{א} ויסע משם – כשראה שחרבו הכרכים, ופסקו העוברים והשבים נסע לו משם, דב' אח' להתרחק מלוט שיצא עליו שם רע שבא על בנותיו.
{ב} ויאמר אברהם – כאן לא נטל רשות אלא על כרחה ושלא בטובתה לפי שכבר לוקחה לבית פרעה על ידי כן.
אל שרה – על שרה, כיוצא בו אל הלקח, ואל מת חמיה[1] {שמואל א ד':י"ט-כ"א}.[2]
{ד} לא קרב – המלאך מנעו כמה שנ' {בראשית כ':ו'} לא נתתיך.
הגוי גם צדיק – אף אם הוא צדיק תהרג, שמא כן דרכך לאבד אומות חנם וכן עשית לדור המבול אף הן אומ' אני שהרגתם על לא דבר כשם שאתה אומ' להרגני.
{ה} גם היא – לרבות עבדיה חמרים וגמלים שלה את כולם שאלתי ואמרו לי אחיה הוא.
בתם לבבי – שלא דימיתי לחטוא.
ובנקיון – נקי אני מן החטא שלא נגעתי בה.
{ו} ידעתי כי בתם לבבך וגומ' – אמת הוא שלא דימית מתחילה לחטוא, אבל נקיון כפים אין כאן שלא ממך היא שלא נגעת בה אלא אני חשכתי אותך מחטו.
לא נתתיך – לא נתתי לך כח, וכן לא נתנו[3] להרע {בראשית ל"א:ז'}, וכן לא נתנו אביה לבא {שופטים ט"ו:א'}, לא נתן לו מקום.[4]
{ז} השב אשת האיש – ואל תהי סבור שתתגנה בעיניו ולא יקבלנה או שישנאך ולא יתפלל עליך.
כי נביא הוא – ויודע שלא נגעת בה, לפיכך ויתפלל בעדך.
{ט} מעשים אשר לא יעשו – מכה שלא הורגלה לבא על ברייה באת לנו על ידך, עצירת כל נקבים של זרע וגדולים וקטנים ואוזנים וחוטם.
{יא} אין יראת – אכסנאי שבא לעיר, על עסקי אכילה שואלין אותו או על עסקי אשתו אשתך היא או אחותך היא.
{יב} בת אבי – ובת אב מותרת לבן נח, שאין אב לגוי, וכדי לאמת דבריו השיבם כן. ואם תאמר הלא בת אחיו היתה, בני בנים הרי הן כבנים, והרי היא בתו של תרח, וכן היה אומ' ללוט אנשים אחים אנחנו {בראשית י"ג:ח'}.
אך לא בת אמי – הרן מאם אחרת היה.
{יג} ויהי כאשר התעו אותי וגומ' – אונקלוס תירגמה מה שתירגם, ויש לישבו עוד דבור על אופניו, כשהוציאני הק'ב'ה' מבית אבי להיות משוטט ונד ממקום[5] למקום ואומר לה זה חסדך.
כאשר התעו – לשון רבים, ובהרבה מקומות לשון אלהות ומרות לשון רבים, אשר הלכו אלהים {שמואל ב' ז':כ"ג}, נגלו אליו האלהים {בראשית ל"ה:ז'}[6], אלהים קדשי' {יהושע כ"ד:י"ט},[7] וכן ויקח אדוני יוסף {בראשית ל"ט:כ'} אדוני האדונים {דברים י':י"ז} אדוני הארץ {בראשית מ"ב:ל"ג} וכן אם בעליו {שמות כ"ב:י"ד}, והועד בבעליו {שמות כ"א:כ"ט}, ואם תאמר מהו לשון התעו הגולה ממקומו ואינו מיושב קרוי תועה, ותלך ותתע {בראשית כ"א:י"ד} תעיתי כשה אובד {תהלים קי"ט:קע"ו}, יתעו לבלי אוכל {איוב ל"ח:מ"א} יצאו וינועו לבקש אכלם.
אמרי לי – עלי וכן וישאלו אנשי[8] לאשתו {בראשית כ"ו:ז'}, על אשתו, ואמר פרעה לבני ישר' {שמות י"ד:ג'},[9] פן יאמרו לי אשה הרגתהו {שופטים ט':נ"ד}.
{יד} ויתן לאברהם – כדי שיתפייס ויתפלל עליו.
{טו} הנה ארצי לפניך – אבל פרעה אמ' לו קח ולך {בראשית י"ב:י"ט} לפי שנתיירא שהמצריים שטופי זימה.
{טז} ולשרה אמר – אבימלך [לכבודה] כדי לפייסה הנה עשיתי לך כבוד זה נתתי ממון לאחיך, שאמרת עליו אחי הוא, הנה הכבוד הזה לך כסות ענים.
לכל אשר אתך – יכסה עיניהם שלא יקילוך, שאילו השבתיך ריקנית יש להם לומר לאחר שנתעלל בה החזירה עכשיו שהוצרכתי לבזבז ממון ולפייס יודעים שעל כרחי השיבותיך ועל ידי נס.
ואת כל – ועם כל באי עולם.
ונוכחת – יהי לך פתחון פה להתווכח ולהראות דברים נכרים הללו, ולשון הוכחה בכל מקום ברור דברים ובל' אפרוביש, ואונקלוס תרגם בפנים אחרים, ולש' המקרא כך הוא נופל על תרגומו של אונקלוס הנה הוא לך כסות של כבוד על העינים שליו[10] ששלטו ובכל אשר אתך על כן תירגם וחזית יתיך וית כל דעימיך, ויש מדרשי אגדה אבל יישוב [לשון] המקרא פירשתי.
{יז} וילדו – איתרווחו, נפתחו נקביהם, והוציאו, והיא לידה שלהן.
{יח} בעד כל רחם – כנגד כל פתח.[11]