Difference between revisions of "The Births and Relative Ages of Yaakov's Children/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(One intermediate revision by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</h1>
 
<h1>הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</h1>
 
<h2>שנים עשר ילדים בשבע שנים?</h2>
 
<h2>שנים עשר ילדים בשבע שנים?</h2>
<p><a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ"ט-ל'</a>&#160;מתארים את התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, מובן שיעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,<fn><a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ'-כ"ג</a>&#160;מעיד לכאורה על כך שיעקב לקח את לאה לאישה אחרי שעבד בשביל לבן שבע שנים. כל זה נכון רק בהנחה שדברי יעקב -&#160;"מָלְאוּ יָמָי", פירושם שיעקב סיים את עבודתו עבור לבן, וראו תרגום אונקלוס, רשב"ם, ו<multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אולם, עיינו גם בבראשית רבה, <multilink><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״ז</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, אשר מפרשים כאן שיעקב מתכוון לכך שהוא כבר בא בימים, שהרי הוא בן יותר מ80 שנה.<br/>מצד שני, דרישת לבן&#160;"מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת" ב<a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ"ז</a>&#160;עשויה לרמוז שיעקב בכלל לא השלים את שבע השנים הראשונות. זה תלוי אפוא, בשאלה האם המילה&#160;"שְׁבֻעַ" מתייסחת לשבע שנות העבודה או לאירועי שבע הברכות שנמשכים שבוע לאחר החתונה. מכיוון שההקשר מדבר על שבע השנים, ומכיוון שהתורה לא הזכירה עד לשלב זה את הטקס הנקרא שבע ברכות (וגם לא מזכירה אותו לאחר מכן, ראו <multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>), ניתן להגיד שהאפשרות הסבירה היא שמדובר אכן בשבע שנים.<br/>
+
<p>ב<a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ"ט-ל'</a>&#160;מתואר התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, יעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,<fn><a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ'-כ"ג</a>&#160;מעיד לכאורה על כך שיעקב לקח את לאה לאישה אחרי שעבד בשביל לבן שבע שנים. כל זה נכון רק בהנחה שדברי יעקב -&#160;"מָלְאוּ יָמָי", פירושם שיעקב סיים את עבודתו עבור לבן, וראו תרגום אונקלוס, רשב"ם, ו<multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אולם, עיינו גם בבראשית רבה, <multilink><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״ז</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, אשר מפרשים כאן שיעקב מתכוון לכך שהוא כבר בא בימים, שהרי הוא היה מעל גיל שמונים שנה.<br/>מצד שני, דרישת לבן&#160;"מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת" ב<a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ"ז</a>&#160;עשויה לרמוז שיעקב בכלל לא השלים את שבע השנים הראשונות. זה תלוי אפוא, בשאלה האם המילה&#160;"שְׁבֻעַ" מתייחסת לשבע שנות העבודה או לאירועי השבוע של "שבע הברכות" לאחר החתונה. מכיוון שההקשר מדבר על שבע השנים, ומכיוון שהתורה לא הזכירה עד לשלב זה את המוסד של שבוע של "שבע ברכות" (וגם לא מזכירה אותו לאחר מכן, ראו <multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>), ניתן להגיד שהאפשרות הסבירה היא שמדובר אכן בשבע שנים של עבודה.<br/>
<p>[עם זאת, חשוב לציין, שבכל שאר המופעים של המילה&#160;"שְׁבֻעַ" בתורה, הכוונה היא תמיד לשבוע ימים, ורק בספר דניאל המאוחר המילה מופיעה בהקשר של שבע שנים]</p></fn> ושיוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.<fn>על פי&#160;<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">בראשית ל׳:כ"ה-ל"ד</a>, יעקב מתמקח על תנאי העסקתו עם לבן רק לאחר שיוסף נולד. כשלוקחים בחשבון את&#160;<a href="Bereshit31-41" data-aht="source">בראשית ל״א:מ״א</a>&#160;אשר מספר לנו שיעקב עבד ארבע עשרה שנים עבור שתי נשותיו ועוד שש שנים בתמורה לצאן, יוצא שיוסף נולד לאחר ארבע עשרה שנים. עם זאת, פסוקים אלה לא מוציאים מכלל אפשרות שיעקב התחיל לעבוד בתמורה לצאן לפני שיוסף נולד, ושיוסף בא לעולם בזמן שש השנים האחרונות.&#160;לפי האפשרות האחרונה, יעקב חיכה שלרחל יוולד ילד לפני שיבקש לעזוב או לנהל משא ומתן על חוזהו,&#160;מפני שחשש שאם רחל תהיה עדיין עקרה, לבן ידרוש אותה בחזרה.</fn>&#160;אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם יצאו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,<fn>ראו <a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:ל״ה</a> ו<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">ל':ט'</a>.</fn>&#160;מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?<fn>התורה מציגה את ההריון והלידה של כל ילד לפני שהיא ממשיכה לאחד הבא. עם זאת, זה לא אומר בהכרח שלא היו חפיפות בין ההריונות. ייתכן מאוד שהתורה פשוט משמרת סדר מסוים ואינה רוצה לדלג הלוך חזור מילד לילד.</fn> האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?<fn>התורה מציינת כל עיבור בנפרד רק אצל תשעה מהילדים, אך אינה עושה זאת לגד, אשר, ודינה. אם כן, אפשר שגד ואשר היו תאומים ודינה הייתה התאומה של זבולון.</fn>&#160;ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?<fn>ראו את הערות השוליים שלעיל, על כך שייתכן שיעקב נשא את לאה והיא ילדה לו כבר בשבע השנים הראשונות בהן עבד עבור לבן, ושבנוסף, ניתן לסבור שיוסף, וכמוהו עוד כמה מילדיה הצעירים של לאה, נולדו רק בשש השנים האחרונות בהן קיבל יעקב את משכורתו בצאן.</fn></p>
+
<p>[עם זאת, חשוב לציין, שבכל שאר המופעים של המילה&#160;"שְׁבֻעַ" בתורה, הכוונה היא תמיד לשבוע ימים, ורק בספר דניאל המאוחר המילה מופיעה בהקשר של שבע שנים (דניאל ט':כ"ד-כ"ז, י':ב'-ג').]</p></fn> ויוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.<fn>על פי&#160;<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">בראשית ל׳:כ"ה-ל"ד</a>, יעקב מתמקח על תנאי העסקתו עם לבן רק לאחר שיוסף נולד. כשלוקחים בחשבון את&#160;<a href="Bereshit31-41" data-aht="source">בראשית ל״א:מ״א</a>&#160;אשר מספר לנו שיעקב עבד ארבע עשרה שנים עבור שתי נשותיו ועוד שש שנים בתמורה לצאן, יוצא שיוסף נולד לאחר ארבע עשרה שנים. עם זאת, פסוקים אלה לא מוציאים מכלל אפשרות שיעקב התחיל לעבוד בתמורה לצאן לפני שיוסף נולד, ושיוסף בא לעולם בזמן שש השנים האחרונות.&#160;לפי האפשרות האחרונה, יעקב חיכה שלרחל יוולד ילד לפני שביקש לעזוב או ניסה לנהל משא ומתן על חוזהו,&#160;מפני שחשש שאם רחל תהיה עדיין עקרה, לבן ידרוש אותה בחזרה.</fn>&#160;אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם נולדו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,<fn>ראו <a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:ל״ה</a> ו<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">ל':ט'</a>.</fn>&#160;מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?<fn>התורה מציגה את ההריון והלידה של כל ילד לפני שהיא ממשיכה לילד הבא. עם זאת, אין בכך הכרח שלא היו חפיפות בין ההריונות. ייתכן מאוד שהתורה פשוט משמרת סדר מסוים ואינה רוצה לדלג הלוך חזור מילד לילד.</fn> האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?<fn>התורה מציינת כל עיבור בנפרד רק אצל תשעה מהילדים, אך אינה עושה זאת לגד, אשר, ודינה. אם כן, אפשר שגד ואשר היו תאומים ודינה הייתה התאומה של זבולון.</fn>&#160;ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?<fn>ראו בהערות הקודמות שייתכן שיעקב נשא את לאה והיא ילדה לו כבר בשבע השנים הראשונות בהן עבד עבור לבן, ושבנוסף, ניתן לסבור שיוסף, וכמוהו עוד כמה מילדיה הצעירים של לאה, נולדו רק בשש השנים האחרונות בהן קיבל יעקב את משכורתו בצאן.</fn></p>
  
 
<h2>שמעון ולוי בשכם</h2>
 
<h2>שמעון ולוי בשכם</h2>
<p>הכרונולוגיה של לידת שנים עשר השבטים היא בעלת השפעה משמעותית על הבנת הסיפורים הבאים בתנ"ך. המקרה של אונס דינה, ונקמת שמעון ולוי שבאה בעקבותיו ב<a href="Bereshit34" data-aht="source">בראשית ל״ד</a> מוצבים ממש באמצע הפסוקים המתארים את מסעו של יעקב מבית לבן חזרה לבית אביו יצחק בחברון.<fn>ניתן לטעון כי התורה מציגה את האירועים בסדר לא כרונולוגי, אך אין לכך הרבה רמיזות בטקסט. היתרונות והחסרונות של עמדה כזו יועמדו לדיון ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>.</fn>&#160;התורה לא אומרת בפירוש כמה זמן המסע הזה לקח, אך למען החישוב, בואו נניח שהוא ארך שנתיים לכל היותר.<fn>זו דעת <multilink><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">סדר עולם רבה</a><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">ב׳</a><a href="Seder Olam Rabbah" data-aht="parshan">אודות סדר עולם רבה</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit37-34" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit33-17" data-aht="source">בראשית ל״ג:י״ז</a><a href="RashiBereshit37-34" data-aht="source">בראשית ל״ז:ל״ד</a><a href="RashiNazir29b" data-aht="source">נזיר כ״ט:</a><a href="RashiAvot5-21" data-aht="source">אבות ה׳:כ״א</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="LekachTovBereshit34-25" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit34-25" data-aht="source">בראשית ל״ד:כ״ה</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>.</fn> אם יעקב התחתן עם לאה לאחר שבע שנות עבודה אצל לבן, ושמעון ולוי נולדו בשנה התשיעית והעשירית, יוצא שהם היו בני שתים עשרה ושלוש עשרה בלבד כאשר הם השמידו את כל אוכלוסיית הגברים של שכם!<fn>אם דינה נולדה בשנה הארבע עשרה למגוריו של יעקב בחרן, היא הייתה בת שבע או שמונה בזמן שנאנסה.</fn> האם טענה זו מתקבלת על הדעת?<fn>אמנם זה נכון שבזמננו אנו עדים למקרים בהם ילדים יוצאים למסעי הרג, אך בניגוד אליהם, שמעון ולוי לא החזיקו רובי סער בידיהם.</fn> האם ישנן אלטרנטיבות לכרונולוגיה המוצגת כאן?&#160;</p>
+
<p>לכרונולוגיה של לידת שנים עשר השבטים יש השפעה משמעותית גם על הבנת הסיפורים הבאים בתנ"ך. המקרה של אונס דינה, ונקמת שמעון ולוי שבאה בעקבותיו ב<a href="Bereshit34" data-aht="source">בראשית ל״ד</a> מוצבים ממש באמצע סיפור מסעו של יעקב מבית לבן חזרה לבית אביו יצחק בחברון.<fn>ניתן לטעון כי התורה מציגה את האירועים בסדר לא כרונולוגי, אך אין לכך הרבה רמיזות בטקסט. היתרונות והחסרונות של עמדה כזו יועמדו לדיון ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>.</fn> התורה לא אומרת בפירוש כמה זמן המסע הזה לקח, אך ניתן להניח שהוא ארך שנתיים לכל היותר.<fn>זו דעת <multilink><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">סדר עולם רבה</a><a href="SederOlamRabbah2" data-aht="source">ב׳</a><a href="Seder Olam Rabbah" data-aht="parshan">אודות סדר עולם רבה</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit37-34" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit33-17" data-aht="source">בראשית ל״ג:י״ז</a><a href="RashiBereshit37-34" data-aht="source">בראשית ל״ז:ל״ד</a><a href="RashiNazir29b" data-aht="source">נזיר כ״ט:</a><a href="RashiAvot5-21" data-aht="source">אבות ה׳:כ״א</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="LekachTovBereshit34-25" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit34-25" data-aht="source">בראשית ל״ד:כ״ה</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>.</fn> אם יעקב התחתן עם לאה לאחר שבע שנות עבודה אצל לבן, ושמעון ולוי נולדו בשנה התשיעית והעשירית, יוצא שהם היו בני שתים עשרה ושלוש עשרה בלבד כאשר הם השמידו את כל אוכלוסיית הגברים של שכם!<fn>אם דינה נולדה בשנה הארבע עשרה למגוריו של יעקב בחרן, היא הייתה בת שבע או שמונה בזמן שנאנסה.</fn> האם טענה זו מתקבלת על הדעת?<fn>אמנם זה נכון שבזמננו אנו עדים למקרים בהם ילדים יוצאים למסעי הרג, אך בניגוד לילדים בתקופתנו, שמעון ולוי לא החזיקו רובי סער בידיהם.</fn> האם ישנן אלטרנטיבות לכרונולוגיה המוצגת כאן?&#160;</p>
  
 
<h2>חצרון וחמול נמנים במנין השבעים</h2>
 
<h2>חצרון וחמול נמנים במנין השבעים</h2>
<p>סיפור יהודה וצאצאיו ב<a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>&#160;מוסיף עוד נדבך לבלבול. במהלך הפרק יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני&#160;ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מ<a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a>&#160;כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים&#160;– חצרון וחמול.<fn>חצרון וחמול נחשבים ככל הנראה בספירה של שבעים הנפשות ממשפחת יעקב אשר ירדו מצרימה.</fn>&#160;עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,<fn>תובנה זו מושגת באמצעות סדרה של חישובים חשבוניים. מ<a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a>&#160;אנחנו למדים שיעקב היה בן מאה ושלושים כאשר הגיע למצרים, ומהצירוף של <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a>&#160;ניתן להסיק שיוסף היה בן שלושים ותשע בזמן זה. לכן, אם יהודה נולד בשנה העשירית למגורי יעקב בבית לבן, ויוסף נולד בסוף השנה הארבע עשרה, גילו של יהודה מוכרח להיות ארבעים ושלוש בזמן הירידה למצרים.</fn>&#160;וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?<fn>הבעיה עומדת בעינה אפילו אם נטען שנישואיו הראשונים של יהודה אירעו לפני מכירת יוסף בבראשית ל"ז. מאידך, אם נניח שחתונת יהודה התרחשה לאחר המכירה, כפי שמתואר בפסוקים, הבעיה מחריפה כפליים.</fn> גם כאן&#160;מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?&#160;</p>
+
<p>סיפור יהודה וצאצאיו ב<a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>&#160;מוסיף עוד נדבך לתעלומה. במהלך הפרק, יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני&#160;ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מ<a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a>&#160;כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים&#160;– חצרון וחמול.<fn>חצרון וחמול נחשבים ככל הנראה במנין שבעים הנפשות ממשפחת יעקב אשר ירדו מצרימה.</fn>&#160;עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,<fn>תובנה זו מושגת באמצעות סדרה של חישובים חשבוניים. מ<a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a>&#160;אנחנו למדים שיעקב היה בן מאה ושלושים כאשר הגיע למצרים, ומהצירוף של <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a>&#160;ניתן להסיק שיוסף היה בן שלושים ותשע בזמן זה. לכן, אם יהודה נולד בשנה העשירית למגורי יעקב בבית לבן, ויוסף נולד בסוף השנה הארבע עשרה, גילו של יהודה מוכרח להיות ארבעים ושלוש בזמן הירידה למצרים.</fn>&#160;וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?<fn>הבעיה עומדת בעינה אפילו אם נטען שנישואיו הראשונים של יהודה אירעו לפני מכירת יוסף בבראשית ל"ז. מאידך, אם נניח שחתונת יהודה התרחשה לאחר המכירה, כפי שמתואר בפסוקים, הבעיה מחריפה כפליים.</fn> גם כאן&#160;מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?&#160;</p>
 
<!--
 
<!--
 
<p>Bereshit 29–30 describes the rapid process in which Yaakov moved from being a bachelor to a father of twelve (eleven sons plus Dinah).  Determining just how quickly this process transpired depends on how we interpret a number of passages in these chapters and affects how we understand the stories of subsequent chapters as well.  The two issues which are critical for this discussion are:  demarcating the outer limits of the time frame in which all of these pregnancies and births occurred and defining whether there is any internal overlap between some of these events.</p>
 
<p>Bereshit 29–30 describes the rapid process in which Yaakov moved from being a bachelor to a father of twelve (eleven sons plus Dinah).  Determining just how quickly this process transpired depends on how we interpret a number of passages in these chapters and affects how we understand the stories of subsequent chapters as well.  The two issues which are critical for this discussion are:  demarcating the outer limits of the time frame in which all of these pregnancies and births occurred and defining whether there is any internal overlap between some of these events.</p>

Latest revision as of 00:09, 23 July 2019

הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב

הקדמה

שנים עשר ילדים בשבע שנים?

בבראשית כ"ט-ל' מתואר התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, יעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,1 ויוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.2 אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם נולדו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,3 מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?4 האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?5 ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?6

שמעון ולוי בשכם

לכרונולוגיה של לידת שנים עשר השבטים יש השפעה משמעותית גם על הבנת הסיפורים הבאים בתנ"ך. המקרה של אונס דינה, ונקמת שמעון ולוי שבאה בעקבותיו בבראשית ל״ד מוצבים ממש באמצע סיפור מסעו של יעקב מבית לבן חזרה לבית אביו יצחק בחברון.7 התורה לא אומרת בפירוש כמה זמן המסע הזה לקח, אך ניתן להניח שהוא ארך שנתיים לכל היותר.8 אם יעקב התחתן עם לאה לאחר שבע שנות עבודה אצל לבן, ושמעון ולוי נולדו בשנה התשיעית והעשירית, יוצא שהם היו בני שתים עשרה ושלוש עשרה בלבד כאשר הם השמידו את כל אוכלוסיית הגברים של שכם!9 האם טענה זו מתקבלת על הדעת?10 האם ישנן אלטרנטיבות לכרונולוגיה המוצגת כאן? 

חצרון וחמול נמנים במנין השבעים

סיפור יהודה וצאצאיו בבראשית ל״ח מוסיף עוד נדבך לתעלומה. במהלך הפרק, יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מבראשית מ״ו:י״ב כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים – חצרון וחמול.11 עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,12 וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?13 גם כאן מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?