Yitro's Arrival in Art/0/he
ביקור יתרו באמנות
לזכר נשמת סביהם, יוסף בן אברהם שמואל גרינברג ז"ל.
הקדמה
עיבודים אומנותיים לסצנות מקראיות לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות לשמש כפרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו לגשר על פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, חריטתו של ג'רארד ג'וליין, "ביקורו של יתרו" (1670),1 וציורו של ויליאם ארטאוד, "חזרתם של יתרו וצפורה" (1790),2 מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה סצנה מקראית, הגעתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה (שמות י״ח:א׳-י״ב). כל אמן קיבל החלטות מסויימות לגבי הדמויות הכלולות בציור ומראיהן, הרקע על גבו תוארה הסצנה, ואיזו דמות להדגיש.
השוואת התמונות
ג'וליין
בחריטתו של ג'וליין מוצגות שמונה דמויות, וברקע מחנה ישראל. יתרו ומשה מתחבקים בחזית, בעוד מאחוריהם, שתי נשים מצד אחד, ושני גברים מצד שני, משוחחים ביניהם. זהותם של הדמויות ברקע אינה ברורה לחלוטין. ניתן להניח כי אחת מן הנשים הינה צפורה, בעוד השנייה היא כנראה המינקת. סביר ששני הגברים הינם נציגים מזקני ישראל, אשר באו להקדים את פניו של האורח ולחלוק לו כבוד.3 שני ילדיו הקטנים של משה עומדים בפינה השמאלית התחתונה, ידיהם מתוחות אל עבר אביהם.
ארטאוד
לעומת זאת, בציורו של ארטאוד, רק שש דמויות מופיעות: משה, צפורה, יתרו, שני הבנים, ואישה לא מזוהה ברקע, אולי אשת יתרו.4 הדמויות הבולטות ביותר הן יתרו וצפורה; אלו ממוקמות בחזית הציור, ופניהן מוארות. יתרו, זקן למראה, עומד על יד צפורה ונדמה כי הוא דוחף אותה אל עבר בעלה, משה. צפורה אוחזת בידו של משה, ופניו מופנים לעברה. הבנים, נערים מתבגרים, עומדים בצד וצופים במתרחש. ברקע, ארטאוד צייר את מחנות ישראל לרגלי הר, כנראה הר סיני.5
יחס לטקסט המקראי
בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:
גילו של יתרו
ארטאוד מציג את יתרו כאיש זקן, שיערו לבן לחלוטין, בעוד בציורו של ג'וליין הוא נראה בערך בגילו של משה.6 הבדל זה מקורו בעמימויות בטקסט המקראי. בן כמה היה משה בעת שהגיע למדין והתחתן עם צפורה, ומה היה ההפרש בין גילאיהם? ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד'. גם הקשר בין יתרו למשה אינו ברור דיו: האם יתרו היה חותנו של משה, גיסו, או אולי אפילו סבא של אשתו של משה? להרחבה, ראו שמותיו של יתרו.
האיחוד
בעוד ארטאוד הדגיש את הקשר שבין משה לצפורה, ג'וליין הדגיש דווקא את חיבוקו של משה עם יתרו, כשצפורה נותרת בצד התמונה, פחות או יותר לבדה. ציור זה מעלה את השאלה: מה היו מניעיו של יתרו בהגעתו למחנה ישראל? האם מטרתו המרכזית הייתה לאחד בעל ואישה, או שמא הוא בא כחלק ממסע דתי אישי או כחלק ממשימה דיפלומטית? להרחבה, ראו ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו. האופן בו ג'וליין מיקם את צפורה, בצד התמונה יחד עם אישה נוספת, מעלה תהיות לגבי אופי הקשר שביניהם. האם משה לקח אישה שנייה? האם הם נפרדו או התגרשו? ראו "אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי? וביקורת מרים על משה והכושית.
הילדים
ג'וליין מציג את ילדיו של משה כפעוטות,7 בעוד ארטאוד מתאר אותם כנערים מתבגרים. מהתורה עצמה בלתי אפשרי לדעת בוודאות את גילם המדויק, כך ששתי האופציות אפשריות. על מנת להתחיל לענות על שאלה זו יש להבין קודם לכן: מתי גרשם נולד? מהם גילו וזהותו של הילד שנימול בשמות ד׳:כ״ה? כמה זמן עבר מעזיבתו של משה את מדין ועד ליציאת מצרים? מתי יתרו בא לבקר? להרחבה בנושאים הללו, ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד' וכרונולוגיה – שמות י"ח.8
הרקע
את הבחירה להדגיש רק את מחנה ישראל או את המחנה למרגלות הר סיני, ניתן לייחס לנקודת מחלוקת נוספת בין פרשני המקרא: מתי ולאן יתרו הגיע? האם הוא הגיע לפני מתן הדברות והגעתם של בני ישראל להר סיני, או בנקודה מאוחרת יותר, כאשר הם כבר חנו שם?9 לדיון מלא, ראו כרונולוגיה – שמות י"ח.