Difference between revisions of "Yitro's Arrival in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(15 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>ביקור יתרו באמנות</h1>
 
<h1>ביקור יתרו באמנות</h1>
 
<div class="dedication on">
 
<div class="dedication on">
"<template name="page title"></template>" הוקדש על ידי ד"ר עדינה ורש"י קור,<br/>
+
"ביקור יתרו באמנות" הוקדש על ידי ד"ר עדינה ורש"י קור,<br/>
 
לזכר נשמת סביהם, יוסף בן אברהם שמואל גרינברג ז"ל.
 
לזכר נשמת סביהם, יוסף בן אברהם שמואל גרינברג ז"ל.
 
</div>
 
</div>
 
<div class="overview">
 
<div class="overview">
 
<h2>הקדמה</h2>
 
<h2>הקדמה</h2>
<p>עיבודים אומנותיים לסצנות&#160;מקראית לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות להוות פרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו למלא פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, חריטתו&#160;של&#160;ג'רארד ג'וליאן,&#160;<i>ביקורו של יתרו&#160; </i>(1670)<fn>חריטה זו מופיעה ב&#160;La Saincte Bible.</fn>&#160;וציורו של&#160;ויליאם ארטו,&#160;<i>חזרתם של יתרו וציפורה&#160;</i>(1790)<fn>ציור זה הודפס ב Macklin and Bowyer Bibles.</fn>מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה הסצנה המקראית, חזרתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה&#160;(<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">שמות י״ח:א׳-י״ב</a>). כל&#160;אמן קיבל החלטות מסויימות כגון, הדמויות&#160;הכלולת&#160;בציור ומראיהן, הרקע על גבו&#160;תוארה הסצנה, והדגשת&#160;דמויות השונות.</p></div>
+
<p>עיבודים אומנותיים לסצנות&#160;מקראיות לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות לשמש&#160;כפרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו לגשר על פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, חריטתו&#160;של&#160;ג'רארד ג'וליין, "ביקורו של יתרו" (1670),<fn>חריטה זו מופיעה בLa Saincte Bible.</fn>&#160;וציורו של&#160;ויליאם ארטאוד, "חזרתם של יתרו וצפורה" (1790),<fn>ציור זה הודפס בMacklin and Bowyer Bibles.</fn> מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה סצנה מקראית, הגעתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה&#160;(<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">שמות י״ח:א׳-י״ב</a>). כל&#160;אמן קיבל החלטות מסויימות לגבי הדמויות&#160;הכלולות בציור ומראיהן, הרקע על גבו&#160;תוארה הסצנה, ואיזו דמות להדגיש.</p></div>
 
<category>השוואת&#160;התמונות
 
<category>השוואת&#160;התמונות
<subcategory>ג'וליאן
+
<subcategory>ג'וליין
<p>בחריטתו של ג'וליאן, שמונה דמויות נראות על רקע מחנה ישראל. יתרו ומשה מתחבקים בחזית, בעוד מאחוריהם, שתי נשים מצד אחד, ושני גברים מצד שני, משוחחים ביניהם. זהותם של דמויות הרקע אינה ברורה לחלוטין. ניתן להניח שאחת מן הנשים הינה ציפורה, בעוד השנייה היא כנראה המינקת. שני הגברים יכולים להיות זקני ישראל, אשר באו לקבל את פניו של הבחור החדש,&#160;כאות כבוד.<fn>השוו <multilink><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">יתרו עמלק א׳</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink>&#160;הטוען כי משה בא לקבל את פניו של יתרו יחד עם אהרן, נדב, אביהו, שבעים הזקנים, ושאר בני ישראל.</fn> שני ילדיו הקטנים של משה עומדים בפינה השמאלית התחתונה, ידיהם מתוחות אל עבר אביהם.</p>
+
<p>בחריטתו של ג'וליין מוצגות שמונה דמויות, וברקע מחנה ישראל. יתרו ומשה מתחבקים בחזית, בעוד מאחוריהם, שתי נשים מצד אחד, ושני גברים מצד שני, משוחחים ביניהם. זהותם של הדמויות ברקע אינה ברורה לחלוטין. ניתן להניח כי אחת מן הנשים הינה צפורה, בעוד השנייה היא כנראה המינקת. סביר ששני הגברים הינם נציגים מזקני ישראל, אשר באו להקדים את פניו של האורח ולחלוק לו כבוד.<fn>השוו <multilink><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">יתרו עמלק א׳</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink>&#160;הטוען כי משה בא לקבל את פניו של יתרו יחד עם אהרן, נדב, אביהו, שבעים הזקנים, ושאר בני ישראל.</fn> שני ילדיו הקטנים של משה עומדים בפינה השמאלית התחתונה, ידיהם מתוחות אל עבר אביהם.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>ארטו
+
<subcategory>ארטאוד
<p>לעומת זאת, בציורו של ארטו, רק שש דמויות מופיעות: משה, ציפורה, יתרו, שני הבנים, ואישה לא מזוהה ברקע, אולי אשת יתרו.<fn>ראו <a href="Who Accompanied Yitro" data-aht="page">מי ליווה את יתרו?</a> לאפשרות ש"וְאִשְׁתּוֹ" ב<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">י"ח:ה'</a> מוסב על אשתו של יתרו עצמו.</fn> הדמויות הבולטות ביותר הן יתרו וציפורה; הם ממוקמים בחזית הציור, ודמויותיהם מוארות. יתרו, זקן למראה, עוד על יד ציפורה ונדמה כי הוא דוחף אותה אל עבר בעלה, משה. היא אוחזת בידו של משה, והוא פונה לעברה. הבנים, נערים מתבגרים, עומדים בצד וצופים במתרחש. ברקע, ארטו צייר את מחנות ישראל לרגלי הר, כנראה הר סיני.<fn>ראו <a href="Shemot19-2" data-aht="source">שמות י״ט:ב׳</a>: "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר".</fn></p>
+
<p>לעומת זאת, בציורו של ארטאוד, רק שש דמויות מופיעות: משה, צפורה, יתרו, שני הבנים, ואישה לא מזוהה ברקע, אולי אשת יתרו.<fn>ראו <a href="Who Accompanied Yitro" data-aht="page">מי ליווה את יתרו?</a> לאפשרות שהכינוי "וְאִשְׁתּוֹ" ב<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">י"ח:ה'</a> מתייחס&#160;לאישתו של יתרו עצמו.</fn> הדמויות הבולטות ביותר הן יתרו וצפורה;&#160;אלו ממוקמות בחזית הציור,&#160;ופניהן&#160;מוארות. יתרו, זקן למראה, עומד על יד צפורה ונדמה כי הוא דוחף אותה אל עבר בעלה, משה.&#160;צפורה אוחזת בידו של משה, ופניו מופנים לעברה. הבנים, נערים מתבגרים, עומדים בצד וצופים במתרחש. ברקע,&#160;ארטאוד צייר את מחנות ישראל לרגלי הר, כנראה הר סיני.<fn>ראו <a href="Shemot19-2" data-aht="source">שמות י״ט:ב׳</a>: "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר".</fn></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>
Line 21: Line 21:
 
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<subcategory>גילו של יתרו
 
<subcategory>גילו של יתרו
<p>ארתו מתאר את יתרו כאיש זקן, שיערו לבן לחלוטין, בעוד ג'וליאן&#160;מציג אותו כמבוגר בערך כמשה.<fn>So much so that, at first glance, one might not be sure who is Yitro and who is Moshe. Upon further analysis, it appears likely that Moshe is on the left coming with the elders from the camp to greet Yitro, and Yitro is on the right arriving with Zipporah and her sons. If one looks closely, one can also see that Jollain depicted Moshe with horns crowning his forehead (ראו שמות ל"ד:ל' ו<a href="Moshe and the Luchot in Art" data-aht="page">משה שובר את הלוחות באמנות</a>).</fn> הבדל זה&#160;מקורו בעמימויות בטקסט המקראי. בן כמה היה משה בעת שהגיע למדין והתחתן על ציפורה, ומה היו גילאיהם?&#160;ראו <a href="Chronology – Shemot 2" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a>. הקשר בין יתרו למשה אינו ברור אף הוא: האם יתרו היה חתנו של משה, גיסו, או אפילו סבא של אשתו?&#160;להרחבה, ראו <a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</p>
+
<p>ארטאוד מציג את יתרו כאיש זקן, שיערו לבן לחלוטין, בעוד בציורו של ג'וליין הוא נראה בערך בגילו של משה.<fn>למעשה, הם זהים עד כדי כך שבמבט ראשוני, לא ברור מי הוא יתרו ומי הוא משה. לאחר בחינה מעמיקה יותר, ניתן להניח שמשה נמצא בצד שמאל, ומגיע יחד עם הזקנים על מנת לברך את יתרו, ויתרו ממוקם מימין עם ציפורה ובניה. אם מסתכלים על היצירה מקרוב, ניתן גם לראות שג'וליין מצייר את משה עם קרניים הבוקעות ממצחו&#160;(ראו שמות ל"ד:ל' ו<a href="Moshe and the Luchot in Art" data-aht="page">משה שובר את הלוחות באמנות</a>).</fn> הבדל זה&#160;מקורו בעמימויות בטקסט המקראי. בן כמה היה משה בעת שהגיע למדין והתחתן עם צפורה, ומה היה ההפרש בין גילאיהם?&#160;ראו <a href="Chronology – Shemot 2" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a>. גם הקשר בין יתרו למשה אינו ברור דיו: האם יתרו היה חותנו של משה, גיסו, או אולי אפילו סבא של אשתו של משה? להרחבה, ראו <a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>Reunion
+
<subcategory>האיחוד
<p>While Artaud highlights the relationship between Moshe and Zipporah, Jollain focuses instead on the embracing of Yitro and Moshe, with Zipporah being basically ignored by her husband. This raises the question of Yitro's motives in coming to the Israelite camp. Was Yitro's primary goal the reuniting of husband and wife, or was Yitro coming on a personal religious quest or as part of a diplomatic mission? להרחבה, ראו <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו</a>. Jollain's positioning of Zipporah on the sidelines together with a second woman, also makes one wonder about the nature of her relationship with Moshe. Had Moshe taken a second wife? Did he and Zipporah separate or divorce? ראו <a href="אחר שלוחיה – Who Sent What to Whom" data-aht="page">"אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי?</a> ו<a href="Miryam's Critique of Moshe and his Cushite Marriage" data-aht="page">ביקורת מרים על משה והכושית</a>.</p>
+
<p>בעוד ארטאוד הדגיש את הקשר שבין משה לצפורה, ג'וליין הדגיש דווקא את חיבוקו של משה עם יתרו, כשצפורה נותרת בצד התמונה, פחות או יותר לבדה. ציור זה מעלה את השאלה: מה היו מניעיו של יתרו בהגעתו למחנה ישראל? האם מטרתו המרכזית הייתה לאחד בעל ואישה, או שמא הוא בא כחלק ממסע דתי אישי או כחלק ממשימה דיפלומטית?&#160;להרחבה, ראו <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו</a>. האופן בו ג'וליין מיקם את צפורה, בצד התמונה יחד עם אישה נוספת, מעלה תהיות לגבי אופי הקשר שביניהם. האם משה לקח אישה שנייה? האם הם&#160;נפרדו או התגרשו?&#160;ראו <a href="אחר שלוחיה – Who Sent What to Whom" data-aht="page">"אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי?</a> ו<a href="Miryam's Critique of Moshe and his Cushite Marriage" data-aht="page">ביקורת מרים על משה והכושית</a>.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>הילדים
 
<subcategory>הילדים
<p>Jollain portrays Moshe's children as toddlers,<fn>See above that the second woman in Artaud's engraving may be the children's wet-nurse.</fn> whereas Artaud depicts them as adolescents. From the Torah itself it is impossible to know the boys' ages, allowing for both renderings. The question depends on when Gershom was born, the age and identity of the child that is circumcised in <a href="Shemot4-25" data-aht="source">שמות ד׳:כ״ה</a>, how much time elapsed between Moshe leaving Midyan and the Exodus, and when Yitro came to visit. להרחבה בנושאים הללו, ראו <a href="Chronology – Shemot 2" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a> ו<a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a>.<fn>Another possible reading of Artaud's painting is that the two sons portrayed are not Moshe's, but rather Yitro's – ראו <a href="Who Accompanied Yitro" data-aht="page">מי ליווה את יתרו?</a> regarding this possible interpretations of <a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">שמות י״ח:ה'</a>. ראו גם בהערה לעיל שאפשר שאשתו של יתרו מופיעה ברקע של התמונה של ארטאוד.</fn></p>
+
<p>ג'וליין מציג את ילדיו של משה כפעוטות,<fn>ראו לעיל בדבר האפשרות כי האישה השנייה בתחריטו של ארטאוד הינה המינקת של הילדים.</fn> בעוד ארטאוד מתאר אותם כנערים מתבגרים. מהתורה עצמה בלתי אפשרי לדעת בוודאות את&#160;גילם המדויק, כך ששתי האופציות אפשריות. על מנת להתחיל לענות על שאלה זו יש להבין קודם לכן: מתי גרשם נולד? מהם גילו וזהותו של הילד שנימול ב<a href="Shemot4-25" data-aht="source">שמות ד׳:כ״ה</a>? כמה זמן עבר מעזיבתו של משה את מדין ועד ליציאת מצרים? מתי יתרו בא לבקר? להרחבה בנושאים הללו, ראו <a href="Chronology – Shemot 2" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a> ו<a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a>.<fn>הבנה אפשרית נוספת לציורו של ארטאוד היא ששני הבנים המופיעים בציור זה אינם בניו של משה כלל, אלא של יתרו. ראו <a href="Who Accompanied Yitro" data-aht="page">מי ליווה את יתרו?</a>&#160;להרחבה בדבר פרשנות זו ל<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">שמות י״ח:ה'</a>. ראו גם את ההערה לעיל, בה מובאת האפשרות שאשתו של יתרו מופיעה ברקע של התמונה של ארטאוד.</fn>&#160;</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>הרקע
 
<subcategory>הרקע
<p>The choice to emphasize just the Israelite camp or their encampment at the foot of Mount Sinai, relates to another point of contention amongst Biblical commentators: When and where did Yitro arrive? Did he come before the giving of the Decalogue and the arrival at Sinai, or did he arrive at some later point, once they were already camped there?<fn>See the note above that Jollain depicts Moshe already with horns rising from his forehead (although they are first mentioned only after the revelation at Sinai).</fn> לדיון מלא, ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a>.</p>
+
<p>את הבחירה להדגיש רק את מחנה ישראל או את המחנה למרגלות הר סיני,&#160;ניתן לייחס&#160;לנקודת מחלוקת נוספת בין פרשני המקרא: מתי ולאן יתרו הגיע? האם הוא הגיע לפני מתן הדברות והגעתם של בני ישראל להר סיני, או בנקודה מאוחרת יותר, כאשר הם כבר חנו שם?<fn>ראו הערה לעיל על פיה ג'וליין צייר את משה כבר בשלב זה עם קרניים הבוקעות ממצחו (אף שצויינו לראשונה בתורה רק לאחר ההתגלות בהר סיני).</fn> לדיון מלא, ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a>.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 00:49, 22 October 2019

ביקור יתרו באמנות

"ביקור יתרו באמנות" הוקדש על ידי ד"ר עדינה ורש"י קור,
לזכר נשמת סביהם, יוסף בן אברהם שמואל גרינברג ז"ל.

הקדמה

עיבודים אומנותיים לסצנות מקראיות לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות לשמש כפרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו לגשר על פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, חריטתו של ג'רארד ג'וליין, "ביקורו של יתרו" (1670),1 וציורו של ויליאם ארטאוד, "חזרתם של יתרו וצפורה" (1790),2 מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה סצנה מקראית, הגעתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה (שמות י״ח:א׳-י״ב). כל אמן קיבל החלטות מסויימות לגבי הדמויות הכלולות בציור ומראיהן, הרקע על גבו תוארה הסצנה, ואיזו דמות להדגיש.

השוואת התמונות

ג'וליין

בחריטתו של ג'וליין מוצגות שמונה דמויות, וברקע מחנה ישראל. יתרו ומשה מתחבקים בחזית, בעוד מאחוריהם, שתי נשים מצד אחד, ושני גברים מצד שני, משוחחים ביניהם. זהותם של הדמויות ברקע אינה ברורה לחלוטין. ניתן להניח כי אחת מן הנשים הינה צפורה, בעוד השנייה היא כנראה המינקת. סביר ששני הגברים הינם נציגים מזקני ישראל, אשר באו להקדים את פניו של האורח ולחלוק לו כבוד.3 שני ילדיו הקטנים של משה עומדים בפינה השמאלית התחתונה, ידיהם מתוחות אל עבר אביהם.

ארטאוד

לעומת זאת, בציורו של ארטאוד, רק שש דמויות מופיעות: משה, צפורה, יתרו, שני הבנים, ואישה לא מזוהה ברקע, אולי אשת יתרו.4 הדמויות הבולטות ביותר הן יתרו וצפורה; אלו ממוקמות בחזית הציור, ופניהן מוארות. יתרו, זקן למראה, עומד על יד צפורה ונדמה כי הוא דוחף אותה אל עבר בעלה, משה. צפורה אוחזת בידו של משה, ופניו מופנים לעברה. הבנים, נערים מתבגרים, עומדים בצד וצופים במתרחש. ברקע, ארטאוד צייר את מחנות ישראל לרגלי הר, כנראה הר סיני.5

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

גילו של יתרו

ארטאוד מציג את יתרו כאיש זקן, שיערו לבן לחלוטין, בעוד בציורו של ג'וליין הוא נראה בערך בגילו של משה.6 הבדל זה מקורו בעמימויות בטקסט המקראי. בן כמה היה משה בעת שהגיע למדין והתחתן עם צפורה, ומה היה ההפרש בין גילאיהם? ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד'. גם הקשר בין יתרו למשה אינו ברור דיו: האם יתרו היה חותנו של משה, גיסו, או אולי אפילו סבא של אשתו של משה? להרחבה, ראו שמותיו של יתרו.

האיחוד

בעוד ארטאוד הדגיש את הקשר שבין משה לצפורה, ג'וליין הדגיש דווקא את חיבוקו של משה עם יתרו, כשצפורה נותרת בצד התמונה, פחות או יותר לבדה. ציור זה מעלה את השאלה: מה היו מניעיו של יתרו בהגעתו למחנה ישראל? האם מטרתו המרכזית הייתה לאחד בעל ואישה, או שמא הוא בא כחלק ממסע דתי אישי או כחלק ממשימה דיפלומטית? להרחבה, ראו ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו. האופן בו ג'וליין מיקם את צפורה, בצד התמונה יחד עם אישה נוספת, מעלה תהיות לגבי אופי הקשר שביניהם. האם משה לקח אישה שנייה? האם הם נפרדו או התגרשו? ראו "אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי? וביקורת מרים על משה והכושית.

הילדים

ג'וליין מציג את ילדיו של משה כפעוטות,7 בעוד ארטאוד מתאר אותם כנערים מתבגרים. מהתורה עצמה בלתי אפשרי לדעת בוודאות את גילם המדויק, כך ששתי האופציות אפשריות. על מנת להתחיל לענות על שאלה זו יש להבין קודם לכן: מתי גרשם נולד? מהם גילו וזהותו של הילד שנימול בשמות ד׳:כ״ה? כמה זמן עבר מעזיבתו של משה את מדין ועד ליציאת מצרים? מתי יתרו בא לבקר? להרחבה בנושאים הללו, ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד' וכרונולוגיה – שמות י"ח.8 

הרקע

את הבחירה להדגיש רק את מחנה ישראל או את המחנה למרגלות הר סיני, ניתן לייחס לנקודת מחלוקת נוספת בין פרשני המקרא: מתי ולאן יתרו הגיע? האם הוא הגיע לפני מתן הדברות והגעתם של בני ישראל להר סיני, או בנקודה מאוחרת יותר, כאשר הם כבר חנו שם?9 לדיון מלא, ראו כרונולוגיה – שמות י"ח.