Difference between revisions of "Yitro's Arrival in Art/0/he"
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
||
Line 9: | Line 9: | ||
<div class="overview"> | <div class="overview"> | ||
<h2>הקדמה</h2> | <h2>הקדמה</h2> | ||
− | <p>עיבודים אומנותיים לסצנות  | + | <p>עיבודים אומנותיים לסצנות מקראיות לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות להוות פרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו למלא פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, חריטתו של ג'רארד ג'וליאן, <i>ביקורו של יתרו  </i>(1670)<fn>חריטה זו מופיעה ב La Saincte Bible.</fn> וציורו של ויליאם ארטאוד, <i>חזרתם של יתרו וציפורה </i>(1790)<fn>ציור זה הודפס ב Macklin and Bowyer Bibles.</fn>מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה הסצנה המקראית, חזרתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה (<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">שמות י״ח:א׳-י״ב</a>). כל אמן קיבל החלטות מסויימות כגון, הדמויות הכלולת בציור ומראיהן, הרקע על גבו תוארה הסצנה, והדגשת דמויות השונות.</p></div> |
<category>השוואת התמונות | <category>השוואת התמונות | ||
<subcategory>ג'וליאן | <subcategory>ג'וליאן | ||
− | <p>בחריטתו של ג'וליאן, שמונה דמויות נראות על רקע מחנה ישראל. יתרו ומשה מתחבקים בחזית, בעוד מאחוריהם, שתי נשים מצד אחד, ושני גברים מצד שני, משוחחים ביניהם. זהותם של דמויות הרקע אינה ברורה לחלוטין. ניתן להניח שאחת מן הנשים הינה ציפורה, בעוד השנייה היא כנראה | + | <p>בחריטתו של ג'וליאן, שמונה דמויות נראות על רקע מחנה ישראל. יתרו ומשה מתחבקים בחזית, בעוד מאחוריהם, שתי נשים מצד אחד, ושני גברים מצד שני, משוחחים ביניהם. זהותם של דמויות הרקע אינה ברורה לחלוטין. ניתן להניח שאחת מן הנשים הינה ציפורה, בעוד השנייה היא כנראה המיינקת. סביר ששני הגברים הינם זקני ישראל, אשר באו לקבל את פניו של הבחור החדש, כאות כבוד.<fn>השוו <multilink><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">יתרו עמלק א׳</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink> הטוען כי משה בא לקבל את פניו של יתרו יחד עם אהרן, נדב, אביהו, שבעים הזקנים, ושאר בני ישראל.</fn> שני ילדיו הקטנים של משה עומדים בפינה השמאלית התחתונה, ידיהם מתוחות אל עבר אביהם.</p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>ארטאוד | <subcategory>ארטאוד | ||
− | <p>לעומת זאת, בציורו של ארטאוד, רק שש דמויות מופיעות: משה, ציפורה, יתרו, שני הבנים, ואישה לא מזוהה ברקע, אולי אשת יתרו.<fn>ראו <a href="Who Accompanied Yitro" data-aht="page">מי ליווה את יתרו?</a> לאפשרות ש"וְאִשְׁתּוֹ" ב<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">י"ח:ה'</a> מוסב על אשתו של יתרו עצמו.</fn> הדמויות הבולטות ביותר הן יתרו וציפורה; הם ממוקמים בחזית הציור, | + | <p>לעומת זאת, בציורו של ארטאוד, רק שש דמויות מופיעות: משה, ציפורה, יתרו, שני הבנים, ואישה לא מזוהה ברקע, אולי אשת יתרו.<fn>ראו <a href="Who Accompanied Yitro" data-aht="page">מי ליווה את יתרו?</a> לאפשרות ש"וְאִשְׁתּוֹ" ב<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">י"ח:ה'</a> מוסב על אשתו של יתרו עצמו.</fn> הדמויות הבולטות ביותר הן יתרו וציפורה; הם ממוקמים בחזית הציור, ופניהם מוארות. יתרו, זקן למראה, עומד על יד ציפורה ונדמה כי הוא דוחף אותה אל עבר בעלה, משה. היא אוחזת בידו של משה, והוא מופנה לעברה. הבנים, נערים מתבגרים, עומדים בצד וצופים במתרחש. ברקע, ארטאוד צייר את מחנות ישראל לרגלי הר, כנראה הר סיני.<fn>ראו <a href="Shemot19-2" data-aht="source">שמות י״ט:ב׳</a>: "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר".</fn></p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
</category> | </category> | ||
Line 21: | Line 21: | ||
<p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p> | <p>בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p> | ||
<subcategory>גילו של יתרו | <subcategory>גילו של יתרו | ||
− | <p> | + | <p>ארטאוד מתאר את יתרו כאיש זקן, שיערו לבן לחלוטין, בעוד ג'וליאן מציג אותו בערך כבן גילו של משה.<fn>עד כדי כך שבמבט ראשוני, לא ברור מי הוא יתרו ומי הוא משה. בניתוח מעמיק יותר, סביר יותר להניח שמשה נמצא בצד שמאל, ומגיע יחד עם הזקנים על מנת לברך את יתרו, ויתרו ממוקם מימין עם ציפורה ובניה. אם בוחנים את היצירה מקרוב, ניתן גם לראות שג'וליאן מצייר את משה עם קרניים ממצחו (ראו שמות ל"ד:ל' ו<a href="Moshe and the Luchot in Art" data-aht="page">משה שובר את הלוחות באמנות</a>).</fn> הבדל זה מקורו בעמימויות בטקסט המקראי. בן כמה היה משה בעת שהגיע למדין והתחתן על ציפורה, ומה היו גילאיהם? ראו <a href="Chronology – Shemot 2" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a>. הקשר בין יתרו למשה אינו ברור אף הוא: האם יתרו היה חתנו של משה, גיסו, או אפילו סבא של אשתו? להרחבה, ראו <a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>האיחוד | <subcategory>האיחוד | ||
− | <p>בעוד ארטאוד הדגיש את הקשר שבין משה לציפורה, ג'וליאן הדגיש דווקא את איחודו של משה עם יתרו, כשציפורה נותרת בצד התמונה, פחות את יותר לבדה. ציור זה מעלה את השאלה: מה היו מניעיו של יתרו בהגעה למחנה ישראל? האם מטרתו המרכזית הייתה לאחד בעל ואישה, או שמא הוא בא כחלק | + | <p>בעוד ארטאוד הדגיש את הקשר שבין משה לציפורה, ג'וליאן הדגיש דווקא את איחודו של משה עם יתרו, כשציפורה נותרת בצד התמונה, פחות את יותר לבדה. ציור זה מעלה את השאלה: מה היו מניעיו של יתרו בהגעה למחנה ישראל? האם מטרתו המרכזית הייתה לאחד בעל ואישה, או שמא הוא בא כחלק ממסע דתי אישי, או כחלק ממשימה דיפלומטית? להרחבה, ראו <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו</a>. האופן בו ג'וליאן מיקם את ציפורה, בצד התמונה יחד עם אישה נוספת, מעלה תהיות לגבי אופי הקשר שבין משה לציפורה. האם משה לקח אישה שנייה? האם הם נפרדו או התגרשו? ראו <a href="אחר שלוחיה – Who Sent What to Whom" data-aht="page">"אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי?</a> ו<a href="Miryam's Critique of Moshe and his Cushite Marriage" data-aht="page">ביקורת מרים על משה והכושית</a>.</p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>הילדים | <subcategory>הילדים | ||
− | <p>ג'וליאן מציג את ילדיו של משה כפעוטות,<fn>ראו לעיל שייתכן והאישה השנייה בתחריטו של ארטאוד הינה המיינקת של הילדים.</fn> בעוד | + | <p>ג'וליאן מציג את ילדיו של משה כפעוטות,<fn>ראו לעיל שייתכן והאישה השנייה בתחריטו של ארטאוד הינה המיינקת של הילדים.</fn> בעוד ארטאוד מתאר אותם כנערים מתבגרים. מהתורה עצמה בלתי אפשרי להסיק לגבי גילם המדויק, כך ששתי האופציות אפשריות. על מנת לענות על שאלה זו יש להבין קודם לכן: מתי גרשם נולד? מהם גילו וזהותו של הילד שעבר ברית מילה ב<a href="Shemot4-25" data-aht="source">שמות ד׳:כ״ה</a>? כמה זמן עבר מעזיבתו של משה את מדין ועד ליציאת מצרים? מתי יתרו בא לבקר? להרחבה בנושאים הללו, ראו <a href="Chronology – Shemot 2" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a> ו<a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a>.<fn>קריאה אפשרית נוספת לציורו של ארטאוד היא ששני הבנים המופיעים אינם בניו של משה, אלא של יתרו. – ראו <a href="Who Accompanied Yitro" data-aht="page">מי ליווה את יתרו?</a> להרחבה בדבר פרשנות זו ל<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">שמות י״ח:ה'</a>.ראו גם בהערה לעיל שאפשר שאשתו של יתרו מופיעה ברקע של התמונה של ארטאוד.</fn> </p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>הרקע | <subcategory>הרקע |
Version as of 23:38, 27 July 2019
ביקור יתרו באמנות
לזכר נשמת סביהם, יוסף בן אברהם שמואל גרינברג ז"ל.
הקדמה
עיבודים אומנותיים לסצנות מקראיות לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות להוות פרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו למלא פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, חריטתו של ג'רארד ג'וליאן, ביקורו של יתרו (1670)1 וציורו של ויליאם ארטאוד, חזרתם של יתרו וציפורה (1790)2מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה הסצנה המקראית, חזרתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה (שמות י״ח:א׳-י״ב). כל אמן קיבל החלטות מסויימות כגון, הדמויות הכלולת בציור ומראיהן, הרקע על גבו תוארה הסצנה, והדגשת דמויות השונות.
השוואת התמונות
ג'וליאן
בחריטתו של ג'וליאן, שמונה דמויות נראות על רקע מחנה ישראל. יתרו ומשה מתחבקים בחזית, בעוד מאחוריהם, שתי נשים מצד אחד, ושני גברים מצד שני, משוחחים ביניהם. זהותם של דמויות הרקע אינה ברורה לחלוטין. ניתן להניח שאחת מן הנשים הינה ציפורה, בעוד השנייה היא כנראה המיינקת. סביר ששני הגברים הינם זקני ישראל, אשר באו לקבל את פניו של הבחור החדש, כאות כבוד.3 שני ילדיו הקטנים של משה עומדים בפינה השמאלית התחתונה, ידיהם מתוחות אל עבר אביהם.
ארטאוד
לעומת זאת, בציורו של ארטאוד, רק שש דמויות מופיעות: משה, ציפורה, יתרו, שני הבנים, ואישה לא מזוהה ברקע, אולי אשת יתרו.4 הדמויות הבולטות ביותר הן יתרו וציפורה; הם ממוקמים בחזית הציור, ופניהם מוארות. יתרו, זקן למראה, עומד על יד ציפורה ונדמה כי הוא דוחף אותה אל עבר בעלה, משה. היא אוחזת בידו של משה, והוא מופנה לעברה. הבנים, נערים מתבגרים, עומדים בצד וצופים במתרחש. ברקע, ארטאוד צייר את מחנות ישראל לרגלי הר, כנראה הר סיני.5
יחס לטקסט המקראי
בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:
גילו של יתרו
ארטאוד מתאר את יתרו כאיש זקן, שיערו לבן לחלוטין, בעוד ג'וליאן מציג אותו בערך כבן גילו של משה.6 הבדל זה מקורו בעמימויות בטקסט המקראי. בן כמה היה משה בעת שהגיע למדין והתחתן על ציפורה, ומה היו גילאיהם? ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד'. הקשר בין יתרו למשה אינו ברור אף הוא: האם יתרו היה חתנו של משה, גיסו, או אפילו סבא של אשתו? להרחבה, ראו שמותיו של יתרו.
האיחוד
בעוד ארטאוד הדגיש את הקשר שבין משה לציפורה, ג'וליאן הדגיש דווקא את איחודו של משה עם יתרו, כשציפורה נותרת בצד התמונה, פחות את יותר לבדה. ציור זה מעלה את השאלה: מה היו מניעיו של יתרו בהגעה למחנה ישראל? האם מטרתו המרכזית הייתה לאחד בעל ואישה, או שמא הוא בא כחלק ממסע דתי אישי, או כחלק ממשימה דיפלומטית? להרחבה, ראו ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו. האופן בו ג'וליאן מיקם את ציפורה, בצד התמונה יחד עם אישה נוספת, מעלה תהיות לגבי אופי הקשר שבין משה לציפורה. האם משה לקח אישה שנייה? האם הם נפרדו או התגרשו? ראו "אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי? וביקורת מרים על משה והכושית.
הילדים
ג'וליאן מציג את ילדיו של משה כפעוטות,7 בעוד ארטאוד מתאר אותם כנערים מתבגרים. מהתורה עצמה בלתי אפשרי להסיק לגבי גילם המדויק, כך ששתי האופציות אפשריות. על מנת לענות על שאלה זו יש להבין קודם לכן: מתי גרשם נולד? מהם גילו וזהותו של הילד שעבר ברית מילה בשמות ד׳:כ״ה? כמה זמן עבר מעזיבתו של משה את מדין ועד ליציאת מצרים? מתי יתרו בא לבקר? להרחבה בנושאים הללו, ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד' וכרונולוגיה – שמות י"ח.8
הרקע
הבחירה להדגיש רק את מחנה ישראל או את המחנה לרגלות הר סיני, קשור בנקודת מחלוקת נוספת בין הפרשנים המקראיים: מתי ולאן יתרו הגיע? האם הוא הגיע לפני מתן הדברות וההגעה להר סיני, או בנקודה מאוחרת יותר, כאן כבר חנו שם?9 לדיון מלא, ראו כרונולוגיה – שמות י"ח.