Difference between revisions of "The Births and Relative Ages of Yaakov's Children/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 14: Line 14:
  
 
<h2>חצרון וחמול נמנים במנין השבעים</h2>
 
<h2>חצרון וחמול נמנים במנין השבעים</h2>
<p>סיפור יהודה וצאצאיו ב<a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>&#160;מוסיף עוד היבט לבעייתיות המוצגת כאן. במהלך הפרק יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני&#160;ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מ<a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a>&#160;כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים - חצרון וחמול.<fn>חצרון וחמול נחשבים ככל הנראה בספירה של שבעים הנפשות ממשפחת יעקב אשר ירדו מצרימה.</fn>&#160;עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,<fn>תובנה זו מושגת באמצעות סדרה של חישובים חשבוניים. מ<a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a>&#160;אנחנו למדים שיעקב היה בן 130 כשהוא הגיע למצרים, ומהצירוף של <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a>&#160;ניתן להסיק שיוסף היה בן שלושים ותשע בזמן זה. לכן, אם יהודה נולד בשנה העשירית למגורי יעקב בבית לבן, ויוסף נולד בסוף השנה הארבע עשרה, גילו של יהודה מוכרח להיות ארבעים ושלוש בזמן הירידה למצרים.</fn>&#160;וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?<fn>הבעיה עומדת בעינה אפילו אם נטען שנישואיו הראשונים של יהודה אירעו לפני מכירת יוסף בבראשית ל"ז. מאידך, אם נניח שחתונת יהודה התרחשה לאחר המכירה, כפי שמתואר בפסוקים, הבעיה מחריפה כפליים.</fn>גם כאן&#160;מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?&#160;</p>
+
<p>סיפור יהודה וצאצאיו ב<a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>&#160;מוסיף עוד נדבך לבלבול. במהלך הפרק יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני&#160;ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מ<a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a>&#160;כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים - חצרון וחמול.<fn>חצרון וחמול נחשבים ככל הנראה בספירה של שבעים הנפשות ממשפחת יעקב אשר ירדו מצרימה.</fn>&#160;עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,<fn>תובנה זו מושגת באמצעות סדרה של חישובים חשבוניים. מ<a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a>&#160;אנחנו למדים שיעקב היה בן 130 כשהוא הגיע למצרים, ומהצירוף של <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a>&#160;ניתן להסיק שיוסף היה בן שלושים ותשע בזמן זה. לכן, אם יהודה נולד בשנה העשירית למגורי יעקב בבית לבן, ויוסף נולד בסוף השנה הארבע עשרה, גילו של יהודה מוכרח להיות ארבעים ושלוש בזמן הירידה למצרים.</fn>&#160;וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?<fn>הבעיה עומדת בעינה אפילו אם נטען שנישואיו הראשונים של יהודה אירעו לפני מכירת יוסף בבראשית ל"ז. מאידך, אם נניח שחתונת יהודה התרחשה לאחר המכירה, כפי שמתואר בפסוקים, הבעיה מחריפה כפליים.</fn> גם כאן&#160;מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?&#160;</p>
 
<p>&#160;An additional narrative which forms a piece of this puzzle is the story of Yehuda and his descendants in <a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>. In the course of this chapter, Yehuda marries, has three children who marry or arrive at marriageable age, and only then sires two additional children from Tamar: Peretz and Zerach. Somewhat astonishingly, it appears from <a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a> that by the time Yaakov and his family descended to Egypt, Peretz himself had already produced two sons, Chetzron and Chamul.<fn>Chetzron and Chamul are apparently included in the count of the seventy souls from Yaakov's family who descended to Egypt.</fn> However, if one assumes that Yehuda was born in the tenth year of Yaakov's sojourn in Charan, he would have been only forty-three years old<fn>This figure is obtained by a series of arithmetic calculations. From <a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a> we know that Yaakov was 130 years old when he arrived in Egypt, and from a combination of <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a> we can deduce that Yosef was thirty-nine at that point. Thus, if Yehuda was born in Yaakov's tenth year with Lavan, and Yosef was born at the end of the fourteenth year, Yehuda would be forty-three when they went down to Egypt.</fn> at the time of the descent, and would already have produced three generations of progeny.<fn>This issue exists even if one posits that Yehuda's first marriage preceded the sale of Yosef. The problem is greatly exacerbated if one assumes that Yehuda's first marriage is recorded in chronological order and happened only after Yosef's sale in בראשית ל"ז.</fn> Once again, one wonders: Are there any alternatives to such a chronological reconstruction?</p>
 
<p>&#160;An additional narrative which forms a piece of this puzzle is the story of Yehuda and his descendants in <a href="Bereshit38" data-aht="source">בראשית ל״ח</a>. In the course of this chapter, Yehuda marries, has three children who marry or arrive at marriageable age, and only then sires two additional children from Tamar: Peretz and Zerach. Somewhat astonishingly, it appears from <a href="Bereshit46-12" data-aht="source">בראשית מ״ו:י״ב</a> that by the time Yaakov and his family descended to Egypt, Peretz himself had already produced two sons, Chetzron and Chamul.<fn>Chetzron and Chamul are apparently included in the count of the seventy souls from Yaakov's family who descended to Egypt.</fn> However, if one assumes that Yehuda was born in the tenth year of Yaakov's sojourn in Charan, he would have been only forty-three years old<fn>This figure is obtained by a series of arithmetic calculations. From <a href="Bereshit47-9" data-aht="source">בראשית מ״ז:ט׳</a>,<a href="Bereshit47-28" data-aht="source">כ"ח</a> we know that Yaakov was 130 years old when he arrived in Egypt, and from a combination of <a href="Bereshit41-46" data-aht="source">בראשית מ״א:מ״ו</a> ו<a href="Bereshit45-6" data-aht="source">מ״ה:ו׳</a> we can deduce that Yosef was thirty-nine at that point. Thus, if Yehuda was born in Yaakov's tenth year with Lavan, and Yosef was born at the end of the fourteenth year, Yehuda would be forty-three when they went down to Egypt.</fn> at the time of the descent, and would already have produced three generations of progeny.<fn>This issue exists even if one posits that Yehuda's first marriage preceded the sale of Yosef. The problem is greatly exacerbated if one assumes that Yehuda's first marriage is recorded in chronological order and happened only after Yosef's sale in בראשית ל"ז.</fn> Once again, one wonders: Are there any alternatives to such a chronological reconstruction?</p>
 
<!--
 
<!--

Version as of 02:11, 19 July 2019

הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב

הקדמה

שנים עשר ילדים בשבע שנים?

בראשית כ"ט-ל' מתארים את התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, מובן שיעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,1 ושיוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.2 אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם יצאו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,3 מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?4 האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?5 ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?6

describes the rapid process in which Yaakov moved from being a bachelor to a father of twelve (eleven sons plus Dinah). The simplest reading of the text seems to be that Yaakov married Leah after completing his first seven years of labor for Lavan,7 and that Yosef, his twelfth child, was born at the end of his second seven year stint.8 This leaves a period of only slightly more than six years for the births of all twelve children, including seven from Leah alone. How did all of the pregnancies and births, sandwiched around Leah's intervening hiatus from giving birth,9 fit into this almost implausibly short time frame? Did any of these pregnancies overlap?10 Were they all full term births? Could there have been any multiple births?11 Is it possible that any of the twelve births occurred before or after this brief period?12

שמעון ולוי בשכם

הכרונולוגיה של לידת שנים עשר השבטים היא בעלת השפעה משמעותית על הבנת הסיפורים הבאים בתנ"ך. המקרה של אונס דינה, ונקמת שמעון ולוי שבאה בעקבותיו בבראשית ל״ד מוצבים ממש באמצע הפסוקים המתארים את מסעו של יעקב מבית לבן חזרה לבית אביו יצחק בחברון.13 התורה לא אומרת בפירוש כמה זמן המסע הזה לקח, אך למען החישוב, בואו נניח שהוא ארך שנתיים לכל היותר.14 אם יעקב התחתן עם לאה לאחר שבע שנות עבודה אצל לבן, ושמעון ולוי נולדו בשנה התשיעית והעשירית, יוצא שהם היו בני שתים עשרה ושלוש עשרה בלבד כאשר הם השמידו את כל אוכלוסיית הגברים של שכם!15 האם טענה זו מתקבלת על הדעת?16 האם ישנן אלטרנטיבות לכרונולוגיה המוצגת כאן? 

The chronology of the births of the Twelve Tribes has a significant impact on how we understand subsequent stories as well. The story of the rape of Dinah and the resultant avenging of her honor by Shimon and Levi in בראשית ל״ד is recorded in the midst of Yaakov's return journey from Lavan's home to his father, Yitzchak, in Chevron.17 The Torah does not say exactly how long this journey took, but let us assume for the purposes of our calculations that it took a maximum of two years.18 If Yaakov married Leah after spending seven years working for Lavan and Shimon and Levi were born in the ninth and tenth years of Yaakov's stay, that would make them only twelve to thirteen years old when they wiped out the entire male population of Shekhem!19 Is this a tenable proposition?20 Are there alternatives to this chronology?

חצרון וחמול נמנים במנין השבעים

סיפור יהודה וצאצאיו בבראשית ל״ח מוסיף עוד נדבך לבלבול. במהלך הפרק יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מבראשית מ״ו:י״ב כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים - חצרון וחמול.21 עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,22 וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?23 גם כאן מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה? 

 An additional narrative which forms a piece of this puzzle is the story of Yehuda and his descendants in בראשית ל״ח. In the course of this chapter, Yehuda marries, has three children who marry or arrive at marriageable age, and only then sires two additional children from Tamar: Peretz and Zerach. Somewhat astonishingly, it appears from בראשית מ״ו:י״ב that by the time Yaakov and his family descended to Egypt, Peretz himself had already produced two sons, Chetzron and Chamul.24 However, if one assumes that Yehuda was born in the tenth year of Yaakov's sojourn in Charan, he would have been only forty-three years old25 at the time of the descent, and would already have produced three generations of progeny.26 Once again, one wonders: Are there any alternatives to such a chronological reconstruction?