Difference between revisions of "Yosef's Economic Policies/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(9 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>המדיניות הכלכלית של יוסף</h1>
 
<h1>המדיניות הכלכלית של יוסף</h1>
 
<h2>היסטוריה מצרית בתורה?<br/></h2>
 
<h2>היסטוריה מצרית בתורה?<br/></h2>
<p>After recounting the arrival of Yaakov's family in Egypt, the Torah describes at length Yosef's economic policies during the years of famine.&#160; The depiction is surprising, for it is not readily apparent what purpose this story holds for the reader.&#160; Why does the Torah, usually so careful and often sparse in its language, find it necessary to expound about Egyptian economics?&#160; במלים של בעל <multilink><a href="AkeidatYitzchakBereshitGate31" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchakBereshitGate31" data-aht="source">בראשית שער ל"א</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink>:<fn>שאלה זו, כמו חלק ניכר של פירוש בעל עקדת יצחק, מופיעה בצורה כמעט מילולית בפירושו של ר' יצחק אברבנאל. להרחבה בנושא זה, ראו <a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אברבנאל</a>.</fn></p>
+
<p>לאחר תיאור הגעתם של יעקב ומשפחתו למצרים, התורה מתארת באריכות את מדיניותו הכלכלית של יוסף במהלך שנות הרעב. תיאור זה מפתיע, שכן לא ברור מהי מטרתו וכיצד הוא מתקשר לשאר סיפורי יוסף. מדוע התורה, שבדרך כלל בוחרת בקפידה רבה כל כך את מילותיה, בוחרת להרחיב בדבר כלכלה מצרית?&#160;במילותיו של בעל <multilink><a href="AkeidatYitzchakBereshitGate31" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchakBereshitGate31" data-aht="source">בראשית שער ל"א</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink>:<fn>שאלה זו, כמו חלק ניכר של פירוש בעל עקדת יצחק, מופיעה בצורה כמעט מילולית בפירושו של ר' יצחק אברבנאל. להרחבה בנושא זה, ראו <a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אברבנאל</a>.</fn></p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>למה הוזכר בכאן כל זה הענין מחק החמישית והעברת העם לערים וחק הכהנים מאת פרעה?&#160; כי כל זה יאות ליכתב בספרי נימוסי מצרים לא בתורה האלהית!</p>
 
<p>למה הוזכר בכאן כל זה הענין מחק החמישית והעברת העם לערים וחק הכהנים מאת פרעה?&#160; כי כל זה יאות ליכתב בספרי נימוסי מצרים לא בתורה האלהית!</p>
 
</q>
 
</q>
  
<h2>Economic Wisdom or Extortion?<br/></h2>
+
<h2>חוכמה כלכלית או סחיטה?<br/></h2>
At first glance, Yosef's economic measures seem somewhat severe.&#160; Although the Egyptians had given a fifth of their grain to be stored during the years of plenty, when famine strikes they find themselves forced to give up all their money and cattle and even offer themselves as slaves<fn>The Torah is somewhat ambiguous regarding whether Yosef took them up on the offer.&#160; Immediately afterwards the Torah states that Yosef bought their land without mention of enslavement.&#160; אולם ב<a href="Bereshit47-11-27" data-aht="source">פסוק כ"ג</a>, יוסף אומר: "הֵן קָנִיתִי אֶתְכֶם הַיּוֹם וְאֶת אַדְמַתְכֶם לְפַרְעֹה", ומשתמע מכאן שהוא קנה גם את העם וגם את האדמה.</fn> in order to buy food.&#160; Yosef takes all their land and a fifth of any future produce for Paroh and then implements a policy of population displacement.&#160; What was the purpose of these actions?&#160; Were such draconian measures really needed to ensure proper distribution of the food, or was Yosef being unnecessarily harsh?
+
<p>במבט ראשון, נדמה כי הצעדים הכלכליים בהם נוקט יעקב הינם צעדים נוקשים במידת מה. אף שהמצרים נתנו חמישית מתבואתם לאיחסון במהלך שנות השפע, כאשר מגיע הרעב, הם נאלצים לוותר על כל כספיהם ומקניהם, ואפילו להציע את עצמם כעבדים<fn>לא&#160;מפורש בתורה האם יוסף אכן קיבל את הצעתם. מיד לאחר מכן כתוב בתורה שיוסף קנה את אדמותיהם ללא כל התייחסות לעבדות. אולם ב<a href="Bereshit47-11-27" data-aht="source">פסוק כ"ג</a>, יוסף אומר: "הֵן קָנִיתִי אֶתְכֶם הַיּוֹם וְאֶת אַדְמַתְכֶם לְפַרְעֹה", ומשתמע מכאן שהוא קנה גם את העם וגם את האדמה.</fn> על מנת לקנות אוכל. יוסף קונה מן העם את כל אדמתם, ומייעד חמישית מכל תבואה עתידית לפרעה ואז&#160;מיישם מדיניות של עקירת אוכלוסין. מהי מטרת הפעולות הללו? האם צעדים קיצוניים אלה באמת היו הכרחים על מנת לוודא&#160;שהאוכל יחולק כראוי, או שיוסף&#160;החמיר יתר על המידה?</p>
  
<h2>Repeated and Seemingly Extraneous Details</h2>
+
<h2>כפילויות בפסוקים ופרטים מיותרים</h2>
<p>The episode includes several details which are repeated more than once, making the reader question their import:</p>
+
<p>סיפור זה כולל בתוכו פרטים רבים המוזכרים יותר מפעם אחת, מה שמעלה את השאלה בדבר חשיבותם:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>גורל כנען</b> – When describing the impoverishment of the Egyptians, there is a three-fold mention<fn>ראו <a href="Bereshit47-11-27" data-aht="source">בראשית מ"ז:י"ג-ט"ו</a>.</fn> that in Canaan too, money was scarce.&#160; Why does the Torah highlight this fact?&#160; What does it reveal about the overall economic situation of Canaan and the devastation caused there by the famine?</li>
+
<li><b>גורל כנען</b> – כאשר התורה מתארת את התרוששותה של המצרים, ישנה התייחסות משולשת<fn>ראו <a href="Bereshit47-11-27" data-aht="source">בראשית מ"ז:י"ג-ט"ו</a>.</fn> לכך שגם בכנען היה מחסור כלכלי. מדוע התורה מדגישה נקודה זו? מה ניתן להסיק מכך לגבי המצב הכלכלי&#160;הכללי בכנען ולגבי תוצאותיו ההרסניות של הרעב?</li>
<li><b>משפחת יוסף</b> – Yosef's economic policies are framed by details of Yosef's family settling and proliferating in Goshen.&#160; The literary sandwiching suggests that the Torah is trying to connect the two issues.&#160; What, though, is the point of the connection?</li>
+
<li><b>משפחת יוסף</b> – תיאור מדיניותו הכלכלית של יוסף נמצא בין פרטים על התיישבות משפחתו בגשן והתרבותה. מבנה זה יכול להעיד על כך כי ישנו קשר בין שני האירועים הללו, אך מהי מטרת קישור זה?</li>
<li><b>Priestly exemption</b> – The priestly exemption from selling their land to Paroh is mentioned twice in this short unit; why is this necessary?&#160; What is the reader supposed to learn from this fact?</li>
+
<li><b>פטור הכהנים</b> – העובדה שהכהנים היו פטורים ממכירת אדמתם לפרעה מוזכרת פעמיים ביחידה קצרה זו.&#160;מהי חשיבותה של העובדה הזו? מה הקורא אמור ללמוד ממנה?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 20:10, 21 October 2019

המדיניות הכלכלית של יוסף

הקדמה

היסטוריה מצרית בתורה?

לאחר תיאור הגעתם של יעקב ומשפחתו למצרים, התורה מתארת באריכות את מדיניותו הכלכלית של יוסף במהלך שנות הרעב. תיאור זה מפתיע, שכן לא ברור מהי מטרתו וכיצד הוא מתקשר לשאר סיפורי יוסף. מדוע התורה, שבדרך כלל בוחרת בקפידה רבה כל כך את מילותיה, בוחרת להרחיב בדבר כלכלה מצרית? במילותיו של בעל עקדת יצחקבראשית שער ל"אאודות ר' יצחק עראמה:1

למה הוזכר בכאן כל זה הענין מחק החמישית והעברת העם לערים וחק הכהנים מאת פרעה?  כי כל זה יאות ליכתב בספרי נימוסי מצרים לא בתורה האלהית!

חוכמה כלכלית או סחיטה?

במבט ראשון, נדמה כי הצעדים הכלכליים בהם נוקט יעקב הינם צעדים נוקשים במידת מה. אף שהמצרים נתנו חמישית מתבואתם לאיחסון במהלך שנות השפע, כאשר מגיע הרעב, הם נאלצים לוותר על כל כספיהם ומקניהם, ואפילו להציע את עצמם כעבדים2 על מנת לקנות אוכל. יוסף קונה מן העם את כל אדמתם, ומייעד חמישית מכל תבואה עתידית לפרעה ואז מיישם מדיניות של עקירת אוכלוסין. מהי מטרת הפעולות הללו? האם צעדים קיצוניים אלה באמת היו הכרחים על מנת לוודא שהאוכל יחולק כראוי, או שיוסף החמיר יתר על המידה?

כפילויות בפסוקים ופרטים מיותרים

סיפור זה כולל בתוכו פרטים רבים המוזכרים יותר מפעם אחת, מה שמעלה את השאלה בדבר חשיבותם:

  • גורל כנען – כאשר התורה מתארת את התרוששותה של המצרים, ישנה התייחסות משולשת3 לכך שגם בכנען היה מחסור כלכלי. מדוע התורה מדגישה נקודה זו? מה ניתן להסיק מכך לגבי המצב הכלכלי הכללי בכנען ולגבי תוצאותיו ההרסניות של הרעב?
  • משפחת יוסף – תיאור מדיניותו הכלכלית של יוסף נמצא בין פרטים על התיישבות משפחתו בגשן והתרבותה. מבנה זה יכול להעיד על כך כי ישנו קשר בין שני האירועים הללו, אך מהי מטרת קישור זה?
  • פטור הכהנים – העובדה שהכהנים היו פטורים ממכירת אדמתם לפרעה מוזכרת פעמיים ביחידה קצרה זו. מהי חשיבותה של העובדה הזו? מה הקורא אמור ללמוד ממנה?