Difference between revisions of "The Births and Relative Ages of Yaakov's Children/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</h1>
 
<h1>הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</h1>
 
<h2>שנים עשר ילדים בשבע שנים?</h2>
 
<h2>שנים עשר ילדים בשבע שנים?</h2>
<p><a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ"ט-ל'</a>&#160;מתארים את התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, מובן שיעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,<fn><a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ'-כ"ג</a>&#160;מעיד לכאורה על כך שיעקב לקח את לאה לאישה אחרי שעבד בשביל לבן שבע שנים. כל זה נכון רק בהנחה שדברי יעקב -&#160;"מָלְאוּ יָמָי", פירושם שיעקב סיים את עבודתו עבור לבן, וראו תרגום אונקלוס, רשב"ם, ו<multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אולם, עיינו גם בבראשית רבה, <multilink><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״ז</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, אשר מפרשים כאן שיעקב מתכוון לכך שהוא כבר בא בימים, שהרי הוא בן יותר מ80 שנה.<br/>מצד שני, דרישת לבן&#160;"מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת" ב<a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ"ז</a>&#160;עשויה לרמוז שיעקב בכלל לא השלים את שבע השנים הראשונות. זה תלוי אפוא, בשאלה האם המילה&#160;"שְׁבֻעַ" מתייסחת לשבע שנות העבודה או לאירועי שבע הברכות שנמשכים שבוע לאחר החתונה. מכיוון שההקשר מדבר על שבע השנים, ומכיוון שהתורה לא הזכירה עד לשלב זה את הטקס הנקרא שבע ברכות (וגם לא מזכירה אותו לאחר מכן, ראו <multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>), ניתן להגיד שהאפשרות הסבירה היא שמדובר אכן בשבע שנים.<br/>
+
<p>ב<a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ"ט-ל'</a>&#160;מתואר התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, מובן שיעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,<fn><a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ'-כ"ג</a>&#160;מעיד לכאורה על כך שיעקב לקח את לאה לאישה אחרי שעבד בשביל לבן שבע שנים. כל זה נכון רק בהנחה שדברי יעקב -&#160;"מָלְאוּ יָמָי", פירושם שיעקב סיים את עבודתו עבור לבן, וראו תרגום אונקלוס, רשב"ם, ו<multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>. אולם, עיינו גם בבראשית רבה, <multilink><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit29-27" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״ז</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, ו<multilink><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshit29P21" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה כ״ט:כ״א</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, אשר מפרשים כאן שיעקב מתכוון לכך שהוא כבר בא בימים, שהרי הוא בן יותר מ80 שנה.<br/>מצד שני, דרישת לבן&#160;"מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת" ב<a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ"ז</a>&#160;עשויה לרמוז שיעקב בכלל לא השלים את שבע השנים הראשונות. זה תלוי אפוא, בשאלה האם המילה&#160;"שְׁבֻעַ" מתייסחת לשבע שנות העבודה או לאירועי שבע הברכות שנמשכים שבוע לאחר החתונה. מכיוון שההקשר מדבר על שבע השנים, ומכיוון שהתורה לא הזכירה עד לשלב זה את הטקס הנקרא שבע ברכות (וגם לא מזכירה אותו לאחר מכן, ראו <multilink><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit29-21" data-aht="source">בראשית כ״ט:כ״א-כ״ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>), ניתן להגיד שהאפשרות הסבירה היא שמדובר אכן בשבע שנים.<br/>
 
<p>[עם זאת, חשוב לציין, שבכל שאר המופעים של המילה&#160;"שְׁבֻעַ" בתורה, הכוונה היא תמיד לשבוע ימים, ורק בספר דניאל המאוחר המילה מופיעה בהקשר של שבע שנים]</p></fn> ושיוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.<fn>על פי&#160;<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">בראשית ל׳:כ"ה-ל"ד</a>, יעקב מתמקח על תנאי העסקתו עם לבן רק לאחר שיוסף נולד. כשלוקחים בחשבון את&#160;<a href="Bereshit31-41" data-aht="source">בראשית ל״א:מ״א</a>&#160;אשר מספר לנו שיעקב עבד ארבע עשרה שנים עבור שתי נשותיו ועוד שש שנים בתמורה לצאן, יוצא שיוסף נולד לאחר ארבע עשרה שנים. עם זאת, פסוקים אלה לא מוציאים מכלל אפשרות שיעקב התחיל לעבוד בתמורה לצאן לפני שיוסף נולד, ושיוסף בא לעולם בזמן שש השנים האחרונות.&#160;לפי האפשרות האחרונה, יעקב חיכה שלרחל יוולד ילד לפני שיבקש לעזוב או לנהל משא ומתן על חוזהו,&#160;מפני שחשש שאם רחל תהיה עדיין עקרה, לבן ידרוש אותה בחזרה.</fn>&#160;אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם יצאו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,<fn>ראו <a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:ל״ה</a> ו<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">ל':ט'</a>.</fn>&#160;מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?<fn>התורה מציגה את ההריון והלידה של כל ילד לפני שהיא ממשיכה לאחד הבא. עם זאת, זה לא אומר בהכרח שלא היו חפיפות בין ההריונות. ייתכן מאוד שהתורה פשוט משמרת סדר מסוים ואינה רוצה לדלג הלוך חזור מילד לילד.</fn> האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?<fn>התורה מציינת כל עיבור בנפרד רק אצל תשעה מהילדים, אך אינה עושה זאת לגד, אשר, ודינה. אם כן, אפשר שגד ואשר היו תאומים ודינה הייתה התאומה של זבולון.</fn>&#160;ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?<fn>ראו את הערות השוליים שלעיל, על כך שייתכן שיעקב נשא את לאה והיא ילדה לו כבר בשבע השנים הראשונות בהן עבד עבור לבן, ושבנוסף, ניתן לסבור שיוסף, וכמוהו עוד כמה מילדיה הצעירים של לאה, נולדו רק בשש השנים האחרונות בהן קיבל יעקב את משכורתו בצאן.</fn></p>
 
<p>[עם זאת, חשוב לציין, שבכל שאר המופעים של המילה&#160;"שְׁבֻעַ" בתורה, הכוונה היא תמיד לשבוע ימים, ורק בספר דניאל המאוחר המילה מופיעה בהקשר של שבע שנים]</p></fn> ושיוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.<fn>על פי&#160;<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">בראשית ל׳:כ"ה-ל"ד</a>, יעקב מתמקח על תנאי העסקתו עם לבן רק לאחר שיוסף נולד. כשלוקחים בחשבון את&#160;<a href="Bereshit31-41" data-aht="source">בראשית ל״א:מ״א</a>&#160;אשר מספר לנו שיעקב עבד ארבע עשרה שנים עבור שתי נשותיו ועוד שש שנים בתמורה לצאן, יוצא שיוסף נולד לאחר ארבע עשרה שנים. עם זאת, פסוקים אלה לא מוציאים מכלל אפשרות שיעקב התחיל לעבוד בתמורה לצאן לפני שיוסף נולד, ושיוסף בא לעולם בזמן שש השנים האחרונות.&#160;לפי האפשרות האחרונה, יעקב חיכה שלרחל יוולד ילד לפני שיבקש לעזוב או לנהל משא ומתן על חוזהו,&#160;מפני שחשש שאם רחל תהיה עדיין עקרה, לבן ידרוש אותה בחזרה.</fn>&#160;אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם יצאו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,<fn>ראו <a href="Bereshit29-18" data-aht="source">בראשית כ״ט:ל״ה</a> ו<a href="Bereshit30-1" data-aht="source">ל':ט'</a>.</fn>&#160;מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?<fn>התורה מציגה את ההריון והלידה של כל ילד לפני שהיא ממשיכה לאחד הבא. עם זאת, זה לא אומר בהכרח שלא היו חפיפות בין ההריונות. ייתכן מאוד שהתורה פשוט משמרת סדר מסוים ואינה רוצה לדלג הלוך חזור מילד לילד.</fn> האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?<fn>התורה מציינת כל עיבור בנפרד רק אצל תשעה מהילדים, אך אינה עושה זאת לגד, אשר, ודינה. אם כן, אפשר שגד ואשר היו תאומים ודינה הייתה התאומה של זבולון.</fn>&#160;ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?<fn>ראו את הערות השוליים שלעיל, על כך שייתכן שיעקב נשא את לאה והיא ילדה לו כבר בשבע השנים הראשונות בהן עבד עבור לבן, ושבנוסף, ניתן לסבור שיוסף, וכמוהו עוד כמה מילדיה הצעירים של לאה, נולדו רק בשש השנים האחרונות בהן קיבל יעקב את משכורתו בצאן.</fn></p>
  

Version as of 21:55, 22 July 2019

הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב

הקדמה

שנים עשר ילדים בשבע שנים?

בבראשית כ"ט-ל' מתואר התהליך בו הופך יעקב במהרה מרווק לאבא לשנים עשר ילדים (אחד עשר בנים ודינה). על פי ההבנה הפשוטה של הטקסט, מובן שיעקב התחתן עם לאה לאחר שסיים את שבע שנות עבודתו אצל לבן,1 ושיוסף, בנו השנים עשר, נולד בסוף שבע השנים הנוספות בהן עבד עבור רחל.2 אם כך, מרווח הזמן שנותר ללידת כל שנים עשר הילדים הוא רק מעט יותר משש שנים, כאשר שבעה מהם יצאו רק מלאה לבדה. כיצד כל ההריונות והלידות האלה, אשר מכילים ביניהם גם הפסקות של לאה מלדת,3 מסתדרים עם מסגרת הזמן הכמעט בלתי סבירה הזו? האם חלק מההריונות חפפו אחד לשני?4 האם כל ההריונות היו מלאים? האם יכול להיות שמבין האחים ישנם תאומים?5 ולבסוף, האם ייתכן שחלק מהלידות אירעו בכלל לפני או אחרי טווח זמנים זה?6

שמעון ולוי בשכם

הכרונולוגיה של לידת שנים עשר השבטים היא בעלת השפעה משמעותית על הבנת הסיפורים הבאים בתנ"ך. המקרה של אונס דינה, ונקמת שמעון ולוי שבאה בעקבותיו בבראשית ל״ד מוצבים ממש באמצע הפסוקים המתארים את מסעו של יעקב מבית לבן חזרה לבית אביו יצחק בחברון.7 התורה לא אומרת בפירוש כמה זמן המסע הזה לקח, אך למען החישוב, בואו נניח שהוא ארך שנתיים לכל היותר.8 אם יעקב התחתן עם לאה לאחר שבע שנות עבודה אצל לבן, ושמעון ולוי נולדו בשנה התשיעית והעשירית, יוצא שהם היו בני שתים עשרה ושלוש עשרה בלבד כאשר הם השמידו את כל אוכלוסיית הגברים של שכם!9 האם טענה זו מתקבלת על הדעת?10 האם ישנן אלטרנטיבות לכרונולוגיה המוצגת כאן? 

חצרון וחמול נמנים במנין השבעים

סיפור יהודה וצאצאיו בבראשית ל״ח מוסיף עוד נדבך לבלבול. במהלך הפרק יהודה מתחתן, מוליד שלושה ילדים שמגיעים לגיל בו גם הם יכולים להתחתן, ורק לאחר מכן מוליד שני ילדים נוספים מתמר: פרץ וזרח. באופן די מדהים, נראה מבראשית מ״ו:י״ב כי בזמן שיעקב וצאצאיו ירדו למצרים, לפרץ עצמו כבר היו שני ילדים – חצרון וחמול.11 עם זאת, אם מניחים שיהודה נולד בשנתו העשירית של יעקב בחרן, גילו בזמן הירידה למצרים הוא רק ארבעים ושלוש,12 וכיצד ייתכן שבשושלתו כבר נוצרו שלושה דורות נוספים?13 גם כאן מתעוררת השאלה: האם קיימת חלופה לסדר הכרונולוגי המוצג פה?