Difference between revisions of "The Mabbul and Mesopotamian Myths/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 50: Line 50:
 
<ul>
 
<ul>
 
<li><b>מניע האלים&#160;–&#160;</b>בגירסאות המסופוטמיות, המבול מגיע או ללא סיבה חד משמעית, או כי הרעש של האנושות הפריע לאלים. בתורה, ה' מביא את המבול בגלל השחיטות האנושית. בדומה לכך, בעוד בגירסאות המסופוטמיות לא מוצע&#160;אף הסבר למדוע דווקא הגיבור ניצל,<fn>In the Sumerian version, Ziusudra is described as a priest serving the gods, but no direct connection is made betweeen this point and his being chosen to be saved.</fn> בבראשית, נוח ניצל כתוצאה מצדיקותו.</li>
 
<li><b>מניע האלים&#160;–&#160;</b>בגירסאות המסופוטמיות, המבול מגיע או ללא סיבה חד משמעית, או כי הרעש של האנושות הפריע לאלים. בתורה, ה' מביא את המבול בגלל השחיטות האנושית. בדומה לכך, בעוד בגירסאות המסופוטמיות לא מוצע&#160;אף הסבר למדוע דווקא הגיבור ניצל,<fn>In the Sumerian version, Ziusudra is described as a priest serving the gods, but no direct connection is made betweeen this point and his being chosen to be saved.</fn> בבראשית, נוח ניצל כתוצאה מצדיקותו.</li>
<li><b>Polytheistic pantheon</b> – The gods in the Mesopotamian epic disagree regarding the decision to bring the catastrophe and act in deceit to thwart each other's plans. All of this is not found in the Biblical narrative in which the sole God determines what will be, with no one to disagree.</li>
 
 
<li><b>פנתיאון פוליתיאיסטי&#160;–&#160;</b>בעלילות המסופוטמיות, האלים חלוקים ביניהם לגבי ההחלטה להביא אסון על העולם ופועלים&#160;ברמייה&#160;על מנת לסכל זה את תוכניתו של זה. כל זה אינו נמצא בסיפור התנ"כי בו רק ה' קובע מה יהיה, ואין אף אחד שיחלוק עליו.</li>
 
<li><b>פנתיאון פוליתיאיסטי&#160;–&#160;</b>בעלילות המסופוטמיות, האלים חלוקים ביניהם לגבי ההחלטה להביא אסון על העולם ופועלים&#160;ברמייה&#160;על מנת לסכל זה את תוכניתו של זה. כל זה אינו נמצא בסיפור התנ"כי בו רק ה' קובע מה יהיה, ואין אף אחד שיחלוק עליו.</li>
 
<li><b>Gods and nature</b> – The Babylonian gods are described as frightened by the raging waters and storm. In the Torah, Hashem is depicted as in control of nature, not fearful of it.</li>
 
<li><b>Gods and nature</b> – The Babylonian gods are described as frightened by the raging waters and storm. In the Torah, Hashem is depicted as in control of nature, not fearful of it.</li>

Version as of 10:40, 10 July 2019

המבול והמיתוסים של מסופוטמיה

הקדמה

ניתן למצוא סיפורי מבול עתיקים בתרבויות מכל רחבי העולם, מאנשי המאיה של מרכז אמריקה ועד לבני תרבות ההינדו שבהודו. כפי שניתן היה לשער, אלו הדומים ביותר לתיאור המקראי (בראשית ז׳-ח'), מקורם באזור מסופוטימיה. תיאורים אלו מקבילים לתיאור המקראי לא רק בעיקרון הכללי על פיו יישות עליונה הביאה מבול על העולם בכדי למחוק את האנושות, אלא גם בפרטים רבים המיוחסים לאירוע. אף על פי כן, ההבדלים בין הגירסאות הם מוקד העניין במאמר זה, מאחר ואלו מדגישים את הערכים הייחודיים ואת המערכת האמונית הייחודית של בני ישראל, וכן תורמים להבדלתם משכניהם הפוליתאיסטים. לניתוח מעמיק בנושא המקבילות הרבות לסיפור המבול וההבדלים ביניהם, ראו מ״ד קאסוטומנח עד אברהם, הקדמה, עמ׳ 1מנח עד אברהם, הקדמה, עמ׳ 18-19מנח עד אברהם, הקדמה, עמ׳ 18-19אודות פרופ' משה דוד קאסוטו.

תיאורים מסופוטמיים

  • עלילות גילגמש –  הגירסה הבבלית הידועה ביותר של סיפור המבול היא זו שנמצאה על הלוח האחד עשר של עלילות גילגמש. הגיבור של סיפור זה נקרא אותנפישתים, או "מצא/מצאתי חיים".1
  • עלילות אתרחסיס – גירסה זו אף היא בבלית במקורה. היא השתמרה בקטעים רבים אך העותק העתיק והמלא ביותר שידוע לנו עליו מתוארך למאה ה17 לפנה"ס.2
  • עלילות זיאוסודרה – תיאור שומרי זה המתמקד בגיבור זיאוסודרה, נודע לנו מלוח מקוטע אחד, שנמצא בחפירות ארכיאולוגיות בניפור ומתואר למאה ה17 לפנה"ס. הלוח מכיל תיאור הן של הבריאה והן של המבול, והוא נקרא לעיתים גם "בראשית ארידו".3

הקבלות לתיאור התנ"כי

  • עלילה כללית
    • אל מחליט להשמיד את העולם באמצעות מבול
    • אדם אחד, משפחתו, ונציגים משאר היצורים החיים ניצלים על סירה/תיבה.
  • גיבור – הגיבור ששורד הוא בן לדור העשירי לבריאה.4
  • הכנות למבול 
    • הן בתנ"ך והן בגרסות הבבליות, מתוארת בניית סירה רבת קומות, העשוייה מתאים, ומכוסה בשרף.
    • ישנו אזכור מפורש של סגירת הדלת לפני תחילת המבול.5
  • דעיכת המבול
    • לאחר המבול, הסירה נחה על פסגת הר.6
    • הן בבראשית והן בעלילות גילגמש, הגיבור של ציפורים (כולל יונה ועורב) על מנת שיקבעו אם גובה פני המים ירד. בניהם מצויינת תקופת המתנה בת שבעה ימים.
  • הקורבנות והברכות שלאחר המבול
    • הגיבור מקריב קורבן בצאתו מהסירה, והאל מריח את הניחות שלו.7
    • הגיבור מקבל ברכה בסוף הסיפור.8

ניגודים

  • אלים
    • מניע האלים – בגירסאות המסופוטמיות, המבול מגיע או ללא סיבה חד משמעית, או כי הרעש של האנושות הפריע לאלים. בתורה, ה' מביא את המבול בגלל השחיטות האנושית. בדומה לכך, בעוד בגירסאות המסופוטמיות לא מוצע אף הסבר למדוע דווקא הגיבור ניצל,9 בבראשית, נוח ניצל כתוצאה מצדיקותו.
    • פנתיאון פוליתיאיסטי – בעלילות המסופוטמיות, האלים חלוקים ביניהם לגבי ההחלטה להביא אסון על העולם ופועלים ברמייה על מנת לסכל זה את תוכניתו של זה. כל זה אינו נמצא בסיפור התנ"כי בו רק ה' קובע מה יהיה, ואין אף אחד שיחלוק עליו.
    • Gods and nature – The Babylonian gods are described as frightened by the raging waters and storm. In the Torah, Hashem is depicted as in control of nature, not fearful of it.
    • Hungry gods – In the Babylonian epics, the gods are depicted as hungry and thirsty during the Flood, having been deprived of sacrificial sustenance. Similarly, they rush to partake of the sacrifices brought afterwards. No such parallel exists in Bereshit.
  • Hero
    • Status – Whereas the other heroes are kings, Noach is a simple human.10
    • Names – The Mesopotamian heroes have more glamorous names than the Biblical Noach. Both the names of Ziusudra and Utnapishtim refer to one who has found long life, while Atrahasis means one who is very wise. Noach, in contrast, simply means rest.11
    • Divine stature – At the end of the epics, both Ziusudra and Utnapishtim are raised to the status of gods. Noach, though, remains a mere mortal.
  • Preparations for the Flood
    • Revealing the plan – In the epics, the gods mean to keep their plan a secret from mankind, while in Bereshit Hashem shares his plan (and the reasoning behind it) with Noach. Similarly, the Mesopotamian heroes are told to hide the reasons for their boat-building from the general public,12 while Noach is given no similar command.
    • The boat – In Tanakh the saving vehicle is referred to as an ark, while in the other versions it is referred to as a boat. Where mentioned, the dimensions also differ, with the Biblical boat being much smaller.
    • Who is saved? Noach brings only his family and animals aboard the ark. Atrahasis and Utnapishtim gather also their friends, craftsmen, boatmen and possessions.13
    • The door – While Hashem personally seals Noach inside the ark, in the epics, the heroes close themselves in.
  • Description of the Flood
    • The Mesopotamian version describes a windy, thundering storm while the Torah mentions only water, coming from both the heavens and depths.14
    • The storm seems to wane naturally in the epics,15 while the Torah describes Hashem's explicit decision to end the Flood. Similarly, the Mesopotamian heroes decide on their own when to exit the boat, while Hashem commands Noach when to exit.
  • Post-Flood promises of life
    • Only in the Biblical account is there a covenant made never to bring another flood to destroy mankind and are blessings given to be fruitful and multiply. This contrasts sharply with the anger of the Mesopotamian gods over the fact that there were survivors16 and the new plans made in the Atrahasis Epic for population control.
    • In its telling of the Flood and its aftermath, the Torah makes many parallels to the story of Creation.17 The text seems to suggest that, though the Flood itself reversed Creation, afterwards there was a re-creation. The allusions reinforce the image of a caring God who has no desire for total destruction. He, rather, wants to rid the world of evil so as to create an improved world.

Analysis

Many of the differences between the Mesopotamian and Biblical accounts of the Flood reflect the cultures' differing belief systems and notions of a deity:

  • Polytheism versus monotheism – As the Torah believes in only one God, there is obviously no room for disagreements among other gods regarding His decisions.
  • Divide between man and God
    • Polytheistic societies viewed their gods as similar to humans, with physical needs and emotions. This explains the description of hungry gods, in need of sacrifices to sustain themselves, or fearful gods worried about being hurt in the Deluge. Hashem, in contrast, is above the physical and in control of nature,18 and, thus, not susceptible to hunger or storms.
    • The Mesopotamian anthropomorphizing of its gods serves to blur the lines between man and god. In such a system, a man can be raised to the status of gods (and vice versa.) This is not so in a culture that sees God as separate and supreme.
    • Noach's obeisance to God, relatively less glorified stature, and passive character all further underscore the divide between man and God.
    • God's omnipotence in the Biblical account is also emphasized in some of the smaller details: His personal sealing of the boat, His explicit decision to end the Flood,19 and his command of when to exit the ark.20
  • Arbitrary or just – The Mesopotamian gods emerge as arbitrary gods, acting capriciously or looking to serve themselves rather than their creations.21 The Israelite God stands in stark contrast. His actions (to destroy or save) come to serve justice. He has no desire to hide His actions or deceive His creatures, for that would be immoral.22 In contrast to the gods of the other stories, He wants to rebuild the world after the Flood, promising never to bring another all-devastating flood and blessing Noach with progeny.23

טבלת סיכום

 תורהגירסאות מסופוטמיות
תיאור הא-ל א-ל יחיד פנתאון של אלים
ישר ומוסרי גחמניים
כל יכול לא כל יכולים
מעל לצרכים פיזיים בעלי צרכים פיזיים
שולט בטבע פוחדים מן הטבע
תיאור הגיבור איש פשוט, לא בעל שם מלך מכובד
24דור עשירי
פסיבי, עושה את המצווה עליו אקטיבי
נשאר בן תמותה מועלה לדרגת אל
הכנות למבול ה' חולק את תוכניתו בגלוי התוכנית מתגלה בסוד
בניית סירה/ תיבה
הצלת המשפחה והחיות הצלת המשפחה, החיות, בעלי המלאכה והרכוש
ה' סוגר את הדלת בעצמו הגיבור סוגר את הדלת
המבול מים מהרקיע ומן המעמקים סופה סוערת
40 יממות של גשם 7 יממות של גשם25
--- האלים רועדים ומתכווצים בפחד
התיבה מגיעה להרים וציפורים נשלחות
ה' מצווה לצאת מהתיבה הגיבור יוצא מהסירה על דעת עצמו
אחרי המבול הבאת קורבנות
--- האלים לוקחים את הקורבנות
מתברך בפריון מתברך בהעלאה לדרגת א-ל

הבטחה שלא להביא עוד מבול שכזה על העולם

האלים כועסים על שיש ניצולים ומציעים הצעות חדשות להשמדת האנושות