסוים ואינה רוצה לדלג הלוך חזור מילד לילד.</fn> האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?<fn>התורה מציינת כל עיבור בנפרד רק אצל תשעה מהילדים, אך לא לגד, אשר, ודינה. אם כן, אפשר שגד ואשר היו תאומים ודינה הייתה התאומה של זבולון.</fn>&#160;ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?<fn>ראו את הערות השוליים שלעיל, על כך שייתכן שיעקב נשא את לאה והיא ילדה לו כבר בשבע השנים הראשונות בהן עבד עבור לבן, ושבנוסף, ניתן לסבור שיוסף, וכמוהו עוד כמה מילדיה הצעירים של לאה, נולדו רק בשש השנים האחרונות בהן קיבל יעקב את משכורתו בצאן.</fn></p>
+
<p>[עם זאת, חשוב לציין, שבכל שאר המופעים של המילה&#160;"שְׁבֻעַ" בתורה, הכוונה היא תמיד לשבוע ימים, ורק בספר דניאל המאוחר המילה מופיעה בהקשר של שבע שנים (דניאל ט':כ"ד-כ"ז, י':ב'-ג').]</p></fn> ויוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.<fn>על פי&#160;<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">בראשית ל׳:כ"ה-ל"ד</a>, יעקב מתמקח על תנאי העסקתו עם לבן רק לאחר שיוסף נולד. כשלוקחים בחשבון את&#160;<a href="Bereshit31-41" data-aht="source">בראשית ל״א:מ״א</a>&#160;אשר מספר לנו שיעקב עבד ארבע עשרה שנים עבור שתי נשותיו ועוד שש שנים בתמורה לצאן, יוצא שיוסף נולד לאחר ארבע עשרה שנים. עם זאת, פסוקים אלה לא מוציאים מכלל אפשרות שיעקב התחיל לעבוד בתמורה לצאן לפני שיוסף נולד, ושיוסף בא לעולם בזמן שש השנים האחרונות.&#160;לפי האפשרות האחרונה, יעקב חיכה שלרחל יוולד ילד לפני שביקש לעזוב או ניסה לנהל משא ומתן על חוזהו,&#160;מפני שחשש שאם רחל תהיה עדיין עקרה, לבן ידרוש אותה בחזרה.</fn>&#160;אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם נולדו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,<fn>ראו <a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:ל״ה</a> ו<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">ל':ט'</a>.</fn>&#160;מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?<fn>התורה מציגה את ההריון והלידה של כל ילד לפני שהיא ממשיכה לילד הבא. עם זאת, אין בכך הכרח שלא היו חפיפות בין ההריונות. ייתכן מאוד שהתורה פשוט משמרת סדר מסוים ואינה רוצה לדלג הלוך חזור מילד לילד.</fn> האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?<fn>התורה מציינת כל עיבור בנפרד רק אצל תשעה מהילדים, אך אינה עושה זאת לגד, אשר, ודינה. אם כן, אפשר שגד ואשר היו תאומים ודינה הייתה התאומה של זבולון.</fn>&#160;ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?<fn>ראו בהערות הקודמות שייתכן שיעקב נשא את לאה והיא ילדה לו כבר בשבע השנים הראשונות בהן עבד עבור לבן, ושבנוסף, ניתן לסבור שיוסף, וכמוהו עוד כמה מילדיה הצעירים של לאה, נולדו רק בשש השנים האחרונות בהן קיבל יעקב את משכורתו בצאן.</fn></p>
<p>describes the rapid process in which Yaakov moved from being a bachelor to a father of twelve (eleven sons plus Dinah). The simplest reading of the text seems to be that Yaakov married Leah after completing his first seven years of labor for Lavan,<fn><a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ'-כ"ג</a>&#160;נראה כמעיד על כך שיעקב לקח את לאה לאישה אחרי שעבד בשביל לבן שבע שנים. כל זה נכון רק בהנחה שדברי יעקב -&#160;"מָלְאוּ יָמָי", פירושם שיעקב סיים את עבודתו עבור לבן, וראו תרגום אונקלוס, רשב"ם, ו<multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אולם, עיינו גם בראשית רבה, <multilink><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״ז</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, אשר מפרשים שיעקב מתכוון כאן לכך שהוא כבר בא בימים, שהרי הוא בן יותר מ80 שנה.<br/>would appear to indicate that Yaakov married Leah after working for Lavan for seven years. This assumes that Yaakov's words "מָלְאוּ יָמָי" mean that Yaakov has completed his seven years of labor – ראו תרגום אונקלוס, רשב"ם, ו<multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אולם, עיינו גם בראשית רבה, <multilink><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״ז</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, and <multilink><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> who interpret this to mean that Yaakov was getting on in years, as he was already over eighty.<br/>מצד שני, דרישת לבן&#160;"מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת" ב<a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ"ז</a>&#160;עשויה לרמוז שיעקב לא השלים את שבע השנים הראשונות. זה תלוי אפוא, בשאלה האם המילה&#160;"שְׁבֻעַ" מתייסחת לשבע שנות העבודה או לאירועי שבע הברכות שנמשכות שבוע לאחר החתונה. מכיוון שההקשר מדבר על שבע השנים, ומכיוון שהתורה לא הזכירה עד לשלב זה את הטקס הנקרא שבע ברכות (וגם לא מזכירה אותו לאחר מכן, ראו <multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>), ניתן להגיד שהאפשרו הסבירה היא שמדובר בשבע שנים.<br/>
 
<p>On the other hand, Lavan's demand "מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת" in <a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ"ז</a> may imply that Yaakov had not yet completed his first seven year term. This depends, in part, on whether "שְׁבֻעַ" refers to the seven years of work or to the seven days of post-nuptial festivities (שבע ברכות). As the context is the seven years of labor and the Torah has never previously mentioned the institution of שבע ברכות (and never does so thereafter – see also <multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>), it is at least a reasonable possibility that the word refers to the seven years of labor.<br/>[עם זאת, חשוב לציין, שבכל שאר המופעים של המילה&#160;"שְׁבֻעַ" בתורה, הכוונה היא תמיד לשבוע ימים, ורק בספר דניאל המאוחר המילה מופיעה בהקשר של שבע שנים]<br/> [It is noteworthy, though, that in its other appearances in Torah, the forms of the word "שְׁבֻעַ" all refer to a period of seven days, and that only in the very late book of Daniel is it used to refer to a term of seven years.]</p></fn> and that Yosef, his twelfth child, was born at the end of his second seven year stint.<fn>על פי&#160;<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">בראשית ל׳:כ"ה-ל"ד</a>, יעקב מתמקח על תנאי העסקתו עם לבן רק לאחר שיוסף נולד. כשלוקחים בחשבון את&#160;<a href="Bereshit31-41" data-aht="source">בראשית ל״א:מ״א</a>&#160;אשר מספר לנו שיעקב עבד ארבע עשרה שנים עבור שתי נשותיו ועוד שש שנים בתמורה לצאן, יוצא שיוסף נולד לאחר ארבע עשרה שנים. עם זאת, פסוקים אלה לא מוציאים מכלל אפשרות שיעקב התחיל לעבוד בתמורה לצאן לפני שיוסף נולד, ושיוסף בא לעולם בזמן שש השנים האחרונות.&#160;לפי האפשרות האחרונה, יעקב חיכה שלרחל יוולד ילד לפני שיבקש לעזוב או לנהל משא ומתן על חוזהו,&#160;מפני שחשש שאם רחל תהיה עדיין עקרה, לבן ידרוש אותה בחזרה.<br/><br/></fn> This leaves a period of only slightly more than six years for the births of all twelve children, including seven from Leah alone. How did all of the pregnancies and births, sandwiched around Leah's intervening hiatus from giving birth,<fn>ראו <a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:ל״ה</a> ו<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">ל':ט'</a>.</fn> fit into this almost implausibly short time frame? Did any of these pregnancies overlap?<fn>The Torah presents each child's pregnancy and birth before recording that of the next child.  However, this does not necessarily imply that there was no overlap between the pregnancies, as the Torah may be simply trying to preserve topical order and not bounce back and forth between children.</fn> Were they all full term births? Could there have been any multiple births?<fn>The Torah records distinct gestation processes for only nine of the twelve children, אך לא לגד אשר ודינה. אם כן אפשר שגד ואשר היו תאומים ודינה הייתה התאומה של זבולון.</fn> Is it possible that any of the twelve births occurred before or after this brief period?<fn>See notes above that it is possible that Yaakov married Leah and that she gave birth to her first children already during the first seven years in which Yaakov worked for Lavan, and that it is also plausible that Yosef as well as some of Leah's later children were born only during the final six years in which Yaakov received his wages in livestock.</fn></p>
 
  
 
<h2>שמעון ולוי בשכם</h2>
 
<h2>שמעון ולוי בשכם</h2>
<p>הכרונולוגיה של לידת שנים עשר השבטים היא בעלת השפעה משמעותית על הבנת הסיפורים הבאים בתנ"ך. המקרה של אונס דינה, ונקמת שמעון ולוי שבאה בעקבותיו ב<a href="Bereshit34" data-aht="source">בראשית ל״ד</a> מוצבים ממש באמצע הפסוקים המתארים את מסעו של יעקב מבית לבן חזרה לבית אביו יצחק בחברון.<fn>ניתן לטעון כי התורה מציגה את האירועים בסדר לא כרונולוגי, אך אין לכך הרבה רמיזות בטקסט. היתרונות והחסרונות של עמדה כזו יועמדו לדיון ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>.</fn>&#160;התורה לא אומרת בפירוש כמה זמן המסע הזה לקח, אך למען החישוב, בואו נניח שהוא ארך שנתיים לכל היותר.<fn>זו דעת <multilink><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">סדר עולם רבה</a><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">ב׳</a><a href="Seder Olam Rabbah" data-aht="parshan">אודות סדר עולם רבה</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit37-34" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit33-17" data-aht="source">בראשית ל״ג:י״ז</a><a href="RashiBereshit37-34" data-aht="source">בראשית ל״ז:ל״ד</a><a href="RashiNazir29b" data-aht="source">נזיר כ״ט:</a><a href="RashiAvot5-21" data-aht="source">אבות ה׳:כ״א</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="LekachTovBereshit34-25" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit34-25" data-aht="source">בראשית ל״ד:כ״ה</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>.</fn> אם יעקב התחתן עם לאה לאחר שבע שנות עבודה אצל לבן, ושמעון ולוי נולדו בשנה התשיעית והעשירית, יוצא שהם היו בני שתים עשרה ושלוש עשרה בלבד כאשר הם השמידו את כל אוכלוסיית הגברים של שכם!<fn>אם דינה נולדה בשנה הארבע עשרה למגוריו של יעקב בחרן, היא הייתה בת שבע או שמונה בזמן שנאנסה.</fn> האם טענה זו מתקבלת על הדעת?<fn>אמנם זה נכון שבזמננו אנו עדים למקרים בהם ילדים יוצאים למסעי הרג, אך בניגוד אליהם, שמעון ולוי לא החזיקו רובה סער בידיהם.</fn> האם ישנן אלטרנטיבות לכרונולוגיה המוצגת כאן?&#160;</p>
+
<p>לכרונולוגיה של לידת שנים עשר השבטים יש השפעה משמעותית גם על הבנת הסיפורים הבאים בתנ"ך. המקרה של אונס דינה, ונקמת שמעון ולוי שבאה בעקבותיו ב<a href="Bereshit34" data-aht="source">בראשית ל״ד</a> מוצבים ממש באמצע סיפור מסעו של יעקב מבית לבן חזרה לבית אביו יצחק בחברון.<fn>ניתן לטעון כי התורה מציגה את האירועים בסדר לא כרונולוגי, אך אין לכך הרבה רמיזות בטקסט. היתרונות והחסרונות של עמדה כזו יועמדו לדיון ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>.</fn> התורה לא אומרת בפירוש כמה זמן המסע הזה לקח, אך ניתן להניח שהוא ארך שנתיים לכל היותר.<fn>זו דעת <multilink><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">סדר עולם רבה</a><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">ב׳</a><a href="Seder Olam Rabbah" data-aht="parshan">אודות סדר עולם רבה</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit37-34" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit33-17" data-aht="source">בראשית ל״ג:י״ז</a><a href="RashiBereshit37-34" data-aht="source">בראשית ל״ז:ל״ד</a><a href="RashiNazir29b" data-aht="source">נזיר כ״ט:</a><a href="RashiAvot5-21" data-aht="source">אבות ה׳:כ״א</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="LekachTovBereshit34-25" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit34-25" data-aht="source">בראשית ל״ד:כ״ה</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>.</fn> אם יעקב התחתן עם לאה לאחר שבע שנות עבודה אצל לבן, ושמעון ולוי נולדו בשנה התשיעית והעשירית, יוצא שהם היו בני שתים עשרה ושלוש עשרה בלבד כאשר הם השמידו את כל אוכלוסיית הגברים של שכם!<fn>אם דינה נולדה בשנה הארבע עשרה למגוריו של יעקב בחרן, היא הייתה בת שבע או שמונה בזמן שנאנסה.</fn> האם טענה זו מתקבלת על הדעת?<fn>אמנם זה נכון שבזמננו אנו עדים למקרים בהם ילדים יוצאים למסעי הרג, אך בניגוד לילדים בתקופתנו, שמעון ולוי לא החזיקו רובי סער בידיהם.</fn> האם ישנן אלטרנטיבות לכרונולוגיה המוצגת כאן?&#160;</p>
<p>The chronology of the births of the Twelve Tribes has a significant impact on how we understand subsequent stories as well. The story of the rape of Dinah and the resultant avenging of her honor by Shimon and Levi in&#160;<a href="Bereshit34" data-aht="source">בראשית ל״ד</a> is recorded in the midst of Yaakov's return journey from Lavan's home to his father, Yitzchak, in Chevron.<fn>It is possible to posit that the Torah presents the events in achronological order, but there is little hint of this in the text.  The relative advantages and disadvantages of such a position will be discussed in Approaches.</fn> The Torah does not say exactly how long this journey took, but let us assume for the purposes of our calculations that it took a maximum of two years.<fn>זו דעת <multilink><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">סדר עולם רבה</a><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">ב׳</a><a href="Seder Olam Rabbah" data-aht="parshan">אודות סדר עולם רבה</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit37-34" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit33-17" data-aht="source">בראשית ל״ג:י״ז</a><a href="RashiBereshit37-34" data-aht="source">בראשית ל״ז:ל״ד</a><a href="RashiNazir29b" data-aht="source">נזיר כ״ט:</a><a href="RashiAvot5-21" data-aht="source">אבות ה׳:כ״א</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="LekachTovBereshit34-25" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit34-25" data-aht="source">בראשית ל״ד:כ״ה</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>.</fn> If Yaakov married Leah after spending seven years working for Lavan and Shimon and Levi were born in the ninth and tenth years of Yaakov's stay, that would make them only twelve to thirteen years old when they wiped out the entire male population of Shekhem!<fn>If Dinah was born in the 14th year of Yaakov's sojourn in Charan, she would have been seven or eight years old at the time of the rape.</fn> Is this a tenable proposition?<fn>It is true that in recent times we have witnessed children in grade school go on murder sprees, but Shimon and Levi did not have assault rifles at their disposal.</fn> Are there alternatives to this chronology?</p>
 
  
 
<h2>חצרון וחמול נמנים במנין השבעים</h2>
 
<h2>חצרון וחמול נמנים במנין השבעים</h2>
<p>סיפור יהודה וצאצאיו ב<a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>&#160;מוסיף עוד היבט לבעייתיות המוצגת כאן. במהלך הפרק יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני&#160;ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מ<a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a>&#160;כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים, חצרון וחמול.<fn>חצרון וחמול נחשבים ככל הנראה בספירה של שבעים הנפשות ממשפחת יעקב אשר ירדו מצרימה.</fn>&#160;עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,<fn>תובנה זו מושגת באמצעות סדרה של חישובים חשבוניים. מ<a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a>&#160;אנחנו למדים שיעקב היה בן 130 כשהוא הגיע למצרים, ומהצירוף של <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a>&#160;ניתן להסיק שיוסף היה בן שלושים ותשע בזמן זה. לכן, אם יהודה נולד בשנה העשירית למגורי יעקב בבית לבן, ויוסף נולד בסוף השנה הארבע עשרה, גילו של יהודה מוכרח להיות ארבעים ושלוש בזמן הירידה למצרים.</fn>&#160;וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?<fn>הבעיה עומדת בעינה אפילו אם נטען שנישואיו הראשונים של יהודה אירעו לפני מכירת יוסף בבראשית ל"ז. מאידך, אם נניח שחתונת יהודה התרחשה לאחר המכירה, כפי שמתואר בפסוקים, הבעיה מחריפה כפליים.</fn>לכן, יש לשאול שוב: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג כאן?&#160;</p>
+
<p>סיפור יהודה וצאצאיו ב<a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>&#160;מוסיף עוד נדבך לתעלומה. במהלך הפרק, יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני&#160;ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מ<a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a>&#160;כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים&#160;– חצרון וחמול.<fn>חצרון וחמול נחשבים ככל הנראה במנין שבעים הנפשות ממשפחת יעקב אשר ירדו מצרימה.</fn>&#160;עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,<fn>תובנה זו מושגת באמצעות סדרה של חישובים חשבוניים. מ<a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a>&#160;אנחנו למדים שיעקב היה בן מאה ושלושים כאשר הגיע למצרים, ומהצירוף של <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a>&#160;ניתן להסיק שיוסף היה בן שלושים ותשע בזמן זה. לכן, אם יהודה נולד בשנה העשירית למגורי יעקב בבית לבן, ויוסף נולד בסוף השנה הארבע עשרה, גילו של יהודה מוכרח להיות ארבעים ושלוש בזמן הירידה למצרים.</fn>&#160;וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?<fn>הבעיה עומדת בעינה אפילו אם נטען שנישואיו הראשונים של יהודה אירעו לפני מכירת יוסף בבראשית ל"ז. מאידך, אם נניח שחתונת יהודה התרחשה לאחר המכירה, כפי שמתואר בפסוקים, הבעיה מחריפה כפליים.</fn> גם כאן&#160;מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?&#160;</p>
<p>&#160;An additional narrative which forms a piece of this puzzle is the story of Yehuda and his descendants in <a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>. In the course of this chapter, Yehuda marries, has three children who marry or arrive at marriageable age, and only then sires two additional children from Tamar: Peretz and Zerach. Somewhat astonishingly, it appears from <a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a> that by the time Yaakov and his family descended to Egypt, Peretz himself had already produced two sons, Chetzron and Chamul.<fn>Chetzron and Chamul are apparently included in the count of the seventy souls from Yaakov's family who descended to Egypt.</fn> However, if one assumes that Yehuda was born in the tenth year of Yaakov's sojourn in Charan, he would have been only forty-three years old<fn>This figure is obtained by a series of arithmetic calculations. From <a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a> we know that Yaakov was 130 years old when he arrived in Egypt, and from a combination of <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a> we can deduce that Yosef was thirty-nine at that point. Thus, if Yehuda was born in Yaakov's tenth year with Lavan, and Yosef was born at the end of the fourteenth year, Yehuda would be forty-three when they went down to Egypt.</fn> at the time of the descent, and would already have produced three generations of progeny.<fn>This issue exists even if one posits that Yehuda's first marriage preceded the sale of Yosef. The problem is greatly exacerbated if one assumes that Yehuda's first marriage is recorded in chronological order and happened only after Yosef's sale in בראשית ל"ז.</fn> Once again, one wonders: Are there any alternatives to such a chronological reconstruction?</p>
 
 
<!--
 
<!--
 
<p>Bereshit 29–30 describes the rapid process in which Yaakov moved from being a bachelor to a father of twelve (eleven sons plus Dinah).  Determining just how quickly this process transpired depends on how we interpret a number of passages in these chapters and affects how we understand the stories of subsequent chapters as well.  The two issues which are critical for this discussion are:  demarcating the outer limits of the time frame in which all of these pregnancies and births occurred and defining whether there is any internal overlap between some of these events.</p>
 
<p>Bereshit 29–30 describes the rapid process in which Yaakov moved from being a bachelor to a father of twelve (eleven sons plus Dinah).  Determining just how quickly this process transpired depends on how we interpret a number of passages in these chapters and affects how we understand the stories of subsequent chapters as well.  The two issues which are critical for this discussion are:  demarcating the outer limits of the time frame in which all of these pregnancies and births occurred and defining whether there is any internal overlap between some of these events.</p>

Latest revision as of 00:09, 23 July 2019

הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב

הקדמה

שנים עשר ילדים בשבע שנים?

בבראשית כ"ט-ל' מתואר התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, יעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,1 ויוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.2 אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם נולדו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,3 מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?4 האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?5 ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?6

שמעון ולוי בשכם

לכרונולוגיה של לידת שנים עשר השבטים יש השפעה משמעותית גם על הבנת הסיפורים הבאים בתנ"ך. המקרה של אונס דינה, ונקמת שמעון ולוי שבאה בעקבותיו בבראשית ל״ד מוצבים ממש באמצע סיפור מסעו של יעקב מבית לבן חזרה לבית אביו יצחק בחברון.7 התורה לא אומרת בפירוש כמה זמן המסע הזה לקח, אך ניתן להניח שהוא ארך שנתיים לכל היותר.8 אם יעקב התחתן עם לאה לאחר שבע שנות עבודה אצל לבן, ושמעון ולוי נולדו בשנה התשיעית והעשירית, יוצא שהם היו בני שתים עשרה ושלוש עשרה בלבד כאשר הם השמידו את כל אוכלוסיית הגברים של שכם!9 האם טענה זו מתקבלת על הדעת?10 האם ישנן אלטרנטיבות לכרונולוגיה המוצגת כאן? 

חצרון וחמול נמנים במנין השבעים

סיפור יהודה וצאצאיו בבראשית ל״ח מוסיף עוד נדבך לתעלומה. במהלך הפרק, יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מבראשית מ״ו:י״ב כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים – חצרון וחמול.11 עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,12 וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?13 גם כאן מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?