Difference between revisions of "Yitro's Arrival in Art/0/he"
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
||
Line 9: | Line 9: | ||
<div class="overview"> | <div class="overview"> | ||
<h2>הקדמה</h2> | <h2>הקדמה</h2> | ||
− | + | <p>עיבודים אומנותיים לסצנות מקראית לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות להוות פרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו למלא פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, ציורו של ג'רארד ג'וליאן, <i>ביקורו של יתרו  </i>(1670)<fn>חריטה זו מופיעה ב La Saincte Bible.</fn> וציורו של ויליאם ארטו, <i>חזרתם של יתרו וציפורה </i>(1790)<fn>ציור זה הודפס ב Macklin and Bowyer Bibles.</fn>מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה הסצנה המקראית, חזרתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה (<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">שמות י״ח:א׳-י״ב</a>). כל צייר קיבל החלטות מסויימות כגון, הדמויות הכלולת בציור ומראיהן, הרקע על גבו תוארה הסצנה, והדגשת דמויות השונות.</p></div> | |
− | <p>עיבודים אומנותיים לסצנות מקראית לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות להוות פרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו למלא פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, ציורו של ג'רארד ג'וליאן, <i>ביקורו של יתרו  </i>(1670)<fn> | ||
<category>השוואת התמונות | <category>השוואת התמונות | ||
<subcategory>Jollain | <subcategory>Jollain |
Version as of 12:21, 25 July 2019
ביקור יתרו באמנות
לזכר נשמת סביהם, יוסף בן אברהם שמואל גרינברג ז"ל.
הקדמה
עיבודים אומנותיים לסצנות מקראית לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות להוות פרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו למלא פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, ציורו של ג'רארד ג'וליאן, ביקורו של יתרו (1670)1 וציורו של ויליאם ארטו, חזרתם של יתרו וציפורה (1790)2מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה הסצנה המקראית, חזרתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה (שמות י״ח:א׳-י״ב). כל צייר קיבל החלטות מסויימות כגון, הדמויות הכלולת בציור ומראיהן, הרקע על גבו תוארה הסצנה, והדגשת דמויות השונות.
השוואת התמונות
Jollain
In Jollain's engraving, eight central characters are set against the campsite of Israel. Yitro and Moshe embrace in the foreground, while behind them, two women on one side and two men on the other engage in conversation. The identities of the background figures are not totally clear. One of the ladies is presumably Zipporah; the other is likely the children's wet-nurse. The two men are perhaps elders of Israel, coming to greet the newcomer in a show of honor and respect.3 Moshe's two young children stand in the lower left corner, connected to the central figures by their father's outstretched arm.
Artaud
In Artaud's rendering, in contrast, only six figures appear: Moshe, Zipporah, Yitro, the two sons, and an unidentified woman in the background, perhaps Yitro's wife.4 The most prominent characters are Zipporah and Yitro; they take center stage in the painting, and their figures are illuminated. An elderly Yitro, adjacent to Zipporah, seems to be prompting her forward to reunite with her husband, Moshe. She grasps Moshe's arm, and his attention is turned toward her. The teen-age children stand somewhat off to the side, bystanders to the event. In the background, Artaud has painted the Israelite tents at the foot of a mountain, most likely Mount Sinai.5
יחס לטקסט המקראי
בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:
גילו של יתרו
Artaud depicts Yitro as an elderly man, completely white-haired, while Jollain renders him around the same age as Moshe.6 This relates to several unknowns in the Biblical text. How old was Moshe when he arrived in Midyan and married Zipporah, and what were their relative ages? ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד'. Yitro's exact relationship to Moshe is also unclear: Was Yitro Moshe's father-in-law, brother-law or maybe even grandfather-in-law? להרחבה, ראו שמותיו של יתרו.
Reunion
While Artaud highlights the relationship between Moshe and Zipporah, Jollain focuses instead on the embracing of Yitro and Moshe, with Zipporah being basically ignored by her husband. This raises the question of Yitro's motives in coming to the Israelite camp. Was Yitro's primary goal the reuniting of husband and wife, or was Yitro coming on a personal religious quest or as part of a diplomatic mission? להרחבה, ראו ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו. Jollain's positioning of Zipporah on the sidelines together with a second woman, also makes one wonder about the nature of her relationship with Moshe. Had Moshe taken a second wife? Did he and Zipporah separate or divorce? ראו "אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי? וביקורת מרים על משה והכושית.
הילדים
Jollain portrays Moshe's children as toddlers,7 whereas Artaud depicts them as adolescents. From the Torah itself it is impossible to know the boys' ages, allowing for both renderings. The question depends on when Gershom was born, the age and identity of the child that is circumcised in שמות ד׳:כ״ה, how much time elapsed between Moshe leaving Midyan and the Exodus, and when Yitro came to visit. להרחבה בנושאים הללו, ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד' וכרונולוגיה – שמות י"ח.8
הרקע
The choice to emphasize just the Israelite camp or their encampment at the foot of Mount Sinai, relates to another point of contention amongst Biblical commentators: When and where did Yitro arrive? Did he come before the giving of the Decalogue and the arrival at Sinai, or did he arrive at some later point, once they were already camped there?9 לדיון מלא, ראו כרונולוגיה – שמות י"ח.