Difference between revisions of "Yitro's Arrival in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 9: Line 9:
 
<div class="overview">
 
<div class="overview">
 
<h2>הקדמה</h2>
 
<h2>הקדמה</h2>
<p>עיבודים אומנותיים לסצנות&#160;מקראית לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות להוות פרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו למלא פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, ציורו של&#160;ג'רארד ג'וליאן,&#160;<i>ביקורו של יתרו&#160; </i>(1670)<fn>חריטה זו מופיעה ב&#160;La Saincte Bible.</fn>&#160;וציורו של&#160;ויליאם ארטו,&#160;<i>חזרתם של יתרו וציפורה&#160;</i>(1790)<fn>ציור זה הודפס ב Macklin and Bowyer Bibles.</fn>מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה הסצנה המקראית, חזרתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה&#160;(<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">שמות י״ח:א׳-י״ב</a>). כל צייר קיבל החלטות מסויימות כגון, הדמויות&#160;הכלולת&#160;בציור ומראיהן, הרקע על גבו&#160;תוארה הסצנה, והדגשת&#160;דמויות השונות.</p></div>
+
<p>עיבודים אומנותיים לסצנות&#160;מקראית לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות להוות פרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו למלא פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, חריטתו&#160;של&#160;ג'רארד ג'וליאן,&#160;<i>ביקורו של יתרו&#160; </i>(1670)<fn>חריטה זו מופיעה ב&#160;La Saincte Bible.</fn>&#160;וציורו של&#160;ויליאם ארטו,&#160;<i>חזרתם של יתרו וציפורה&#160;</i>(1790)<fn>ציור זה הודפס ב Macklin and Bowyer Bibles.</fn>מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה הסצנה המקראית, חזרתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה&#160;(<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">שמות י״ח:א׳-י״ב</a>). כל&#160;אמן קיבל החלטות מסויימות כגון, הדמויות&#160;הכלולת&#160;בציור ומראיהן, הרקע על גבו&#160;תוארה הסצנה, והדגשת&#160;דמויות השונות.</p></div>
 
<category>השוואת&#160;התמונות
 
<category>השוואת&#160;התמונות
<subcategory>Jollain
+
<subcategory>ג'וליאן
<p>In Jollain's engraving, eight central characters are set against the campsite of Israel. Yitro and Moshe embrace in the foreground, while behind them, two women on one side and two men on the other engage in conversation. The identities of the background figures are not totally clear. One of the ladies is presumably Zipporah; the other is likely the children's wet-nurse. The two men are perhaps elders of Israel, coming to greet the newcomer in a show of honor and respect.<fn>השוו <multilink><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">יתרו עמלק א׳</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink> which says that Moshe came out to greet Yitro together with Aharon, Nadav, Avihu, the seventy elders, and all of Israel.</fn> Moshe's two young children stand in the lower left corner, connected to the central figures by their father's outstretched arm.</p>
+
<p>בחריטתו של ג'וליאן, שמונה דמויות נראות על רקע מחנה ישראל. יתרו ומשה מתחבקים בחזית, בעוד מאחוריהם, שתי נשים מצד אחד, ושני גברים מצד שני, משוחחים ביניהם. זהותם של דמויות הרקע אינה ברורה לחלוטין. ניתן להניח שאחת מן הנשים הינה ציפורה, בעוד השנייה היא כנראה המינקת. שני הגברים יכולים להיות זקני ישראל, אשר באו לקבל את פניו של הבחור החדש,&#160;כאות כבוד.<fn>השוו <multilink><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">יתרו עמלק א׳</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink>&#160;הטוען כי משה בא לקבל את פניו של יתרו יחד עם אהרן, נדב, אביהו, שבעים הזקנים, ושאר בני ישראל.</fn> שני ילדיו הקטנים של משה עומדים בפינה השמאלית התחתונה, ידיהם מתוחות אל עבר אביהם.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>Artaud
+
<subcategory>ארטו
<p>In Artaud's rendering, in contrast, only six figures appear: Moshe, Zipporah, Yitro, the two sons, and an unidentified woman in the background, perhaps Yitro's wife.<fn>ראו <a href="Who Accompanied Yitro" data-aht="page">מי ליווה את יתרו?</a> לאפשרות ש"וְאִשְׁתּוֹ" ב<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">י"ח:ה'</a> מוסב על אשתו של יתרו עצמו.</fn> The most prominent characters are Zipporah and Yitro; they take center stage in the painting, and their figures are illuminated. An elderly Yitro, adjacent to Zipporah, seems to be prompting her forward to reunite with her husband, Moshe. She grasps Moshe's arm, and his attention is turned toward her. The teen-age children stand somewhat off to the side, bystanders to the event. In the background, Artaud has painted the Israelite tents at the foot of a mountain, most likely Mount Sinai.<fn>ראו <a href="Shemot19-2" data-aht="source">שמות י״ט:ב׳</a>: "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר".</fn></p>
+
<p>לעומת זאת, בציורו של ארטו, רק שש דמויות מופיעות: משה, ציפורה, יתרו, שני הבנים, ואישה לא מזוהה ברקע, אולי אשת יתרו.<fn>ראו <a href="Who Accompanied Yitro" data-aht="page">מי ליווה את יתרו?</a> לאפשרות ש"וְאִשְׁתּוֹ" ב<a href="Shemot18-1-8" data-aht="source">י"ח:ה'</a> מוסב על אשתו של יתרו עצמו.</fn> הדמויות הבולטות ביותר הן יתרו וציפורה; הם ממוקמים בחזית הציור, ודמויותיהם מוארות. יתרו, זקן למראה, עוד על יד ציפורה ונדמה כי הוא דוחף אותה אל עבר בעלה, משה. היא אוחזת בידו של משה, והוא פונה לעברה. הבנים, נערים מתבגרים, עומדים בצד וצופים במתרחש. ברקע, ארטו צייר את מחנות ישראל לרגלי הר, כנראה הר סיני.<fn>ראו <a href="Shemot19-2" data-aht="source">שמות י״ט:ב׳</a>: "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר".</fn></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>

Version as of 13:33, 25 July 2019

ביקור יתרו באמנות

"ביקור יתרו באמנות" הוקדש על ידי ד"ר עדינה ורש"י קור,
לזכר נשמת סביהם, יוסף בן אברהם שמואל גרינברג ז"ל.

הקדמה

עיבודים אומנותיים לסצנות מקראית לעיתים קרובות מספקות רובד ניתוחי נוסף לטקסט. בחירותיו של כל אמן יכולות להוות פרשנויות לעמימויות בפסוקים, ואפילו למלא פערים כפי שעושים מדרשים. שתי היצירות המוצגות כאן, חריטתו של ג'רארד ג'וליאן, ביקורו של יתרו  (1670)1 וציורו של ויליאם ארטו, חזרתם של יתרו וציפורה (1790)2מדגימים בבירור רעיון זה. שתי היצירות מתארות את אותה הסצנה המקראית, חזרתו של יתרו ופגישתו המחודשת עם משה (שמות י״ח:א׳-י״ב). כל אמן קיבל החלטות מסויימות כגון, הדמויות הכלולת בציור ומראיהן, הרקע על גבו תוארה הסצנה, והדגשת דמויות השונות.

השוואת התמונות

ג'וליאן

בחריטתו של ג'וליאן, שמונה דמויות נראות על רקע מחנה ישראל. יתרו ומשה מתחבקים בחזית, בעוד מאחוריהם, שתי נשים מצד אחד, ושני גברים מצד שני, משוחחים ביניהם. זהותם של דמויות הרקע אינה ברורה לחלוטין. ניתן להניח שאחת מן הנשים הינה ציפורה, בעוד השנייה היא כנראה המינקת. שני הגברים יכולים להיות זקני ישראל, אשר באו לקבל את פניו של הבחור החדש, כאות כבוד.3 שני ילדיו הקטנים של משה עומדים בפינה השמאלית התחתונה, ידיהם מתוחות אל עבר אביהם.

ארטו

לעומת זאת, בציורו של ארטו, רק שש דמויות מופיעות: משה, ציפורה, יתרו, שני הבנים, ואישה לא מזוהה ברקע, אולי אשת יתרו.4 הדמויות הבולטות ביותר הן יתרו וציפורה; הם ממוקמים בחזית הציור, ודמויותיהם מוארות. יתרו, זקן למראה, עוד על יד ציפורה ונדמה כי הוא דוחף אותה אל עבר בעלה, משה. היא אוחזת בידו של משה, והוא פונה לעברה. הבנים, נערים מתבגרים, עומדים בצד וצופים במתרחש. ברקע, ארטו צייר את מחנות ישראל לרגלי הר, כנראה הר סיני.5

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

גילו של יתרו

Artaud depicts Yitro as an elderly man, completely white-haired, while Jollain renders him around the same age as Moshe.6 This relates to several unknowns in the Biblical text. How old was Moshe when he arrived in Midyan and married Zipporah, and what were their relative ages? ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד'. Yitro's exact relationship to Moshe is also unclear: Was Yitro Moshe's father-in-law, brother-law or maybe even grandfather-in-law? להרחבה, ראו שמותיו של יתרו.

Reunion

While Artaud highlights the relationship between Moshe and Zipporah, Jollain focuses instead on the embracing of Yitro and Moshe, with Zipporah being basically ignored by her husband. This raises the question of Yitro's motives in coming to the Israelite camp. Was Yitro's primary goal the reuniting of husband and wife, or was Yitro coming on a personal religious quest or as part of a diplomatic mission? להרחבה, ראו ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו. Jollain's positioning of Zipporah on the sidelines together with a second woman, also makes one wonder about the nature of her relationship with Moshe. Had Moshe taken a second wife? Did he and Zipporah separate or divorce? ראו "אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי? וביקורת מרים על משה והכושית.

הילדים

Jollain portrays Moshe's children as toddlers,7 whereas Artaud depicts them as adolescents. From the Torah itself it is impossible to know the boys' ages, allowing for both renderings. The question depends on when Gershom was born, the age and identity of the child that is circumcised in שמות ד׳:כ״ה, how much time elapsed between Moshe leaving Midyan and the Exodus, and when Yitro came to visit. להרחבה בנושאים הללו, ראו כרונולוגיה של שמות ב'-ד' וכרונולוגיה – שמות י"ח.8

הרקע

The choice to emphasize just the Israelite camp or their encampment at the foot of Mount Sinai, relates to another point of contention amongst Biblical commentators: When and where did Yitro arrive? Did he come before the giving of the Decalogue and the arrival at Sinai, or did he arrive at some later point, once they were already camped there?9 לדיון מלא, ראו כרונולוגיה – שמות י"ח.